WO2006012885A1 - Filter system for treating liquids containing particles using membrane isolation and adsorption - Google Patents
Filter system for treating liquids containing particles using membrane isolation and adsorption Download PDFInfo
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- WO2006012885A1 WO2006012885A1 PCT/DE2005/001372 DE2005001372W WO2006012885A1 WO 2006012885 A1 WO2006012885 A1 WO 2006012885A1 DE 2005001372 W DE2005001372 W DE 2005001372W WO 2006012885 A1 WO2006012885 A1 WO 2006012885A1
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M1/00—Suction or pumping devices for medical purposes; Devices for carrying-off, for treatment of, or for carrying-over, body-liquids; Drainage systems
- A61M1/34—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration
- A61M1/3472—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration with treatment of the filtrate
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M1/00—Suction or pumping devices for medical purposes; Devices for carrying-off, for treatment of, or for carrying-over, body-liquids; Drainage systems
- A61M1/34—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration
- A61M1/3472—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration with treatment of the filtrate
- A61M1/3475—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration with treatment of the filtrate with filtrate treatment agent in the same enclosure as the membrane
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61M—DEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
- A61M1/00—Suction or pumping devices for medical purposes; Devices for carrying-off, for treatment of, or for carrying-over, body-liquids; Drainage systems
- A61M1/34—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration
- A61M1/3472—Filtering material out of the blood by passing it through a membrane, i.e. hemofiltration or diafiltration with treatment of the filtrate
- A61M1/3486—Biological, chemical treatment, e.g. chemical precipitation; treatment by absorbents
Definitions
- the invention relates to a filter system for the membrane-separated, adsorptive treatment of particle-containing liquids.
- the field of application of the invention is medicine, in particular direct blood treatment.
- Hemofiltration, hemodiafiltration, double filtration and plasma adsorption are milestones in the application of extra-corporeal therapeutic methods (or therapeutical apheresis). With plasma adsorption, it was possible for the first time to remove substances from the blood which are larger than albumin. Non-specific or specific factors are used for the binding of high-molecular substances in the flowing blood or plasma.
- Electrostatic or hydrophobic interactions between the matrix and blood components routinely remove LDL, beta2-microglobulin, endotoxins, immunoglobulins, and circulating immune complexes from the blood.
- the specific affinity of protein A for the Fc receptor of IgG allowed the development of immunoadsorbers used for the depletion of IgG for the treatment of eg severe forms of rheumatoid arthritis (Prosorba®).
- Specific recognition sequences (antibodies, peptides) make it possible to remove clearly defined specificities from blood.
- LDL Therasorb®, LDL Lipopak®
- Lp (a) Lp (a) Lipopak®
- acetylcholine receptor antibody MedisorbaMG®
- Anti-ß1 adrenergic antibodies Corafin ®
- inflammatory mediators EP 1163004
- patient-specific, dissociated immune complex constituents as ligands for a patient-specific immunoadsorner (DE 19538641) is a special form on the path of increasingly targeted and personalized therapy.
- blood is continuously withdrawn from a peripheral vein or a central venous catheter by means of a blood pump, usually with a blood flow of 60-120 ml / min in an extracorporeal circulation, and retransfused via another peripheral vein after removal of the pathogen.
- a blood pump usually with a blood flow of 60-120 ml / min in an extracorporeal circulation, and retransfused via another peripheral vein after removal of the pathogen.
- the provision of this intermittent extracorporeal blood circulation is subject to conditions similar to extracorporeal hemodialysis.
- the filtrate flow in the primary separation is usually about 30% of the blood flow (plasma flow about 20-30 ml / min). Depending on the indication, usually one to two times the plasma volume of the patient is treated. In the treatment of one or two patient plasma volumes (assumption of a one-compartment model without re-distribution, synthesis or catabolism), theoretically a maximum can be achieved per treatment Reduction of the pathogen to 37% and 14% of the initial value can be achieved. However, these values are usually not realized in practice.
- Non-selective plasmapheresis plasma exchange
- the plasma in the extracorporeal circulation is separated from the blood cells by means of a membrane plasma separator or a centrifuge, the entire plasma is discarded and isovolemically substituted by an electrolyte solution plus human albumin or fresh plasma.
- the substitution solution is combined with the separated blood cells and re-infused into the patient.
- the advantage of the unselective plasma exchange lies in the simple structure of the extracorporeal circulation, the general applicability of the method for all apheresis zu ⁇ accessible pathogens, the effectiveness of not exactly known pathogen structure (eg in acetylcholine receptor negative myasthenia gravis) and the relatively low extracorporeal volume. Disadvantages are the immunoglobulin and coagulation factor depletion, the risk of incompatibility of the substituted foreign protein and a hyperoncotic substitution and the potential risk of infection in the transmission of pathogens with the substitution solution.
- Membrane plasma separators consist of hollow fiber modules with synthetic membranes (eg polyethylene or polysulfone). The surface is between 0.2-0.5 m 2 , the pore size 0.2-0.5 microns. To monitor the extracorporeal circuit, specially developed devices are used for this purpose; Alternatively, the use of devices for hemoperfusion or hemofiltration is possible.
- synthetic membranes eg polyethylene or polysulfone
- the plasma separated by a plasma filter (primary separation) in a secondary circuit is purified either by a further filtration process (secondary separation) or by adsorption (immunological or physical). sikochemically) or by precipitation the pathogen is removed and the purified plasma is returned to the patient.
- Double Filtration (Cascade Filtration, Membrane Differential Filtration)
- This method uses after separation of the plasma in a secondary circuit, a second filter smaller pore size (cut-off 25-40 nm).
