[go: up one dir, main page]

DE20111774U1 - Slotted working cannula with trocar - Google Patents

Slotted working cannula with trocar

Info

Publication number
DE20111774U1
DE20111774U1 DE20111774U DE20111774U DE20111774U1 DE 20111774 U1 DE20111774 U1 DE 20111774U1 DE 20111774 U DE20111774 U DE 20111774U DE 20111774 U DE20111774 U DE 20111774U DE 20111774 U1 DE20111774 U1 DE 20111774U1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
trocar
cannula
endoscopic
plantar
tissue
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Expired - Lifetime
Application number
DE20111774U
Other languages
German (de)
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
SISTERMANN ROLAND
Original Assignee
SISTERMANN ROLAND
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by SISTERMANN ROLAND filed Critical SISTERMANN ROLAND
Priority to DE20111774U priority Critical patent/DE20111774U1/en
Publication of DE20111774U1 publication Critical patent/DE20111774U1/en
Anticipated expiration legal-status Critical
Expired - Lifetime legal-status Critical Current

Links

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods
    • A61B17/34Trocars; Puncturing needles
    • A61B17/3417Details of tips or shafts, e.g. grooves, expandable, bendable; Multiple coaxial sliding cannulas, e.g. for dilating
    • A61B17/3421Cannulas
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods
    • A61B17/34Trocars; Puncturing needles
    • A61B2017/348Means for supporting the trocar against the body or retaining the trocar inside the body
    • A61B2017/3482Means for supporting the trocar against the body or retaining the trocar inside the body inside
    • A61B2017/349Trocar with thread on outside
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B90/00Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
    • A61B90/36Image-producing devices or illumination devices not otherwise provided for
    • A61B90/361Image-producing devices, e.g. surgical cameras
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B90/00Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
    • A61B90/39Markers, e.g. radio-opaque or breast lesions markers

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Surgery (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Nuclear Medicine, Radiotherapy & Molecular Imaging (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Pathology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Medical Informatics (AREA)
  • Molecular Biology (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Surgical Instruments (AREA)

Description

*·. ; * · &iacgr; &iacgr;' * · ♦ &Udigr;&ogr;&eegr;: Dr. Roland Sistermann*·. ; * · &iacgr;&iacgr;' * · ♦&Udigr;&ogr;&eegr;: Dr. Roland Sistermann

Geschlitzte Arbeitskanüle mit Trokar:Slotted working cannula with trocar:

Die vorliegende Erfindung bezieht sich auf ein chirurgisches Instrument zur Durchfuhrung von verschiedenen chirurgischen Verfahren, im Speziellen die endoskopische Chirurgie.
Das Instrument ermöglicht den Zugang in einen Körper und erleichtert die Schaffung eines Freiraumes zwischen den Gewebeschichten um sie durch den Schlitz sehen und bearbeiten zu können. Im Besonderen soll das Instrument dem Chirurgen ermöglichen Gewebeteile endoskopisch durchtrennen zu können.
The present invention relates to a surgical instrument for performing various surgical procedures, in particular endoscopic surgery.
The instrument allows access into a body and facilitates the creation of a space between the layers of tissue so that they can be viewed and processed through the slit. In particular, the instrument is intended to enable the surgeon to cut through pieces of tissue endoscopically.

Das Haupteinsatzgebiet des Instrumentes kann die endoskopische Spaltung der bindegewebigen Fussohlenplatte ( nachfolgend im Bezugsbeispiel Plantarfaszie genannt ) sein, um Fersenspornschmerzen zu beheben. Bedingt durch verschiedenste Ursachen, wie Spreizfiisse, Übergewicht, genetische Veranlagung, kann es im Rahmen einer Fersenspornerkrankung zu einer vermehrten Anspannung der Plantarfaszie kommen. Das bereitet fussohlenseitige Schmerzen. Seit vielen Jahren wird von Chirurgen über einen grösseren Schnitt die Körperwandung im Fersenbereich eröflhet. Der grössere Schnitt war nötig um herkömmliche Instrumente, wie zum Beispiel Spreizer und Scheren zu platzieren und die Plantarfaszie einzukerben oder zu durchtrennen. Dadurch wurde eine Entlastung der Sehnenplatte und damit einhergehende Schmerzbefreiuung erreicht.The main application of the instrument can be the endoscopic splitting of the connective tissue plate of the sole of the foot (hereinafter referred to as the plantar fascia in the reference example) in order to relieve heel spur pain. Due to a variety of causes, such as splayed feet, excess weight, genetic predisposition, increased tension in the plantar fascia can occur in the context of heel spur disease. This causes pain on the sole of the foot. For many years, surgeons have been opening the body wall in the heel area using a larger incision. The larger incision was necessary in order to place conventional instruments, such as spreaders and scissors, and to notch or cut through the plantar fascia. This relieved the tendon plate and thus relieved pain.

