[go: up one dir, main page]

  • 15.716 nieuwsartikelen
  • 177.794 films
  • 12.190 series
  • 33.951 seizoenen
  • 646.729 acteurs
  • 198.907 gebruikers
  • 9.368.619 stemmen
Avatar
 
banner banner

Blade Runner (1982)

Sciencefiction / Thriller | 117 minuten

Genre: Sciencefiction / Thriller

Speelduur: 117 minuten

Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut

Oorsprong: Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

Geregisseerd door: Ridley Scott

Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young

IMDb beoordeling: 8,1 (873.578)

Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars

Releasedatum: 11 november 1982

Plot Blade Runner

"Man has made his match...now it's his problem."

Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Puffy81

Puffy81

  • 104 berichten
  • 2550 stemmen

Bizar dat Rutger Hauer, hier als droid Roy Batty, na deze fenomenale rol nooit meer dit niveau heeft gehaald.

Veel slechte rollen geaccepteerd en misschien ook veel slechte rollen aangeboden gekregen.

Harrison als de ex-premiejager, is gewoon prima ten top!

Destijds in 1982 matig ontvangen en slecht gescoord aan de kassa helaas.

Nu een cult klassieker!

Vangelis was fantastisch als composer. Verder nooit meer fantastisch geweest met misschien een klein lichtpuntje voor 1492: Conquest of Paradies (1992)

Een bijna 5 sterren film.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 290 berichten
  • 159 stemmen

Onderhond schreef:

(quote)

Het tweede deel begint wanneer de film vervalt in een simpel catch-the-buy guy gevalletje. Zo ongeveer het hele tweede uur van wat ik me er nog van herinner. Alle sferische elementen uit het begin laat men dan ook een beetje hangen en als kijker zit je naar een compleet oninteressante Ford-zit-achter-Hauer film te kijken. Lethal Weapon in de toekomst.

Wat een apart argument is dit zeg. Dit is Blade Runner duidelijk niet. De film liet mij echt aan het denken zetten. Je laat het te simpel klinken en je bent aan het negeren waarom mensen de filosofische aspecten van Blade Runner zo interessant vinden. Ik dacht dat je verhaal maar een bijzaak vond, dus waarom stoort het je hier zo erg? Je kritiek is heel inconsistent en stop met constant deze afwijkende mening proberen te hebben alleen zodat je beter lijkt dan iedereen. Best arrogant eerlijk gezegd.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87585 berichten
  • 12831 stemmen

[quote]LLoyd Gallagher schreef:

(quote)

Omdat het volop de focus krijgt, en an sich niet interessant is. Het eerste deel (en het einde ook wel, als ik het me goed herinner) is best sfeervol en boeiend. Wat daartussen hangt is een redelijk dom verhaaltje dat verloopt als een platte blockbuster.

Plot boeit niet, dus als men zich te hard focust op het plot, en niet meer op de sfeer, dan vind ik dat inderdaad zeer storend. Lijkt me redelijk consistent.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 290 berichten
  • 159 stemmen

[quote]Onderhond schreef:

(quote)

Okay dat vind jij en ik ben het er zeker niet mee eens maar, als we GITS nemen bijvoorbeeld. De eerste en de sequel zijn beide fantastische films in mijn mening maar die focussen ook op atmosfeer en plot. Net als Blade Runner. Ja, je vond Blade Runner een dom verhaal hebben maar ik snap het dan even niet. Ze hebben alle drie hetzelfde doel dus waarom je Blade Runner middelmatig vind gaat mijn hoofd voorbij. Misschien kijk ik het te simpel maar goed. Misschien kan jij je het verder toelichten.


avatar van teigertje

teigertje

  • 2937 berichten
  • 2073 stemmen

[quote]LLoyd Gallagher schreef:

(quote)

Wat betreft jou rating, volledig mee eens.

Dit is een van de grootste cult eighties film ooit gemaakt op het witte doek.

En een meesterlijke rol van onze trots Rutger Hauer voor mij een van de beste rol ooit op het witte doek gespeeld.

En ook zijn hoofdrol in The hitcher.

Ik vind Rutger Hauer een van de beste acteurs ooit in het rijtje van de beste acteurs in de wereld,daar hoort hij bij.

Uiteraard ook Harrison Ford speelt meesterlijk in deze film.

Blade Runner blijft een masterpiece.

En een tijdloze film.

Ook de film muziek is zo sfeervol bij deze film.