- the aim is to recover albumin as quantitatively as possible, while retaining the higher molecular weight pathogenic protein in the secondary filter, which operates in the so-called "dead-end" mode (closure of the distal outlet of the distal outlet of the hollow fibers) spatial molecular conformation), it is only suitable for the removal of high-molecular pathogens such as IgM, LDL, fibrinogen or a-2-macroglobulin, therefore indications are eg hyperviscosity syndrome, M. Wadenström, cryoglobulinemia and hypercholesterolaemia Treatment of microcirculation disorders is referred to as Rheophere se.
- immunoadsorption clinically the binding of immunologically active moieties to eg immobilized amino acids, peptides or proteins.
- the methods based on adsorption either remove specific protein classes or specifically pathogenic antibodies.
- LDL binding to anti-apoprotein B antibodies is also referred to as LDL immunoadsorption.
- the Liposorber® system (Kaneka, Osaka, Hospal, Planegg) is based on the adsorption of LDL and Lp (a) from the plasma on dextran sulfate / cellulose (DSC).
- the mechanism is based on an electrostatic interaction of the negatively charged sulfate groups of the dextran sulfate with the positively charged apo B of the two o.
- G. Li popols. HDL, immunoglobulins and albumin are adsorbed only to a slight extent.
- HELP® apheresis heparin-induced extracorporeal LDL precipitation, disposable product, Braun, Melsungen
- LDL, Lp (a) and fibrinogen are precipitated from the plasma at an acidic pH of 5.12 by means of heparin in an extracorporeal circulation and filtered off.
- Immunosorba® system (Fresenius HemoCare, St. Wendel) used as a ligand staphylococcal protein A with Sepharose as a carrier.
- Prosorba® system (Fresenius HemoCare, St. Wendel) used as a ligand staphylococcal protein A with a silica matrix as a carrier
- Globaffin® (Fresenius HemoCare, St. Wendel) immobilizes the synthetic peptide GAM® as a ligand on Sepharose CL-4B.
- the binding properties correspond to those of protein A.
- Coraffin® (Fresenius HemoCare, St. Wendel) specifically removes autoantibodies to the ß1-adrenergic receptor of the heart muscle. This is an indi ⁇ cation-specific process.
- the Immusorba® system (ASAHI / Diamed, Cologne) uses non-reusable adsorbers based on tryptophan (TR-350L) or phenylalanine ligands (PH-350L), which are bound to a polyvinylethanol gel matrix. 3. cryofiltration
- cryofiltration In cryofiltration (Asahi Medical, Tokyo, Diamed, Cologne), the separated plasma is cooled to 4 ° C. in a membrane differential filtration method to precipitate cryoglobulins and, after separation of the precipitates, with the aid of a cry - ofilters reinfused after reheating to body temperature.
- adsorbing substances activated carbon, exchange resins
- the size of the adsorber cartridge must ensure a sufficient exchange surface and contact time of the adsorbent.
- the disposable adsorption cartridges consist of negatively charged polyacrylate ligands immobilized on polyacrylamide and electrostatically binding the atherogenic lipoproteins.
- Filtration and adsorption processes can be combined in different ways.
- Matson, et al. (US 6,287,516) describes a hemofiltration system consisting of a blood filter with downstream adsorber.
- the ultrafiltrate from the filter (exclusion MW # 50,000 daltons) is pumped via a tubing system into an adsorber unit where the sepsis mediators are bound.
- the ultrafiltrate thus treated can be combined with the primary filtered blood by another pump-tube valve system and reinfused into the patient.
- the object of the invention is to provide a whole blood treatment unit which is characterized by a simple system structure. This is to blood flow (up to 160 ml / min) and shorter treatment times can be achieved
- the object of the invention is to combine in this treatment unit, the advantages of membranes and particles and to achieve the elimination of pumps and additional hose connections.
- a filter system for the simultaneous separation and adsorptive treatment of particle-containing liquids (Figure 1). It consists of a housing in which
- Hollow fiber membranes are arranged so that the inlet and outlet openings for the liquids are outside the housing and the
- the particle-containing liquid to be adsorbed be separated by filters having a pore size smaller than the particle diameter into a particle-free, extra-luminal and particle-containing intra-luminal phase. It is also essential that the housing simultaneously serves for receiving the adsorber material, the adsorber material consisting of particles having a diameter greater than the pore diameter of the membrane.
- the object of the invention is achieved in that, in a self-contained housing made of biocompatible material, known plasma filters (membrane filters) are used. Hollow tubes) are arranged with the usual pore diameter of 0.2 to 0.5 microns.
- the membrane material used may be cellulose derivatives or synthetic materials such as polysulfones or polyamides.
- the housing serves as a receptacle for the functionalized particles. Polysulfone, polyacrylonitrile, polymethyl methacrylate, polyvinyl alcohol, polyamides, polycarbonates and cellulose derivatives can be used as material for the particles. Introduced into the flowing blood, the plasma passes the membrane according to the pressure gradient and the pore size.
- the plasma now flows through the adsorber gel, consisting of unspecific or specifically functionalized micro-particles having a diameter above the pore diameter of the membrane.
- the plasma which has been purified so specifically by certain bioactive substances, is combined in the housing with the intra-luminal plasma filter blood stream and reinfused into the patient as purified whole blood.
- a system of filters prevents micro-particles from entering the bloodstream.
- the filter system according to the invention is suitable for material separations of all kinds from liquid (extra-luminal) phases, where the particle-containing (intra-luminal) phase is to be further used in a closed system after reintroduction of the liquid phase treated according to the invention.