Einen grossen Fortschritt stellte der Übergang von der offenen Operationstechnik zum endoskopischen Operationsvorgehen dar, welche Barrett unter der US Patentnummer 5,269,290 patentieren liess. Bei diesem Operationsvorgehen sind endoskopische Instrumente wie geschützte Kanülen mit Trokare und weitere Instrumente wie zum Beispiel Tastsonden notwendig.A major step forward was the transition from open surgical techniques to endoscopic surgical procedures, which Barrett patented under US patent number 5,269,290. This surgical procedure requires endoscopic instruments such as protected cannulas with trocars and other instruments such as palpation probes.

In den letzten Jahren wurde eine geschlitzte Kanüle von Mirza patentiert ( US Patent Nummer: 5,968,061 ). Die von Mirza beschriebene geschützte Kanüle lässt eine limitierte Sicht auf die GewebStrukturen, und zwar durch den Spalt zu. Wird Gewebe wie die Plantarfaszie endoskopisch gespalten drängt dieses auseinander. Es ist aber schwierig zu erkennen, ob eine vollständige Spaltung stattgefunden hat. Die Spaltbreite kann nicht beüebig weit sein, ansonsten würde das an der Ferse reichlich vorhanden Fettgewebe in den Spalt quiUen und die Sicht limitieren oder gar verwehren. Somit kann die Weite und Vollständigkeit der erreichten chirurgisch endoskopisch Durchtrennung mit Mirzas Kanüle nur ümitiert beurteilt werden.In recent years, a slotted cannula was patented by Mirza (US Patent Number: 5,968,061). The proprietary cannula described by Mirza allows a limited view of the tissue structures through the gap. If tissue such as the plantar fascia is split endoscopically, it pushes apart. However, it is difficult to determine whether a complete split has taken place. The gap cannot be too wide, otherwise the fatty tissue that is abundant on the heel would ooze into the gap and limit or even prevent the view. Thus, the width and completeness of the surgical endoscopic division achieved with Mirza's cannula can only be assessed with some degree of ambiguity.

,J1 ! * &iacgr; * ♦* * &Igr; &iacgr; &ggr;&oacgr;&eegr;: Dr. Roland Sisterniann, J1 ! * &iacgr; * ♦* * &Igr; &iacgr;&ggr;&oacgr;&eegr;: Dr. Roland Sisterniann

Bei Mirzas Patentierung wird im Wesentlichen die Schnittführung mit einer Messerklinge beschrieben. Auf elektrothermische Durchtrennungsverfahren wird nicht speziell eingegangen. Die elektrothermische Durchtrennung wie sie zum Beispiel mit konventionellen und auf dem Markt weit verbreiteten mono- oder bipolaren Elektroden / Hochfrequenzchirurgiemesssern, Lasersonden und Vergleichbarem durchgeführt wird, ermöglicht ein blutarmes Operieren. Es entstehen keine oder erheblich geringere Nachblutungen und somit weniger Schmerzen für den Patienten und weniger Komplikationen. Die Zahl von Nachoperationen wegen Ausräumungen von Nachblutungen oder Infektionen wird bei verwendung der elektrothermischen Durchtrennung deutlich reduziert. Bei solchen elektrothermischen Durchtrennungen entsteht Rauch, der die Sicht stark behindert. Mirza hat keine Absaug- oder Spürvorrichtung in seinem Patent beschrieben.Mirza's patent essentially describes the incision with a knife blade. Electrothermal transection methods are not specifically addressed. Electrothermal transection, as carried out with conventional mono- or bipolar electrodes/high-frequency surgical knives, laser probes and similar devices that are widely available on the market, enables operations to be performed with minimal blood loss. There is no or significantly less bleeding and therefore less pain for the patient and fewer complications. The number of follow-up operations to clear up bleeding or infections is significantly reduced when electrothermal transection is used. Such electrothermal transections produce smoke that severely obstructs vision. Mirza did not describe any suction or detection device in his patent.

Ein weiteres US Patent ( Nummer: 5,827,312 ) für eine endoskopische Arbeitskanüle mit Einsatzgebiet der endoskopischen Plantarfaszienspaltung wurde an Brown erteilt. Diese Erfindung bezieht sich im Speziellen auf Kanülen mit einer innenseitigen Bemassung der tubulären Röhre, so dass eine präzise Ausmessung des beispielsweise zu durchschneidenden Bereiches durchgeführt werden kann. Die Erfinder argumentieren, dass eine präzise Ausmessung der Plantarfaszie notwendig sei um die Operation schnell, präzise und komplikationsarm durchführen zu können. Die Bemassung werde durch zum Beispiel Lasergravuren erreicht. Derartige Arbeitskanülen wie sie Brown oder Mirza beschreiben werden in der Regel aus Metallen gefertigt. Metalle lassen - wie bereits oben erwähnt - nur die Sicht durch den Spalt zu und es kann bei Verwendung von elektrothermischen Verfahren zu einem Überspringen von Funken / Strom kommen. Das kann zu Verbrennungen und Gewebtod des angrenzenden Gewebes fuhren. Im Speziellen an der Ferse ist das Fettpolster als Puffer bei jedem Schritt des Laufvorganges wichtig. Wird beispielsweise dieses Fettgewebe durch die obengenanten Verbrennungen / Gewebtod geschädigt, so entsteht eine starke Beeinträchtigung des Laufens wegen mangelndem „Puffer".Another US patent (number: 5,827,312) for an endoscopic working cannula for use in endoscopic plantar fascia splitting was granted to Brown. This invention relates specifically to cannulas with an internal dimension of the tubular tube so that, for example, a precise measurement of the area to be cut through can be carried out. The inventors argue that a precise measurement of the plantar fascia is necessary in order to be able to carry out the operation quickly, precisely and with few complications. The dimensions are achieved by laser engraving, for example. Working cannulas such as those described by Brown or Mirza are usually made of metal. As already mentioned above, metals only allow a view through the gap and, when electrothermal processes are used, sparks/electricity can jump over. This can lead to burns and tissue death of the adjacent tissue. The fat pad is particularly important on the heel as a buffer with every step of the running process. If, for example, this fatty tissue is damaged by the burns/tissue death mentioned above, running is severely impaired due to a lack of "buffer".