Een film die zeer bijzonder is en onverslaanbaar is.


avatar van Lavrot

Lavrot

  • 900 berichten
  • 0 stemmen

Onderhond schreef:

Omdat het volop de focus krijgt, en an sich niet interessant is. Het eerste deel (en het einde ook wel, als ik het me goed herinner) is best sfeervol en boeiend. Wat daartussen hangt is een redelijk dom verhaaltje dat verloopt als een platte blockbuster.

Plot boeit niet, dus als men zich te hard focust op het plot, en niet meer op de sfeer, dan vind ik dat inderdaad zeer storend. Lijkt me redelijk consistent.

Ik ben het hier wel mee eens. Daarom vind ik het vervolg BR 2049 ook veel en veel beter. De filosofische kwesties worden daar juist nadrukkelijk en sfeervol uit de doeken gedaan, en zijn een wezenlijk onderdeel van het verhaal. Heel in de verte zou men er iets van Demon Seed in kunnen ontdekken; de vervagende scheidslijn tussen mens en machine. Maar bovenal is de grondgedachte "waar kom ik vandaan" leidend en ... boeiend in beeld gebracht. Denis Villeneuve heeft daarom het perspectief 180º gedraaid.


avatar van AngelicV

AngelicV

  • 897 berichten
  • 1093 stemmen

Film klopt in beeld, geluid, sfeer, psychologie, filosofie en sociologie.


avatar van vinejo

vinejo

  • 111 berichten
  • 105 stemmen

Ik was 17 in 1982.

Nooit Blade Runner gaan bekijken in de bioscoop, ik had het niet zo voor zulke blockbusters.

Nu zag ik dat ie weer eens speelde op TV, en Alex Stockman van Humo gaf m 5*****

Ok, toch maar eens kijken dan.

WTF.

Ik had gewoonweg gelijk in 1982.

Hoe onnozel is dit zeg.

Die bordkartonnen decors… die nietszeggende personages…

Die politiewagen, manman, alsof ie in elkaar geknutseld was door mijn opa. Hoewel, hij leek wel wat op de cybertruck van Musk. Maar die heeft zich gewoon door deze film laten inspireren

Maar goed, dit is dus hoe men in 1982 blijkbaar 2019 zag? Haha.

Het verhaal stelt ook niet veel voor. Hoewel vandaag met de hypersnelle ontwikkeling van ai het thema wel interessant is.

Ooit naar Distant Voices Still Lives gaan kijken, op aanraden van dezelfde Humo recensent.

Ik moet daar maar niet meer op voortgaan.


avatar van LLoyd Gallagher

LLoyd Gallagher

  • 290 berichten
  • 159 stemmen

Basto schreef:

(quote)

Het is te danken aan de schrijversstaking begin jaren 80 dat Bladerunner er zo bijzonder uitziet. Ze waren al bezig met de sets toen de productie tot stilstand kwam door die schrijversstaking. Dat gaf hen 6 maanden extra de tijd waarbij ze constant elementen bleven toevoegen. Zo ontstond de unieke en rijke look van Bladerunner. Kan me ook goed voorstellen dat ze ook steeds meer exotische zaken zijn gaan toevoegen.

Blade Runner is zo uniek in zijn wereld en visuele pracht dat ik denk dat we nooit een film zoals dat meer zullen krijgen. Dat is mijn mening uiteraard maar het laat zien dat er toch iets mis is met sci-fi tegenwoordig.




avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3906 berichten
  • 2920 stemmen

Bladerunner maar weer eens even voor de herkijk en niet omdat ik aan de film twijfelde of dergelijke maar omdat ik zin had in een herkijk van 2049. Dus waarom de eerste ook niet even meepakken voor ook nog eens een betere comment.

En ja, wat een bijzondere film toch eigenlijk weer, die me andermaal wist te verbazen met het eigenaardige vraaggesprek in het begin als opwarmertje. Grappig vind ik dan altijd aan zulk soort toekomstvisies dat we van 1982 tot 2019 wel verwachten vliegende auto's te kunnen maken maar zoiets als telefoons, wapens en iets als een tv is nog erg jaren '80 en is weinig vernieuwend, want wat zien die tv's er hopeloos oud uit. Maar goed terug naar de inhoud, alhoewel inhoud...? Deckard wordt als Bladerunner teruggehaald om vier replica's op te sporen en uit te schakelen, en eerlijk gezegd gebeurt er eigenlijk niet zoveel. Deckard is een beetje onderweg, heeft een lang gesprek met een andere replica, schakelt tussendoor één van de afvalligen uit en hangt in zijn flat of eetgelegenheid rond. Dat is tot op zekere hoogte wat we te zien krijgen in een tempo dat laag is en waar de spanning ook ver te zoeken is op de eindfase met Batty na. Het geeft me te denken en de vraag waarom de film destijds zo'n flop was, want begrepen de mensen dit bijna nachtmerrie achtige toekomstbeeld waar sfeer en design key is niet...?