- the experimentally used device for the removal of antigens from whole blood consists of a hollow-fiber plasma separator (A), the lower Gezzaus ⁇ part by an inserted cylinder (B), in which the Adsorbergel surrounds the hollow fibers has been replaced.
- the blood plasma released by the transmembrane pressure must pass through the adsorber and is thereby freed of the target substances.
- the plasma separation module consisted of a 0.4 m 2 hollow fiber filter (A).
- the adsorber vessel contained 60 ml Sepharose, to which 5 mg IgY (vitellin antibodies from the eggs of chickens inoculated with IL6) were covalently bound per ml Sepharose.
- the binding capacity of the adsorber was 72 ⁇ g IL6.
- the blood flow rate was set to about 120 ml / min.
- the module can be operated easily.
- the treated amount of plasma was 1, 5 I.
- the initial IL6 concentration of 500 pg / ml was lowered to 200 pg / ml during the 60 min adsorption period. This corresponds to a depletion of 60% in a single pass of the total plasma volume through the adsorber according to the device shown in Fig. 1.
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Abstract
Description
Filtersystem zur membrangetrennten, adsorptiven Behandlung partikelhaltiger FlüssigkeitenFilter system for the membrane-separated, adsorptive treatment of particle-containing liquids
Beschreibungdescription
Die Erfindung betrifft ein Filtersystem zur membrangetrennten, adsorptiven Behandlung partikelhaltiger Flüssigkeiten. Anwendungsgebiet der Erfindung ist die Medizin, insbe¬ sondere die direkte Blutbehandlung.The invention relates to a filter system for the membrane-separated, adsorptive treatment of particle-containing liquids. The field of application of the invention is medicine, in particular direct blood treatment.
Zur unterstützenden Beeinflussung der Heilung von Krankheiten werden seit Jahrtau¬ senden arzneimittelwirksame Stoffe verabreicht. Eine weitere Möglichkeit der therapeu¬ tischen Beeinflussung ist die Entfernung von schädlichen Substanzen aus dem Blut durch eine extra-korporale Blutbehandlung. Ausgangspunkt dieser Entwicklung ist der klassische Aderlass, der für mehr als zweitausend Jahre eine Standardtherapie für be¬ stimmte Krankheiten darstellte. Neue Materialien und Technologien, sowie die Erkennt¬ nisse der Blutgruppen-Forschung ermöglichten die Einführung der Hämodialyse in die klinische Anwendung vor mehr als 50 Jahren und führten zur Blutaustausch-Therapie, die später durch den Plasma-Austausch ersetzt wurde. Unspezifität, Kosten und Infekti¬ onsgefährdung beschränken die Anwendung des Plasma-Austausches.For the purpose of supporting the healing of diseases, medicament-active substances have been administered for millennia. Another possibility of therapeutical influencing is the removal of harmful substances from the blood by extracorporeal blood treatment. The starting point for this development is the classic bloodletting, which for more than two thousand years was a standard therapy for certain diseases. New materials and technologies, as well as the findings of blood group research enabled the introduction of hemodialysis in clinical application more than 50 years ago and led to the blood exchange therapy, which was later replaced by the plasma exchange. Unspecificity, cost and risk of infection limit the use of the plasma exchange.
Hämofiltration, Hämodiafiltration, Doppelfiltration und Plasmaadsorption stellen Meilen¬ steine in der Anwendung extra-korporaler Therapieverfahren (oder auch der therapeuti¬ schen Apherese) dar. Mit der Plasmaadsorption konnten erstmals Stoffe aus dem Blut entfernt werden, die größer sind als Albumin. Für die Bindung hochmolekulare Stoffe im strömenden Blut oder Plasma werden unspezifische oder spezifische Faktoren genutzt.Hemofiltration, hemodiafiltration, double filtration and plasma adsorption are milestones in the application of extra-corporeal therapeutic methods (or therapeutical apheresis). With plasma adsorption, it was possible for the first time to remove substances from the blood which are larger than albumin. Non-specific or specific factors are used for the binding of high-molecular substances in the flowing blood or plasma.
Durch elektrostatische oder hydrophobe Wechselwirkungen zwischen der Matrix und den Blutbestandteilen werde heute routinemäßig LDL, Beta2-Mikroglobulin, Endotoxine, Immunglobuline und zirkulierende Immunkomplexe aus dem Blut entfernt. Die spezifi- sehe Affinität des Protein A zum Fc-Rezeptor von IgG ermöglichte die Entwicklung von Immunadsorbern, die für die Abreicherung von IgG zur Behandlung von z.B. schwerer Formen der rheumatoiden Arthritis (Prosorba®) eingesetzt werden. Spezifische Erkennungssequenzen (Antikörper, Peptide) ermöglichen die Entfernung eindeutig definierter Spezifitäten aus Blut. Sie werden u.a. verwendet für die Elimination von LDL (Therasorb®, LDL Lipopak®), Lp(a) (Lp(a) Lipopak®), Acetylcholin-Rezeptor- Antikörper (MedisorbaMG®), anti-ß1-adrenerger-Antikörper (Corafin®) oder Entzün- dungs-Mediatoren (EP 1163004).Electrostatic or hydrophobic interactions between the matrix and blood components routinely remove LDL, beta2-microglobulin, endotoxins, immunoglobulins, and circulating immune complexes from the blood. The specific affinity of protein A for the Fc receptor of IgG allowed the development of immunoadsorbers used for the depletion of IgG for the treatment of eg severe forms of rheumatoid arthritis (Prosorba®). Specific recognition sequences (antibodies, peptides) make it possible to remove clearly defined specificities from blood. They are used, inter alia, for the elimination of LDL (Therasorb®, LDL Lipopak®), Lp (a) (Lp (a) Lipopak®), acetylcholine receptor antibody (MedisorbaMG®), anti-ß1 adrenergic antibodies (Corafin ®) or inflammatory mediators (EP 1163004).