Die vorliegende Erfindung ist eine Fortentwicklung und weißt folgende Neuerungen auf:The present invention is a further development and has the following innovations:

1. sie kann aus einem nichtleitenden Material gefertigt werden. Im Speziellen ist die Verwendung von Kunststoffen ( aber auch andere Materialien, wie zum Beispiel röntgendurchleuchtbare Karbonfaser ) gemeint. Kunststoffe sind heutzutage ein1. it can be made of a non-conductive material. In particular, this means the use of plastics (but also other materials, such as X-ray translucent carbon fiber). Plastics are nowadays a

*». ; * i &Ggr;! ·· * Yon: Dr. Roland Sistermann ·· * · · · *». ; * i γ! ·· * Yon: Dr. Roland Sistermann ·· * · · ·

Standardmaterial für Einweg- oder mehrfach verwendbare Kanülen und Trokare. Sie sind kostengünstig zu fertigen. Sie tragen zur Hygiene und Sterilität bei, indem sie vierfach als Einwegarbeitsinstrumente benutzt werden.Standard material for disposable or reusable cannulas and trocars. They are inexpensive to manufacture. They contribute to hygiene and sterility by being used four times as disposable instruments.

2. sie kann - bedingt durch die mögliche Kunststoffertigung - aus durchsichtigem Material hergestellt werden. Dabei kann die Kanüle aus ungefärbten oder gefärbten Kunststoffen bestehen und die Sicht auf das umgebende Gewebe ermöglichen. Das erhöht die Sicherheit, indem der Chirurg mit dem Endoskop die Umgebung betrachten und sich orientieren kann (im Speziellen kann er ausschliessen, dass er oberhalb der Plantarfaszie liegt und falsche Strukturen durchschneidet ). Der Chirurg kann den Erfolg seiner Gewebebearbeitung ( im Speziellen: die Durchtrennung ) besser beurteilen, da er bedingt durch die Durchsichtigkeit der tubulären Röhre das umgebende Gewebe sehen kann.2. it can be made of transparent material - due to the possibility of plastic production. The cannula can be made of uncolored or colored plastic and allow a view of the surrounding tissue. This increases safety because the surgeon can use the endoscope to view the surrounding area and orient himself (in particular, he can rule out the possibility of lying above the plantar fascia and cutting through the wrong structures). The surgeon can better assess the success of his tissue processing (in particular: the cutting through) because he can see the surrounding tissue due to the transparency of the tubular tube.

3. sie ist aus einem nichtleitenden Material gefertigt und ermöglicht erstmals den Einsatz der obengenannten elektrothermischen Verfahren. Diese Weiterentwicklung führt zu dem Vorteil, dass die Zahl der Blutungen und damit möglichen Nachoperationen reduziert wird. Ein weiterer Vorteil besteht darin, dass der Chirurg auf bereits vorhandenes Arbeitsmaterial im OP zurückgreifen kann. Lediglich die Anschaffung der vorliegenden Erfindung ist notwendig und nicht der Kauf ganzer Operationssets mit den unterschiedlichsten angepassten Messern, Tastsonden und Ahnlichem. Die Anschaflungskosten für den Anwender werden deutlich reduziert.3. It is made of a non-conductive material and enables the use of the electrothermal processes mentioned above for the first time. This further development has the advantage of reducing the number of bleedings and thus possible follow-up operations. Another advantage is that the surgeon can use the work material already available in the operating room. Only the purchase of the present invention is necessary and not the purchase of entire operation sets with the most varied of adapted knives, probes and the like. The purchase costs for the user are significantly reduced.

4. da die vorliegende Erfindung auch für den Einsatz eletrothennischer Durchtrennungen geeignet ist, ist sie mit einem Rauchabzug, der auch als Spürvorrichtung verwandt werden kann, ausgestattet. An den Rauchabzug kann ein konventioneller Absaugschlauch oder spezielle Vorrichtung angeschlossen werden, dadurch wird eine freie Sicht bei Verwendung elektrothermischer Durchtrennungen ermöglicht. Da der Rauchabzug ebenso als Spürvorrichtung verwandt werden kann, ist während oder gegen Ende einer Operation das Einbringen von Spülflüssigkeit zur weiteren Verbesserung der Sicht oder zum Herausspülen von Gewebematerial / Bakterien möglich. Die Infektionsrate wird folglich gesenkt.4. Since the present invention is also suitable for use with electrothermal transections, it is equipped with a smoke extractor that can also be used as a detection device. A conventional suction hose or special device can be connected to the smoke extractor, thereby enabling a clear view when using electrothermal transections. Since the smoke extractor can also be used as a detection device, it is possible to introduce rinsing fluid during or towards the end of an operation to further improve visibility or to flush out tissue material/bacteria. The infection rate is therefore reduced.