Want jeetje, waar het verhaal eigenlijk niet zo bijzonder veel inhoudt maakt de film dat juist goed op visueel en sfeer technisch vlak met een duister en somber wereldje waar je klettergek wordt van de neo-verlichting, het altijd lijkt te regenen, en je in combinatie met de angst voor moorddadige artificiële intelligentie toch bijna in een zeer stijlvolle nachtmerrie waant waar constant contrast wordt gezocht en gecreëerd. De locaties, settings en CGI, zover die gebruikt is, zijn oogstrelend, mag de soundtrack van Vangelis niet vergeten worden en is de geluidsmix en montage geweldig te noemen. Net zo sterk is op zijn minst de rol van Rutger Hauer, is de vibe samen met Pris apart in het huis van de poppenmaker, en is de opbouw naar het einde in het appartement tussen Deckard en Batty echt fantastisch te noemen.

Na afloop zit ik dan nog wel even na te denken over deze masterclass sfeerschepping die leidend is in een film die net niet helemaal in balans is omdat ik toch achteraf zoiets heb van wat gebeurt er nu eigenlijk? Wat zijn nu echt memorabele scènes? Het vehikel is er in die zin, maar de inhoud had iets beter gemogen, er had iets meer mogen gebeuren. Afijn, duidelijk is dat Bladerunner een klasse film is, maar de verbetering qua cijfer die er het eerste half uur aan zat te komen stagneert dan toch weer in het net wat te lang tussenstuk.


avatar van Canon1967

Canon1967

  • 129 berichten
  • 84 stemmen

vinejo schreef:

Ik was 17 in 1982.

Nooit Blade Runner gaan bekijken in de bioscoop, ik had het niet zo voor zulke blockbusters.

Nu zag ik dat ie weer eens speelde op TV, en Alex Stockman van Humo gaf m 5*****

Ok, toch maar eens kijken dan.

WTF.

Ik had gewoonweg gelijk in 1982.

Hoe onnozel is dit zeg.

Die bordkartonnen decors… die nietszeggende personages…

Die politiewagen, manman, alsof ie in elkaar geknutseld was door mijn opa. Hoewel, hij leek wel wat op de cybertruck van Musk. Maar die heeft zich gewoon door deze film laten inspireren

Maar goed, dit is dus hoe men in 1982 blijkbaar 2019 zag? Haha.

Het verhaal stelt ook niet veel voor. Hoewel vandaag met de hypersnelle ontwikkeling van ai het thema wel interessant is.

Ooit naar Distant Voices Still Lives gaan kijken, op aanraden van dezelfde Humo recensent.

Ik moet daar maar niet meer op voortgaan.

Ik heb deze film wél ooit in de bioscoop gezien en ik moet zeggen dat hij toen al mindblowing vernieuwend was.

Die sfeer, die soundtrack, de belichting, de robotpoppen, de origamipoppetjes..sprekend eenvoudig en toch perfect ingeweven in het verhaal.

Zelden hetzelfde niveau met dergelijke originaliteit tegengekomen in films....zelfs na +40 jaar.

Laat mij toe te zeggen dat "special effects" toen nog vrij authentiek geconstrueerd waren en niet digitaal gecreerd.

Uiteraard valt dit op als je deze film naast de huidige SF films legt, maar dat is voor mij slecht bijzaak.

Deze film staat in mijn top 3 van beste SF films ooit en ik denk waarlijk.... bij mij niet alleen.


avatar van egelhunter

egelhunter

  • 501 berichten
  • 690 stemmen

Deze film had ik nog nooit gezien. Toch maar eens bekeken.

Voor een film van 1982 ziet het er allemaal prima uit. Nu wel achterhaald maar de sfeer komt zeker goed over. Ook de vele regen geven de film een leuke tint.

Acteerprestaties van Ford en onze eigen Hauer waren goed. Vond ook de rol van Hannah erg goed.

Gelukkig duurde de film niet te lang.