Die Verwendung patienteneigener, dissozierter Immunkomplex-Bestandteile als Ligan¬ den für einen patientenspezifischen Immunadsorer (DE 19538641) ist eine Sonderform auf dem Weg immer gezielterer und personalisierter Therapie.The use of patient-specific, dissociated immune complex constituents as ligands for a patient-specific immunoadsorner (DE 19538641) is a special form on the path of increasingly targeted and personalized therapy.
Bei allen kontinuierlichen Aphereseverfahren wird in einem extrakorporalen Kreislauf Blut aus einer peripheren Vene oder einem zentralvenösen Katheter mittels einer Blut¬ pumpe, meistens mit einem Blutfluss von 60-120 ml/min kontinuierlich entnommen, und nach Entfernung des Pathogens über eine andere periphere Vene retransfundiert. Die Bereitstellung dieses intermittierend nutzbaren extrakorporalen Blutkreislaufs unterliegt ähnlichen Bedingungen wie bei der extrakorporalen Hämodialyse.In all continuous apheresis procedures, blood is continuously withdrawn from a peripheral vein or a central venous catheter by means of a blood pump, usually with a blood flow of 60-120 ml / min in an extracorporeal circulation, and retransfused via another peripheral vein after removal of the pathogen. The provision of this intermittent extracorporeal blood circulation is subject to conditions similar to extracorporeal hemodialysis.
Bei den meisten Aphereseverfahren ist eine Primärtrennung von Plasma und Blutzellen vor der eigentlichen Plasmabehandlung erforderlich. Diese Primärtrennung kann sowohl mittels Zentrifugationsplasmaseparation als auch mittels Filtrationsplasmaseparation erfolgen. Beide Verfahren haben Vor- wie auch Nachteile, die zu berücksichtigen sind. Im wesentlichen ist die Filtrationsplasmaseparation in der Handhabung unkomplizierter und führt zu einem thrombozytenfreien Plasma. Der Nachteil ist die Bildung einer Se¬ kundärmembran im Plasmafilter, welche die Filtrationseffektivität zeitlich begrenzt. Da¬ gegen kann mittels der Zentrifugationsplasmaseparation eine nahezu unbegrenzte Menge Plasma ununterbrochen gewonnen werden. Nachteilig kann sich die geringe Thrombozytenkontamination des Plasmas auf die Sekundärtrennung auswirken.Most apheresis procedures require a primary separation of plasma and blood cells prior to actual plasma treatment. This primary separation can be carried out either by centrifugal plasma separation or by filtration plasma separation. Both methods have advantages and disadvantages that must be taken into consideration. Essentially, the filtration plasma separation is easier to handle and results in a platelet-free plasma. The disadvantage is the formation of a secondary membrane in the plasma filter, which limits the filtration efficiency over time. By contrast, a virtually unlimited amount of plasma can be obtained continuously by means of the centrifugation plasma separation. Disadvantageously, the low platelet contamination of the plasma can affect the secondary separation.
Der Filtratfluss beträgt bei der Primärtrennung in der Regel ca. 30% des Blutflusses (Plasmafluss ca. 20-30 ml/min). Je nach Indikation wird meist das Ein- bis Zweifache des Plasmavolumens des Patienten behandelt. Bei Behandlung von einem bzw. von zwei Patientenplasmavolumina (Annahme eines Einkompartmentmodells ohne Rückver¬ teilung, Synthese oder Katabolismus) kann pro Behandlung theoretisch eine maximale Reduktion des Pathogens auf 37 % bzw. 14 % des Ausgangswertes erreicht werden. Diese Werte werden allerdings in der Praxis meist nicht realisiert.The filtrate flow in the primary separation is usually about 30% of the blood flow (plasma flow about 20-30 ml / min). Depending on the indication, usually one to two times the plasma volume of the patient is treated. In the treatment of one or two patient plasma volumes (assumption of a one-compartment model without re-distribution, synthesis or catabolism), theoretically a maximum can be achieved per treatment Reduction of the pathogen to 37% and 14% of the initial value can be achieved. However, these values are usually not realized in practice.
Unselektive Plasmapherese (Plasmaaustausch)Non-selective plasmapheresis (plasma exchange)
Bei unselektivem Plasmaaustausch (plasma exchange) wird das Plasma im extrakorpo- ralen Kreislauf mit Hilfe eines Membranplasmaseparators oder einer Zentrifuge von den Blutzellen getrennt, das gesamte Plasma wird verworfen und isovolämisch durch eine Elektrolytlösung plus Humanalbumin oder Frischplasma substituiert. Die Substitutionslö¬ sung wird mit den separierten Blutzellen vereinigt und dem Patienten re-infundiert. Der Vorteil des unselektiven Plasmaaustauschs liegt im einfachen Aufbau des extrakorpora- len Kreislaufs, der generellen Anwendbarkeit des Verfahrens für alle der Apherese zu¬ gänglichen Pathogene, der Effektivität bei nicht genau bekannter Pathogenstruktur (z.B. bei Acetylcholinrezeptorantikörper-negativer Myasthenia gravis) und des relativ geringen extrakorporalen Volumens. Nachteile sind die Immunglobulin- und Gerinnungsfaktor- Depletion, die Gefahr einer Unverträglichkeit des substituierten Fremdeiweißes und ei- ner hyperonkotischen Substitution sowie die potentielle Infektionsgefahr bei der Über¬ tragung von Pathogenen mit der Substitutionslösung.In the case of unspectacular plasma exchange, the plasma in the extracorporeal circulation is separated from the blood cells by means of a membrane plasma separator or a centrifuge, the entire plasma is discarded and isovolemically substituted by an electrolyte solution plus human albumin or fresh plasma. The substitution solution is combined with the separated blood cells and re-infused into the patient. The advantage of the unselective plasma exchange lies in the simple structure of the extracorporeal circulation, the general applicability of the method for all apheresis zu¬ accessible pathogens, the effectiveness of not exactly known pathogen structure (eg in acetylcholine receptor negative myasthenia gravis) and the relatively low extracorporeal volume. Disadvantages are the immunoglobulin and coagulation factor depletion, the risk of incompatibility of the substituted foreign protein and a hyperoncotic substitution and the potential risk of infection in the transmission of pathogens with the substitution solution.