,*■■··,*■■··

* · &idigr; Yon: Dr. Roland Sistermann -· * · · · * · &idigr; Yon: Dr. Roland Sistermann - · * · · ·

5. desweiteren kann die Arbeitskanüle an einem oder beiden Enden der tubulären Röhren mit einer Gummimembran oder vergleichbarem Material, welches mittig perforiert ist, versehen sein. Eine derartige Membran kann festinstalliert oder abnehmbar sein. Sie verbessert die Führung der Endoskopiekamera und ermöglicht auf diesem Weg dem Chirurgen ein bessere Kameraführung, ruhigeres Bild und folglich präziseres Arbeiten.5. Furthermore, the working cannula can be provided with a rubber membrane or similar material that is perforated in the middle at one or both ends of the tubular tubes. Such a membrane can be permanently installed or removable. It improves the guidance of the endoscopy camera and thus enables the surgeon to better guide the camera, obtain a smoother image and therefore work more precisely.

6. die vorhegende Erfindung kann mit einer vollständig oder teilgefensterten Öffnung der tubulären Röhre ausgestattet sein. Das ermöglicht eine Anpassung an die Wünsche des Operateurs und Anpassung an unterschiedlichste Körperregionen, wo es gilt unterschiedlich lange Gewebestrecken zu bearbeiten ( im Speziellen: zu Durchtrennen ).6. The present invention can be equipped with a fully or partially fenestrated opening of the tubular tube. This allows adaptation to the wishes of the surgeon and adaptation to a wide variety of body regions where different lengths of tissue need to be treated (in particular: to be severed).

7. da die vorliegende Erfindung vorzugsweise aus Kunststoffen oder anderen nicht leitenden Materiahen gefertigt sein wird, kann sie mit Einrichtungen / Verbesserungen zur Verwindungsstabilität ausgestattet sein. Die vollständige oder Teilfensterung der tubulären Röhre kann an deren Rändern mit dem gleichen oder anderen Material verstärkt sein. Das erhöht die Bruchsicherheit und verhindert die Komplikation des Verbleibens von Fremdkörpern gebrochener Kanülenteilen im Gewebe des Organismus. Diese Verstärkung soll nicht nur die Ränder der Fensterung betreffen, sie kann auch durch Verstärkungsvorrichtungen innen, aussen oder in der Wandung der tubulären Röhren der Arbeitskanüle oder durch eine Verstärkungsvorrichtung am Trokar erreicht werden.7. Since the present invention will preferably be made of plastics or other non-conductive materials, it can be equipped with devices/improvements for torsional stability. The complete or partial fenestration of the tubular tube can be reinforced at its edges with the same or other material. This increases the resistance to breakage and prevents the complication of foreign bodies from broken cannula parts remaining in the tissue of the organism. This reinforcement should not only affect the edges of the fenestration, it can also be achieved by reinforcing devices inside, outside or in the wall of the tubular tubes of the working cannula or by a reinforcing device on the trocar.

8. weiterhin ist es möglich an der Auswandung der tubulären Röhre eine Gewindevorrichtung aufzubringen. Sie erleichtert das Eindrehen und die Durchdringungsfähigkeit des Gewebes für die vorhegende Erfindung.8. Furthermore, it is possible to apply a threaded device to the outside wall of the tubular tube. This facilitates the screwing in and the penetration of the tissue for the present invention.

9. die vorliegende Erfindung kann mit einem röntgendichten Material versehen sein, zum Beispiel einem runden eingearbeiteten Draht. Das ermöglicht die Verwendung einer Röntgendurchleuchtung und damit einhergehende bessere Orientierung. Im Speziellen wurden wissenschaftliche Arbeiten betreffend der Orientierung des operativen Zuganges zur Plantarfaszie anhand äusserlich am Organismus sieht- und tastbarer Landmarken veröffentlicht. Mit dem möglichen eingearbeiteten9. The present invention can be provided with a radiopaque material, for example a round, integrated wire. This enables the use of X-ray fluoroscopy and thus better orientation. In particular, scientific papers have been published on the orientation of the surgical access to the plantar fascia using externally visible and palpable landmarks on the body. With the possible integrated

• *• *

I * * · &Udigr;&ogr;&eegr;: Dr. Roland Sistermann I * * · &Udigr;&ogr;&eegr;: Dr. Roland Sistermann

röntgendichten Material wird eine präzisere Plazierung der Arbeitskanüle, Ausrichtung von deren Lage und folglich präzisere chrinigische Arbeit ermöglicht werden. Es kann beispielsweise die Lage der Kanüle zu den knöchernen Strukturen wie Fussknochen und Abstand zum Fersensporn bei der Durchtrennung der Plantarfaszie beurteilt werden.Radiopaque material will enable more precise placement of the working cannula, alignment of its position and consequently more precise surgical work. For example, the position of the cannula in relation to the bony structures such as the foot bones and the distance to the heel spur when cutting through the plantar fascia can be assessed.