3,5*


avatar van teigertje

teigertje

  • 2937 berichten
  • 2073 stemmen

Deze wereld beroemde classic cult film.

Opnieuw gezien op de mooie 4k uitgave.

Die helaas wel, ook wat minder kwalitatief 4k beeld heeft op verschillende momenten, in deze film.

Maar dat staat los van de film.

Met onze film trots Rutger Hauer wat een onnoemelijke prestatie deze acteur heeft gepresteerd, is natuurlijk een zeldzaamheid, wat mij betreft een van de beste acteurs die hier op de Aarde is geweest en dat uit ons landje.

Daar kan je alleen, maar een buiging voor maken.

Wat hij hier laat zien in deze film, is gewoon van een meesterlijk niveau.

Wat hij ook nog is een keer over deed ook in de legendarische thriller aktie film The Hitcher ook zo uitmuntende onvergetelijke film, net als deze film.

Wat een gemis, hij niet meer onder ons is.

Maar nog voortleeft in de nalatenschap van zijn film werken.

Waarvan deze film Blade Runner een meesterwerk van de grootste orde blijft.

Ook Harrison Ford die hier subliem acteert, een film met een grandioze acterende cast.

Een film met een prachtig verhaal en spannend en sensationeel mooi visueel gemaakt.

Met schitterend mooie special effecten en decors. En hoog kwalitatief camera werk.

En natuurlijk ook de verbluffend mooie film muziek van de synthesizer virtuoos Vangelis.

Wat blijft deze classic film, toch genieten en indrukwekkend.

Een masterpiece de 5* blijven meer dan verdiend staan.


avatar van flaphead

flaphead

  • 845 berichten
  • 975 stemmen

Prachtige klassieker. Ik was echt onder de indruk hoe goed het eruit zag voor een film van meer dan 40 jaar oud. Vaak heb ik veel moeite om door de tand des tijds heen te kijken, maar dat is bij deze film zeker niet het geval, ik heb nooit een achterhaald gevoel gehad en dat zegt veel. De visuals en sfeersetting zijn nog steeds prachtig, en met de wetenschap van de oudheid is het indrukwekkend. Niks geen computergraphics nog. De constante regen, het spelen met lichtinvallen, de rook links en rechts, het is geweldig. De scenes in het huis van de poppenmaker zijn heerlijk.

Ik hou ook van dystopische settings en verhalen, dus dan zit ik hierbij goed. Echter wordt er niet echt diep ingegaan op het thema, het dient meer als kapstok. Het acteerwerk van Ford en Hauer wordt alom geprezen, maar soms doet het toch wel wat geforceerd aan. Hauer heeft natuurlijk wel enkele mooie scenes waar hij los kan gaan. Er wordt aandacht besteed aan sfeerplaatjes, het maakt het tempo vaak wat aan de lage kant, maar dat zat me niet in de weg. De romance tussen Ford en Young is muf en overbodig.

Al met al heerlijk om naar te kijken en één van de weinige films die er na 40 jaar nog zo geweldig uitziet.


Ik durf bijna niks negatiefs over deze film te zeggen. Iedereen is zo lyrisch hierover. Ik begrijp dat dit voor die tijd ontzettend knap gemaakt is. Alles nog zonder computers en al helemaal geen CGI. De setting en de sfeer is inderdaad prachtig neergezet en ook het acteerwerk is vooral van Rutger Hauer ijzersterk. Maar daarbij houdt het bij mij wel op met het positieve.

Het verhaal wist me geen 1 seconde te pakken. Eigenlijk als je van te voren het verhaal leest, weet je exact wat er staat te gebeuren. Maar op de 1 of andere manier weten ze dat zo saai en overdreven traag neer te zetten, dat ik echt dacht: "wat vinden de mensen hier aan?" Dan zie ik 10 keer liever Star Wars: A New Hope (1977) bijvoorbeeld. Maar goed, ieder zijn ding.

Dat ik toch een ruime voldoende geef, is puur voor de effort die er in deze film is gestoken en dat ze zo vooruitstrevend waren.

Ik ben deze ook alleen gaan kijken, omdat ik vooral heel erg benieuwd ben naar Blade Runner 2049 (2017). Dus fingers crossed dat die voor mij beter gaat uitpakken. We shall see.


avatar van Basto

Basto

  • 11913 berichten
  • 7394 stemmen

Bobo movie fanaat schreef:
Ik durf bijna niks negatiefs over deze film te zeggen. Iedereen is zo lyrisch hierover. Ik begrijp dat dit voor die tijd ontzettend knap gemaakt is. Alles nog zonder computers en al helemaal geen CGI. De setting en de sfeer is inderdaad prachtig neergezet en ook het acteerwerk is vooral van Rutger Hauer ijzersterk. Maar daarbij houdt het bij mij wel op met het positieve.