Aus den letztgenannten Gründen wird der unselektive Plasmaaustausch heute nur noch eingesetzt, wenn kein selektives Verfahren zur Verfügung steht (z. B. bei TIT, Chylomic- ronämie, antikörper-negativer Myasthenia gravis).For the latter reasons, unselective plasma exchange is today only used if no selective method is available (eg in the case of TIT, chylomicronaemia, antibody-negative myasthenia gravis).
Membranplasmaseparatoren bestehen aus Hohlfasernmodulen mit synthetischen Membranen (z. B. Polyethylen oder Polysulfon). Die Oberfläche beträgt zwischen 0,2- 0,5 m2, die Porengröße 0,2-0,5 μm. Zur Überwachung des extrakorporalen Kreislaufs werden hierfür speziell entwickelte Geräte eingesetzt; alternativ ist auch die Verwen¬ dung von Geräten für die Hämoperfusion oder die Hämofiltration möglich.Membrane plasma separators consist of hollow fiber modules with synthetic membranes (eg polyethylene or polysulfone). The surface is between 0.2-0.5 m 2 , the pore size 0.2-0.5 microns. To monitor the extracorporeal circuit, specially developed devices are used for this purpose; Alternatively, the use of devices for hemoperfusion or hemofiltration is possible.
Selektive PlasmaphereseSelective plasmapheresis
Bei der selektiven Plasmapherese wird aus dem über einen Plasmafilter separierten Plasma (Primärtrennung) in einem Sekundärkreislauf entweder durch einen weiteren Filtrationsprozess (Sekundärtrennung) oder durch Adsorption (immunologisch oder phy- sikochemisch) oder durch Präzipitation das Pathogen entfernt und das gereinigte Plas¬ ma wieder dem Patienten zugeführt. Die selektive Plasmapherese erfordert spezielle Geräte, die sowohl den extrakorporalen Blutkreislauf als auch den Sekundärkreislauf überwachen.In selective plasmapheresis, the plasma separated by a plasma filter (primary separation) in a secondary circuit is purified either by a further filtration process (secondary separation) or by adsorption (immunological or physical). sikochemically) or by precipitation the pathogen is removed and the purified plasma is returned to the patient. Selective plasmapheresis requires special devices that monitor both the extracorporeal blood circulation and the secondary circulation.
1. Doppelfiltration (Kaskadenfiltration, Membran-Differential-Filtration)1. Double Filtration (Cascade Filtration, Membrane Differential Filtration)
Dieses Verfahren verwendet nach Separation des Plasmas in einem Sekundärkreislauf einen zweiten Filter kleinerer Porengröße (Cut-off 25-40 nm). Ziel ist, Albumin möglichst quantitativ zurückzugewinnen, das höhermolekulare pathogene Protein dagegen im Se¬ kundärfilter zurückzuhalten, der im sog. „dead-end" Modus arbeitet (Verschluss des distalen Auslasses des distalen Auslasses der Hohlfasern). Da dieses Verfahren nach Molekülgröße (Molekulargewicht und räumlicher Molekülkonformation) trennt, eignet es sich nur zur Entfernung von hochmolekularen Pathogenen wie IgM, LDL, Fibrinogen oder a-2-Makroglobulin. Indikationen sind daher z.B. Hyperviskositätssyndrom, M. WaI- denström, Kryoglobulinämie und Hypercholesterinämie. Der Einsatz der Doppelfiltratati- onsplasmapherese zur Behandlung von MikroZirkulationsstörungen wird als Rheophere- se bezeichnet.This method uses after separation of the plasma in a secondary circuit, a second filter smaller pore size (cut-off 25-40 nm). The aim is to recover albumin as quantitatively as possible, while retaining the higher molecular weight pathogenic protein in the secondary filter, which operates in the so-called "dead-end" mode (closure of the distal outlet of the distal outlet of the hollow fibers) spatial molecular conformation), it is only suitable for the removal of high-molecular pathogens such as IgM, LDL, fibrinogen or a-2-macroglobulin, therefore indications are eg hyperviscosity syndrome, M. Wadenström, cryoglobulinemia and hypercholesterolaemia Treatment of microcirculation disorders is referred to as Rheophere se.
Vorteile dieses Verfahrens gegenüber dem unselektiven Plasmaaustausch bestehen darin, dass keine Substitutionslösung erforderlich ist und die selektive Entfernung be¬ sonders der rheologisch aktiven Eiweiße möglich ist, ohne dass es zu Störungen der Hämostase kommt. Nachteile sind die limitierte Kapazität des Sekundärfilters durch mögliche Verstopfung der Hohlfasern bei sehr hohen Ausgangswerten sowie mögliche, je nach Verfahren unterschiedliche Immunglobulinverluste.Advantages of this method compared to the unselective plasma exchange are that no substitution solution is required and the selective removal of especially the rheologically active proteins is possible without causing disturbances of the hemostasis. Disadvantages are the limited capacity of the secondary filter due to possible blockage of the hollow fibers at very high initial values as well as possible, depending on the method different immunoglobulin losses.