10. Der Trokar dient zur Verstärkung der Arbeitskanüle beim Einbringen in den Körper, er verhindert ein Eindringen von Gewebe in die tubuläre Röhre. Der Trokar kann mit einer Bemassung ausgestattet sein, die an seiner Oberfläche aufgebracht ist. Diese Bemassung kann vor- oder rückläufig ( anterograd oder retrograd ) sein, so dass ein Ausmessen von Distanzen von beiden Seiten der Röhre möglich ist. Das erhöht die Orientierung und Präzision des chirurgischen Arbeiten. Die Bemassung ist nicht wie im Patent von Brown ( US Patent Nummer: 5,827,312 ) auf der Innenseite der tubulären Röhre angebracht, sondern auf dem Trokar. Dadurch wird erreicht, das bei einem Wechsel der Endoskopiekamera von der jeweils gegenüberliegenden Öflhung der tubulären Röhre der Kanüle eine Messung vorgenommen werden kann. Der Trokar dient vergleichsweise als mobiles Lineal mit dem jeweils von der Kamera gegenüberliegenden Seite eine Messung vorgenommen und die Lage der Endoskopiekamera präzise bestimmt werden kann.10. The trocar serves to reinforce the working cannula when it is inserted into the body; it prevents tissue from penetrating the tubular tube. The trocar can be equipped with a dimension applied to its surface. This dimension can be forward or backward (anterograde or retrograde), so that distances can be measured from both sides of the tube. This increases the orientation and precision of surgical work. The dimension is not applied to the inside of the tubular tube, as in the Brown patent (US Patent Number: 5,827,312), but to the trocar. This means that when the endoscopy camera is changed, a measurement can be taken from the opposite opening of the tubular tube of the cannula. The trocar serves as a mobile ruler, with which a measurement can be taken on the side opposite the camera and the position of the endoscopy camera can be precisely determined.

11. zur Optimierung der Kanülenplazierung kann ein bemasster oder unbemasster Führungsdraht ( sog. Kirschner Draht ) verwandt werden. Dazu ist der Trokar mit einer Längsbohrung versehen. Zunächst wird die Körperwandung an der Ferse mittels einer Stichinzision eröflhet, der Führungsdraht wird vorgeschoben bis zur Unterfläche der Plantarfaszie. Spürt der Chirurg die Unterfläche der Faszie, schiebt er den Draht bis zur gegenseite vor und legt an der Perforationsstelle der Körperwandung eine 2. Stichinzision an. Über den Führungsdraht wird der Trokar mit der dar aufbefindlichen Kanüle unter der Plantarfaszie durchgeschoben. Beim Erreichen der gewünschten Position wird der zuerst der Draht entfernt und anschliessend der Trokar. Der Arbeitskanal in Form der tubulären Kanülenröhre ist für den Chirurgen platziert.11. To optimise the placement of the cannula, a sized or unsized guide wire (so-called Kirschner wire) can be used. The trocar is provided with a longitudinal hole for this purpose. First, the body wall at the heel is opened using a stab incision, the guide wire is pushed forward to the underside of the plantar fascia. If the surgeon feels the underside of the fascia, he pushes the wire forward to the opposite side and makes a second stab incision at the perforation point of the body wall. The trocar with the cannula on it is pushed under the plantar fascia over the guide wire. When the desired position is reached, the wire is removed first and then the trocar. The working channel in the form of the tubular cannula tube is positioned for the surgeon.

• ··

Ton: Dr. Roland SistermannSound: Dr. Roland Sistermann

Referenzen:Credentials:

Patentreferenzen:Patent references:

U.S. Patent 5,269,290U.S. Patent 5,269,290 vom 14.3.1993from 14.3.1993 Barrett, et. al.Barrett, et al. U.S. Patent 5,827,312U.S. Patent 5,827,312 vom 27.10.1998from 27.10.1998 Brown, et. al.Brown, et al. U.S. Patent 5,968,061U.S. Patent 5,968,061 vom 19.10.1999from 19.10.1999 MirzaMirza

Literaturreferenzen:Literature references:

1: Lundeen RO, Aziz S, Burks JB, Rose JM.1: Lundeen RO, Aziz S, Burks JB, Rose JM.

Endoscopic plantar fasciotomy: a retrospective analysis of results in patients.Endoscopic plantar fasciotomy: a retrospective analysis of results in patients.

J Foot Ankle Surg. 2000 Jul-Aug;39(4):208-17.J Foot Ankle Surg. 2000 Jul-Aug;39(4):208-17.

2: O'Malley MJ, Page A, Cook R Endoscopic plantar fasciotomy for chronic heel pain.2: O'Malley MJ, Page A, Cook R Endoscopic plantar fasciotomy for chronic heel pain.

Foot Ankle Int. 2000 Jun;21(6):505-10.Foot Ankle Int. 2000 Jun;21(6):505-10.