Het verhaal wist me geen 1 seconde te pakken. Eigenlijk als je van te voren het verhaal leest, weet je exact wat er staat te gebeuren. Maar op de 1 of andere manier weten ze dat zo saai en overdreven traag neer te zetten, dat ik echt dacht: "wat vinden de mensen hier aan?"


Kijk de film over een tijdje nog eens? Als je zegt dat de film exact het verhaal hierboven volgt, ga je wrl voorbij aan de grote twist op het eind. Want uiteindrlijk gaat de film niet over de bountyhunter en de replicants maar over de vraag wie (of wat) ben ik? En wie heeft recht op leven? Met de wetenschap dat Deckerd ook (hoogstwaarschijnlijk) een replicant is, kijkt de film heel anders en past de trage sombere sfeer nog veel beter.

Het is een film die je moet lsten groeien. Ik kwam ook pas de derde of vierde kijkbeurt op de volle score.


Basto thx voor je feedback.

Ik geloof ook dat er meer in de film zit then meets the eye. Ik dacht eigenlijk ook al dat hij zelf een replicant was door bepaalde hints in de film.

Maar toch was dat voor mij niet genoeg om me te overtuigen. Ik denk gewoon dat dit hem voor mij niet helemaal is... Maar wie weet, kijk ik hem ooit nog eens.


avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

  • 382 berichten
  • 342 stemmen

Puffy81 schreef:

Vangelis was fantastisch als composer. Verder nooit meer fantastisch geweest met misschien een klein lichtpuntje voor 1492: Conquest of Paradies (1992)

Nogal een statement maar goed, ieder zijn ding. Maar heb je het dan puur over zijn soundtrack-werk of over zijn werk in het algemeen?

Tuurlijk, qua soundtracks is Blade Runner met afstand zijn beste, maar je benoemde ook 1492 en deze is (in mijn optiek) net zo goed, maar de man heeft echt wel meer fraais gemaakt: Chariots of Fire, Antarctica, The Bounty etc...toch ook niet misselijk hoor.


avatar van cinemanukerke

cinemanukerke

  • 1817 berichten
  • 1035 stemmen

Ik had dezelfde beleving als hierboven. Het verhaal pakt me niet. Tja, die filosofische bespiegelingen van leven en dood, de existentiële vraag of Harrison een Android is, dit alles leek me zeer ver op achtergrond. Ook dat er zoveel verschillende versies zijn uitgebracht ... alsof de makers ook worstelden met de inhoud en met de vraag : wat willen we nu met Blade runner eigenlijk vertellen ? Bij mij kwam het over als een standaard neo noir verhaal met een flinke dosis romantiek.

Ik erken wel direct dat de creatie van dit universum – november 2019, nu natuurlijk wel grappig om dit te kunnen vergelijken – uniek is. Samen met de fotografie is de design en verbeelding van de toekomstige maatschappij verbluffend. Die Aziatische toets dat tot een culturele mengelmoes uitmondt, regen en nog eens regen, de vergane glorie in de architectuur vermengd met high tech van vervoer en publiciteit ... magistraal. Maar het verhaaltje boeit niet.


avatar van UmbraVitae

UmbraVitae

  • 4313 berichten
  • 4020 stemmen

Deze eindelijk gezien en wou deze zeker eerst zien vooraleer ik deze uit 2017 ga kijken. Ondanks de ouderdom van 43j, echt nog zalig uitziende film, nice gedaan, ook uiterst vermakelijk allemaal met zeer fijne cast.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7890 berichten
  • 1387 stemmen

UmbraVitae schreef:

Deze eindelijk gezien en wou deze zeker eerst zien vooraleer ik deze uit 2017 ga kijken. Ondanks de ouderdom van 53j, echt nog zalig uitziende film, nice gedaan, ook uiterst vermakelijk allemaal met zeer fijne cast.

Maak daar alsjeblieft 43 van. Voelde me ineens een ouwe zak.


avatar van UmbraVitae

UmbraVitae

  • 4313 berichten
  • 4020 stemmen

Stephan schreef:

(quote)
Maak daar alsjeblieft 43 van. Voelde me ineens een ouwe zak.

Aangepast