2. Immunadsorption2. Immunoadsorption
Unter Immunadsorption versteht man klinisch die Bindung immunologisch aktiver MoIe- küle an z.B. immobilisierte Aminosäuren, Peptide oder Proteine. Die auf Adsorption ba¬ sierenden Verfahren entfernen entweder bestimmte Proteinklassen oder spezifisch ei¬ nen pathogenen Antikörper. Verfahrenstechnisch wird umgekehrt auch die LDL-Bindung an Anti-Apoprotein B-Antikörper als LDL-Immunadsorption bezeichnet. 2.1 Elimination von LipoproteinenBy immunoadsorption is meant clinically the binding of immunologically active moieties to eg immobilized amino acids, peptides or proteins. The methods based on adsorption either remove specific protein classes or specifically pathogenic antibodies. In terms of process technology, conversely, LDL binding to anti-apoprotein B antibodies is also referred to as LDL immunoadsorption. 2.1 Elimination of lipoproteins
Das Liposorber®-System (Fa. Kaneka, Osaka; Fa. Hospal, Planegg) basiert auf der Ad¬ sorption von LDL und Lp(a) aus dem Plasma an Dextransulfat/Zellulose (DSC). Der Me¬ chanismus beruht auf einer elektrostatischen Wechselwirkung der negativ geladenen Sulfatgruppen des Dextransulfats mit dem positiv geladenen Apo B der beiden o. g. Li¬ poproteine. HDL, Immunglobuline und Albumin werden nur in geringem Maße adsor¬ biert.The Liposorber® system (Kaneka, Osaka, Hospal, Planegg) is based on the adsorption of LDL and Lp (a) from the plasma on dextran sulfate / cellulose (DSC). The mechanism is based on an electrostatic interaction of the negatively charged sulfate groups of the dextran sulfate with the positively charged apo B of the two o. G. Li popols. HDL, immunoglobulins and albumin are adsorbed only to a slight extent.
Bei der HELP®-Apherese (Heparin induzierte extrakorporale LDL-Präzipitation, Einmal¬ produkt, Fa. Braun, Melsungen) werden LDL, Lp(a) und Fibrinogen bei saurem pH von 5,12 mittels Heparin im extrakorporalen Kreislauf aus dem Plasma gefällt und abfiltriert.In HELP® apheresis (heparin-induced extracorporeal LDL precipitation, disposable product, Braun, Melsungen), LDL, Lp (a) and fibrinogen are precipitated from the plasma at an acidic pH of 5.12 by means of heparin in an extracorporeal circulation and filtered off.
2.2 Elimination von Immunglobulinen2.2 Elimination of immunoglobulins
Immunosorba®-System (Fa. Fresenius HemoCare, St.Wendel) verwendet als Ligand Staphylokokken-Protein-A mit Sepharose als Träger.Immunosorba® system (Fresenius HemoCare, St. Wendel) used as a ligand staphylococcal protein A with Sepharose as a carrier.
Prosorba®-System (Fa. Fresenius HemoCare, St.Wendel) verwendet als Ligand Staphylokokken-Protein-A mit einer Silica-Matrix als TrägerProsorba® system (Fresenius HemoCare, St. Wendel) used as a ligand staphylococcal protein A with a silica matrix as a carrier
Beim Globaffin® (Fa. Fresenius HemoCare, St.Wendel) wird das synthetische Peptid- GAM® als Ligand an Sepharose CL-4B immobilisiert. Die Bindungseigenschaften ent¬ sprechen denen des Proteins A.Globaffin® (Fresenius HemoCare, St. Wendel) immobilizes the synthetic peptide GAM® as a ligand on Sepharose CL-4B. The binding properties correspond to those of protein A.
Coraffin® (Fa. Fresenius HemoCare, St.Wendel) entfernt spezifisch Autoantikörper ge- gen den ß1-adrenergen Rezeptor des Herzmuskels. Es handelt sich hiermit um ein indi¬ kationsspezifisches Verfahren.Coraffin® (Fresenius HemoCare, St. Wendel) specifically removes autoantibodies to the ß1-adrenergic receptor of the heart muscle. This is an indi¬ cation-specific process.
Beim Ig-Therasorb®-Verfahren (Fa. Miltenyi Biotec, Teterow) werden polyklonale Anti- human-lmmunglobulin Schafsantikörper auf Sepharose CL-4B immobilisiert.In the Ig Therasorb® process (Miltenyi Biotec, Teterow), polyclonal anti-human immunoglobulin sheep antibodies are immobilized on Sepharose CL-4B.
Das System Immusorba® (Fa. ASAHI/Diamed, Köln) arbeitet mit nicht wiederverwend- baren Adsorbern auf der Basis von Tryptophan- (TR-350L) oder Phenylalanin-Liganden (PH-350L), welche an eine Polyvinylethanol-Gelmatrix gebunden sind. 3. KryofiltrationThe Immusorba® system (ASAHI / Diamed, Cologne) uses non-reusable adsorbers based on tryptophan (TR-350L) or phenylalanine ligands (PH-350L), which are bound to a polyvinylethanol gel matrix. 3. cryofiltration
Bei der Kryofiltration (Fa. Asahi Medical, Tokyo; Fa. Diamed, Köln) wird in einem Memb¬ ran-Differential-Filtrationsverfahren das separierte Plasma zur Präzipitation von Kry- oglobulinen auf 4° C abgekühlt und nach Abtrennung der Präzipitate mit Hilfe eines Kry- ofilters nach Wiederaufwärmung auf Körpertemperatur reinfundiert.In cryofiltration (Asahi Medical, Tokyo, Diamed, Cologne), the separated plasma is cooled to 4 ° C. in a membrane differential filtration method to precipitate cryoglobulins and, after separation of the precipitates, with the aid of a cry - ofilters reinfused after reheating to body temperature.