3: Zimmerman BJ, Cardinal MD, Cragel MD, Goel AR, Lane JW, Schramm KA. Comparison of three types of postoperative management for endoscopic plantar fasciotomy. A retrospective study. J AmPodiatr Med Assoc. 2000 May;90(5):247-51.3: Zimmerman BJ, Cardinal MD, Cragel MD, Goel AR, Lane JW, Schramm KA. Comparison of three types of postoperative management for endoscopic plantar fasciotomy. A retrospective study. J AmPodiatr Med Assoc. 2000 May;90(5):247-51.

4: Yu JS, Smith G, Ashman C, Kaeding C.4: Yu JS, Smith G, Ashman C, Kaeding C.

The plantar fasciotomy: MR imaging findings in asymptomatic volunteers.The plantar fasciotomy: MR imaging findings in asymptomatic volunteers.

Skeletal Radiol. 1999 Aug;28(8):447-52.Skeletal Radiol. 1999 Aug;28(8):447-52.

5: Stone PA, McClure LP.5: Stone PA, McClure LP.

Retrospective review of endoscopic plantar fasciotomy. 1994 through 1997.Retrospective review of endoscopic plantar fasciotomy. 1994 through 1997.

J Am Podiatr Med Assoc. 1999 Feb;89(2):89-93.J Am Podiatr Med Assoc. 1999 Feb;89(2):89-93.

6: Sammarco GJ, Idusuyi OB.6: Sammarco GJ, Idusuyi OB.

Stress fracture of the base of the third metatarsal after an endoscopic plantar fasciotomy: a case report.Stress fracture of the base of the third metatarsal after an endoscopic plantar fasciotomy: a case report.

Foot Ankle Jnt. 1998 Mar;19(3): 157-9. No abstract available.Foot Ankle Jnt. 1998 Mar;19(3): 157-9. No abstract available.

7: Brekke MK, Green DR.7: Brekke MK, Green DR.

Retrospective analysis of minimal-incision, endoscopic, and open procedures forRetrospective analysis of minimal-incision, endoscopic, and open procedures for

'*»· *.*** ** &iacgr; von: Dr. Roland Sistermann'*»· *.*** ** &iacgr; by: Dr. Roland Sistermann

heel spur syndrome.heel spur syndrome.

J Am Podiatr Med Assoc. 1998 Feb;88(2):64-72.J Am Podiatr Med Assoc. 1998 Feb;88(2):64-72.

8: Gentile AT, Zizzo CJ, Dahukey A, Berman SS.8: Gentile AT, Zizzo CJ, Dahukey A, Berman SS.

Traumatic pseudoaneurysm of the lateral plantar artery after endoscopic plantar fasciotomy.Traumatic pseudoaneurysm of the lateral plantar artery after endoscopic plantar fasciotomy.

Foot Ankle Int. 1997 Dec;18(12):821-2. No abstract available.Foot Ankle Int. 1997 Dec;18(12):821-2. No abstract available.

9: Stone PA, Davies JL.9: Stone PA, Davies JL.

Retrospective review of endoscopic plantar fasciotomy--1992 through 1994.Retrospective review of endoscopic plantar fasciotomy--1992 through 1994.

J Am Podiatr Med Assoc. 1996 Sep;86(9):414-20.J Am Podiatr Med Assoc. 1996 Sep;86(9):414-20.

10: Wander DS.10: Hiking DS.

A retrospective comparison of endoscopic plantar fasciotomy to open plantar fasciotomy with heel spur resection for chronic plantar fasciitis/heel spur syndrome.A retrospective comparison of endoscopic plantar fasciotomy to open plantar fasciotomy with heel spur resection for chronic plantar fasciitis/heel spur syndrome.

J Foot Ankle Surg. 1996 Mar-Apr;35(2): 183-4. No abstract available.J Foot Ankle Surg. 1996 Mar-Apr;35(2): 183-4. No abstract available.

11: Landsman A.11: Landsman A.

"Endoscopic plantar fasciotomy: a multi-surgeon prospective analysis of cases"."Endoscopic plantar fasciotomy: a multi-surgeon prospective analysis of cases".

J Foot Ankle Surg. 1996 Jan-Feb;35(l):86. No abstract available.J Foot Ankle Surg. 1996 Jan-Feb;35(l):86. No abstract available.

12: Hofmeister EP, Elliott MJ, Juliano PJ.
Endoscopic plantar fascia release: an anatomical study. Foot Ankle Int. 1995 Nov;16(ll):719-23.
12: Hofmeister EP, Elliott MJ, Juliano PJ.
Endoscopic plantar fascia release: an anatomical study. Foot Ankle Int. 1995 Nov;16(ll):719-23.

13: Barrett SL, Day SV, Pignetti TT, Robinson LB.13: Barrett SL, Day SV, Pignetti TT, Robinson LB.

Endoscopic plantar fasciotomy: a multi-surgeon prospective analysis of 652 cases.Endoscopic plantar fasciotomy: a multi-surgeon prospective analysis of 652 cases.

J Foot Ankle Surg. 1995 Jul-Aug;34(4):400-6.J Foot Ankle Surg. 1995 Jul-Aug;34(4):400-6.

14: Tomczak RL, Haverstock BD.14: Tomczak RL, Haverstock BD.

A retrospective comparison of endoscopic plantar fasciotomy to open plantar fasciotomy with heel spur resection for chronic plantar fasciitis/heel spur syndrome.A retrospective comparison of endoscopic plantar fasciotomy to open plantar fasciotomy with heel spur resection for chronic plantar fasciitis/heel spur syndrome.

J Foot Ankle Surg. 1995 May-Jun;34(3).305-l 1. Review.J Foot Ankle Surg. 1995 May-Jun;34(3).305-l 1. Review.

15: Barrett SL, Day SV, Pignetti TT, EgIy BR.15: Barrett SL, Day SV, Pignetti TT, EgIy BR.

Endoscopic heel anatomy: analysis of 200 fresh frozen specimens.Endoscopic heel anatomy: analysis of 200 fresh frozen specimens.

J Foot Ankle Surg. 1995 Jan-Feb;34(l):51-6.J Foot Ankle Surg. 1995 Jan-Feb;34(l):51-6.

«*· &iacgr; ·._· · *; * ^on: Dr. Roland Sistermann«*· &iacgr; ·._· · *; *^on: Dr. Roland Sistermann

16: Barrett SL.16: Barrett SL.

Endoscopic plantar fasciotomy.Endoscopic plantar fasciotomy.

Clin Podiatr Med Surg. 1994 M;ll(3):469-81. Review.Clin Podiatr Med Surg. 1994 M;ll(3):469-81. Review.

17: Wander DS.17: Hiking DS.

Endoscopic plantar fasciotomy versus traditional heel spur surgery.Endoscopic plantar fasciotomy versus traditional heel spur surgery.

J Foot Ankle Surg. 1994 May-Jun;33(3):322. No abstract available.J Foot Ankle Surg. 1994 May-Jun;33(3):322. No abstract available.

18: Barrett SL, Day SV.18: Barrett SL, Day SV.

Endoscopic plantar fasciotomy vs. traditional heel spur surgery.Endoscopic plantar fasciotomy vs. traditional heel spur surgery.

J Foot Ankle Surg. 1994 Mar-Apr;33(2):214-6. No abstract available.J Foot Ankle Surg. 1994 Mar-Apr;33(2):214-6. No abstract available.

19: Rinley S, Frascone S, Calderone D, Wertheimer SJ, Squire MA, Wiseman FA. Endoscopic plantar fasciotomy versus traditional heel spur surgery: a prospective study.
J Foot Ankle Surg. 1993 Nov-Dec;32(6):595-603.
19: Rinley S, Frascone S, Calderone D, Wertheimer SJ, Squire MA, Wiseman FA. Endoscopic plantar fasciotomy versus traditional heel spur surgery: a prospective study.
J Foot Ankle Surg. 1993 Nov-Dec;32(6):595-603.

20: Barrett SL, Day SV.20: Barrett SL, Day SV.

Endoscopic plantar fasciotomy: two portal endoscopic surgical techniques—clinical results of 65 procedures.Endoscopic plantar fasciotomy: two portal endoscopic surgical techniques—clinical results of 65 procedures.

J Foot Ankle Surg. 1993 May-Jun;32(3):248-56.J Foot Ankle Surg. 1993 May-Jun;32(3):248-56.

♦ ·■··♦ ·■··

t · t t · t

Bezugszeichenliste: Geschlitzte Arbeitskanüle mit TrokarList of reference symbols: Slotted working cannula with trocar

Zu Fig. 1:To Fig. 1:

Seitliche Ansicht der geschlitzten ArbeitskanüleSide view of the slotted working cannula

Ziffer:Number: BeschreibungDescription 11 Gewindegänge an der AussenwandThreads on the outer wall 22 durchsichtige Aussenwandtransparent outer wall 33 Schlitz der KanüleCannula slot 44 Verstärkung der Ränder des SchlitzesReinforcement of the edges of the slot 55 eingearbeitete Röntgenmarkierung ( Draht)integrated X-ray marking (wire) 66 Absaug- und SpülstutzenSuction and rinsing nozzles 77 GurnmimembranGurnmimembran 88th Öffnung für eine EndoskopiekameraOpening for an endoscopy camera

Zu Fig. 2:To Fig. 2:

Seitliche Ansicht des Trokars für die unter Fig. 1 gezeichnete geschlitzte ArbeitskanüleSide view of the trocar for the slotted working cannula shown in Fig. 1

Ziffer:Number: Beschreibung:Description: 11 Spitze des TrokarsTip of the trocar 22 BemassungDimensioning 33 Kanal für den FührungsdrahtChannel for the guide wire 44 Handgriff des TrokarsTrocar handle

Claims (8)