VollblutaphereseVollblutapherese
Bei der Vollblutapherese werden mit Hilfe adsorbierender Substanzen (Aktivkohle, Aus¬ tauscherharze), die sich in granulierter Form in einer Adsorberpatrone befinden, schädli¬ che Substanzen im extrakorporalen Kreislauf direkt aus dem Blut mehr oder weniger selektiv entfernt. Sie gleicht der Aktivkohlehämoperfusion, die in der Intensivmedizin bei einer Reihe von Vergiftungen eingesetzt wird. Die Größe der Adsorberpatrone muss eine ausreichende Austauschfläche und Kontaktzeit des Adsorbens gewährleisten.In the case of whole blood apheresis, harmful substances in the extracorporeal circulation are removed more or less selectively from the blood by means of adsorbing substances (activated carbon, exchange resins), which are in granulated form in an adsorber cartridge. It is similar to activated charcoal haemoperfusion, which is used in intensive care in a series of intoxications. The size of the adsorber cartridge must ensure a sufficient exchange surface and contact time of the adsorbent.
Die direkte Adsorption von LDL und Lp(a) aus Vollblut ermöglicht das DALI®-System (Direkte Adsorption von Lipoproteinen der Fa. Fresenius HemoCare, St.Wendel). Die einmal verwendbaren Adsorptionspatronen bestehen aus negativ geladenen Polyacry- latliganden, die auf Polyacrylamid immobilisiert sind und auf elektrostatischem Wege die atherogenen Lipoproteine binden.Direct adsorption of LDL and Lp (a) from whole blood is possible using the DALI® system (direct adsorption of lipoproteins from Fresenius HemoCare, St. Wendel). The disposable adsorption cartridges consist of negatively charged polyacrylate ligands immobilized on polyacrylamide and electrostatically binding the atherogenic lipoproteins.
Verfahren der Filtration und Adsorption können in unterschiedlicher Weise kombiniert werden. Matson, et al. (US 6,287,516) beschreibt ein Hämofiltrationssystem, das aus einem Blutfilter mit nachgeschaltetem Adsorber besteht. Das Ultrafiltrat aus dem Filter (Ausschluss MW # 50.000 Dalton) wird über ein Schlauchsystem in eine Adsorbereinheit gepumpt, wo die Sepsis-Mediatoren gebunden werden. Das so behandelte Ultrafiltrat kann durch ein weiteres Pumpen-Schlauch-Ventil-System mit dem primär gefilterten Blut vereint und dem Patient reinfundiert werden. Es ist bisher jedoch nicht gelungen, die Vorteile von Membranen (emittieren keine Parti¬ kel, Porengröße frei wählbar, preisgünstig) mit denen der der Adsorbtion durch Partikel (große Variationsmöglichkeiten bezüglich Stoffklassen, Größe, Oberfläche, Aktivierung und Kopplung von Liganden) zu kombinieren. Das Ziel der Erfindung ist eine Vollblut-Behandlungseinheit zu schaffen, die sich durch einen einfachen Systemaufbau auszeichnet. Damit sollen Blutflüsse (bis 160 ml/min) und verkürzte Behandlungszeiten erreicht werdenFiltration and adsorption processes can be combined in different ways. Matson, et al. (US 6,287,516) describes a hemofiltration system consisting of a blood filter with downstream adsorber. The ultrafiltrate from the filter (exclusion MW # 50,000 daltons) is pumped via a tubing system into an adsorber unit where the sepsis mediators are bound. The ultrafiltrate thus treated can be combined with the primary filtered blood by another pump-tube valve system and reinfused into the patient. However, it has hitherto not been possible to combine the advantages of membranes (emit no particles, pore size freely selectable, inexpensive) with those of adsorption by means of particles (large variations in terms of substance classes, size, surface area, activation and coupling of ligands). The object of the invention is to provide a whole blood treatment unit which is characterized by a simple system structure. This is to blood flow (up to 160 ml / min) and shorter treatment times can be achieved
Die Aufgabe der Erfindung besteht darin, in dieser Behandlungseinheit die Vorteile von Membranen und Partikeln zu vereinigen und den Wegfall von Pumpen und zusätzlichen Schlauchverbindungen zu erreichen.The object of the invention is to combine in this treatment unit, the advantages of membranes and particles and to achieve the elimination of pumps and additional hose connections.
Die Aufgabe wird erfindungsgemäß durch Filtersystem zur zeitgleichen Trennung und adsorptiven Behandlung partikelhaltiger Flüssigkeiten gelöst (Abbildung 1 ). Es besteht aus einem Gehäuse, in welchemThe object is achieved by a filter system for the simultaneous separation and adsorptive treatment of particle-containing liquids (Figure 1). It consists of a housing in which
Hohlfasermembranen so angeordnet sind, dass die Eintritts- und Austritts- Öffnungen für die Flüssigkeiten außerhalb des Gehäuses liegen und derHollow fiber membranes are arranged so that the inlet and outlet openings for the liquids are outside the housing and the
Raum zwischen den Hohlfasermembranen und der Wand des Gehäuses zur Füllung mit Mikropartikeln, die größer als der Porendurchmesser der Hohlfasermembranen sind, bestimmt ist, wobei sich vor der Austrittsöff¬ nung - ein Sieb befindet, das einen Porendurchmesser von 20-500 μm hat.Space between the hollow fiber membranes and the wall of the housing for filling with microparticles which are larger than the pore diameter of the hollow fiber membranes is determined, wherein before the Austrittsöff¬ tion - is a sieve which has a pore diameter of 20-500 microns.