1. teil- oder vollgeschlitzte Kanüle (1) mit Trokar 1. Partially or fully slotted cannula ( 1 ) with trocar 2. Kanüle und Trokar nach Schutzanspruch 1: aus nichtleitendem, durchsichtigem (8) ungefärbten oder gefärbten Material 2. Cannula and trocar according to claim 1: made of non-conductive, transparent ( 8 ) uncoloured or coloured material 3. Kanüle und Trokar aus Schutzanspruch 1: mit einem oder mehreren Absaug- und / oder Spülvorrichtungen (2) 3. Cannula and trocar from claim 1: with one or more suction and / or rinsing devices ( 2 ) 4. Kanüle und Trokar aus Schutzanspruch 1: mit einer mittig perforierten, festinstallierten oder abnehmbaren Gummimembran (5) 4. Cannula and trocar from claim 1: with a centrally perforated, permanently installed or removable rubber membrane ( 5 ) 5. Kanüle und Trokar aus Schutzanspruch 1: mit einer Einrichtung zur Verbesserung der Verwindungsstabilität zur Erhöhung der Stabilität in Form einer verstärkten Ausarbeitung der Fensterung (9) und/oder Verstärkung der Wand der tubulären Röhre und/oder aufgebrachtem Gewinde (3) zum verbesserten Eindrehen in das Gewebe 5. Cannula and trocar from protection claim 1: with a device for improving the torsional stability to increase the stability in the form of a reinforced elaboration of the window ( 9 ) and/or reinforcement of the wall of the tubular tube and/or applied thread ( 3 ) for improved screwing into the tissue 6. Kanüle und Trokar aus Schutzanspruch 1: mit einer eingearbeiteten Röntgenmarkierung (4) beispielsweise in Form eines Drahtes, der längs oder zirkulär in die Wandung der tubulären Röhre oder auf deren Aussen- oder Innenseite angebracht ist. 6. Cannula and trocar from claim 1: with an incorporated X-ray marking ( 4 ), for example in the form of a wire, which is attached lengthwise or circularly in the wall of the tubular tube or on its outside or inside. 7. Kanüle und Trokar aus Schutzanspruch 1: mit einem Trokar, der eine zentrale Bohrung (7) zum Einbringen eines Führungsdrahtes aufweist. 7. Cannula and trocar according to claim 1: with a trocar having a central bore ( 7 ) for the introduction of a guide wire. 8. Kanüle und Trokar aus Schutzanspruch 1: mit einem Trokar, der an der Aussenseite mit einer anterograden und/oder retrograden Bemassung (10) ausgestattet ist. 8. Cannula and trocar from claim 1: with a trocar which is equipped on the outside with an anterograde and/or retrograde dimension ( 10 ).
DE20111774U 2001-07-17 2001-07-17 Slotted working cannula with trocar Expired - Lifetime DE20111774U1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE20111774U DE20111774U1 (en) 2001-07-17 2001-07-17 Slotted working cannula with trocar

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE20111774U DE20111774U1 (en) 2001-07-17 2001-07-17 Slotted working cannula with trocar

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE20111774U1 true DE20111774U1 (en) 2001-11-22

Family

ID=7959354

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE20111774U Expired - Lifetime DE20111774U1 (en) 2001-07-17 2001-07-17 Slotted working cannula with trocar

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE20111774U1 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN110139623A (en) * 2017-01-02 2019-08-16 费森尤斯医疗保健控股公司 It is intubated position selection device

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
CN110139623A (en) * 2017-01-02 2019-08-16 费森尤斯医疗保健控股公司 It is intubated position selection device

Similar Documents

Publication Publication Date Title
EP2049037B1 (en) Device for introducing and positioning surgical instruments
DE69309509T2 (en) Endoscopic surgery facility
DE69814938T2 (en) Bone screw for connecting bone particles
DE19780707C2 (en) Percutaneous surgery device
EP1932483B1 (en) Medical device for determining the position of intracorporal implants
DE3504292C1 (en) Instrument for endoscopic interventions, especially for percutaneous gallstone removal or gallbladder surgery
DE60121850T2 (en) Devices for minimally invasive total hip arthroplasty
EP2185061B1 (en) Trocar tube, trocar, obturator, or rectoscope for transluminal endoscopic surgery via natural body cavities
EP2734127B1 (en) Instrument set for treating stenoses of the spinal canal
DE69735146T2 (en) Surgical tool for holding a cavity
DE69922047T2 (en) DEVICE FOR LOCALIZING AND RESEARING BONE
US20080234713A1 (en) Shaver blade with depth markings
US7846164B2 (en) Pedicle punch with cannula
EP2757989B1 (en) Surgical instrument
DE102005004318A1 (en) Surgical seam system
EP1348383A1 (en) Retractor navigation device
US20180042631A1 (en) Systems and methods for performing endoscopic release procedures
WO2002011629A1 (en) Device for the introduction of medical items
DE10335388B4 (en) Set of surgical referencing devices
US8795285B2 (en) Spinal facet fusion device and method of operation
DE20111774U1 (en) Slotted working cannula with trocar
DE10003051A1 (en) Surgical device for minimal invasive surgery at lumbar spine, comprising four individual elements
CN107822698B (en) Optical visual pedicle puncture system
DE4238596C2 (en) Mountains device
DE10015944C2 (en) Suture instrument for the peritendineum-preserving, percutaneous Achilles tendon suture

Legal Events

Date Code Title Description
R086 Non-binding declaration of licensing interest
R207 Utility model specification

Effective date: 20020103

R156 Lapse of ip right after 3 years

Effective date: 20050201