Wesentlich ist, dass die adsorptiv zu behandelnde partikelhaltige Flüssigkeit durch Filter mit einer Porengröße kleiner des Partikel-Durchmessers in eine partikelfreie, extra- luminale und partikelhaltige intra-luminale Phase getrennt wird. Wesentlich ist ferner, dass das Gehäuse gleichzeitig zur Aufnahme des Adsorbermate- rials dient, wobei das Adsorbermaterial aus Partikeln mit einem Durchmesser größer des Porendurchmessers der Membran besteht.It is essential that the particle-containing liquid to be adsorbed be separated by filters having a pore size smaller than the particle diameter into a particle-free, extra-luminal and particle-containing intra-luminal phase. It is also essential that the housing simultaneously serves for receiving the adsorber material, the adsorber material consisting of particles having a diameter greater than the pore diameter of the membrane.
Die Zielstellung der Erfindung wird dadurch erreicht, dass in einem in sich geschlosse¬ nen Gehäuse aus biokompatiblen Material an sich bekannte Plasmafilter (Membran- Hohlröhren) mit dem üblichen Porendurchmesser von 0,2 - 0,5 μm angeordnet sind. Als Membranmaterial können Zellulose-Derivate oder synthetische Materialien wie z.B. Po- lysulfone oder Polyamide eingesetzt werden. Das Gehäuse dient gleichzeitig als Auf¬ nahmebehältnis für die funktionalisierten Partikel. Als Material für die Partikel kann z.B. Polysulfon, Polyacrylonitril, Polmethylmethacrylat, Polyvinyl-Alkohol, Polyamide, PoIy- carbonate und Zellulose-Derivate verwendet werden. In das strömende Blut einge¬ bracht, passiert das Plasma entsprechend dem Druckgefälle und der Porengröße die Membran. Außerhalb der Membran durchströmt nun das Plasma das Adsorber-Gel, be¬ stehend aus unspezifisch oder spezifisch funktionalisierten Mikro-Partikeln mit einem Durchmesser oberhalb des Porendurchmessers der Membran. Das so spezifisch von bestimmten bioaktiven Stoffen gereinigte Plasma wird im Gehäuse mit dem intra- luminalen Plasmafilter-Blutstrom vereinigt und als gereinigtes Vollblut dem Patienten reinfundiert. Ein System von Filtern verhindert, dass Mikro-Partikel in den Blutstrom ge¬ langen. Das erfindungsgemäße Filtersystem ist für Stoffabtrennungen aller Art aus flüssigen (extra-luminalen) Phasen geeignet, wo die partikelhaltige (intra-luminale) Phase in ei¬ nem geschlossenem System nach Wiederzuführung der erfindungsgemäß behandelten flüssigen Phase weiter verwendet werden soll.The object of the invention is achieved in that, in a self-contained housing made of biocompatible material, known plasma filters (membrane filters) are used. Hollow tubes) are arranged with the usual pore diameter of 0.2 to 0.5 microns. The membrane material used may be cellulose derivatives or synthetic materials such as polysulfones or polyamides. At the same time, the housing serves as a receptacle for the functionalized particles. Polysulfone, polyacrylonitrile, polymethyl methacrylate, polyvinyl alcohol, polyamides, polycarbonates and cellulose derivatives can be used as material for the particles. Introduced into the flowing blood, the plasma passes the membrane according to the pressure gradient and the pore size. Outside the membrane, the plasma now flows through the adsorber gel, consisting of unspecific or specifically functionalized micro-particles having a diameter above the pore diameter of the membrane. The plasma, which has been purified so specifically by certain bioactive substances, is combined in the housing with the intra-luminal plasma filter blood stream and reinfused into the patient as purified whole blood. A system of filters prevents micro-particles from entering the bloodstream. The filter system according to the invention is suitable for material separations of all kinds from liquid (extra-luminal) phases, where the particle-containing (intra-luminal) phase is to be further used in a closed system after reintroduction of the liquid phase treated according to the invention.
Es ist ferner zur Behandlung von Blut in einem extrakorporalen Kreislauf einsetzbar, u.a.It is also useful for the treatment of blood in an extracorporeal circulation, i.a.
- zur Abreicherung von Stoffen, die durch ihre Anwesenheit Krankheitszustände bewirken oder aufrechterhalten und- to deplete substances causing or maintaining disease states by their presence, and
- zur Therapie von Krankheiten, die durch Störungen des angeborenen und/oder erworbenen Immunsystems ausgelöst oder aufrechterhalten werden.- For the treatment of diseases that are triggered or maintained by disorders of the innate and / or acquired immune system.
Die Erfindung soll nachfolgend durch ein Ausführungsbeispiel näher erläutert werden. Ausführungsbeispiel a) Material und Methoden:The invention will be explained in more detail by an embodiment. Exemplary embodiment a) Material and methods:
- 31 Zitratblut boviner Herkunft wurden mit 1 ,5 μg rekombinantem humanen IL6 versetzt und über die in Abb. 2 dargestellte Vorrichtung im geschlossenen Kreis¬ lauf gepumpt (Parameter s.u.)- 31 citrated blood of bovine origin were admixed with 1, 5 μg of recombinant human IL6 and pumped in a closed circuit via the device shown in FIG. 2 (parameter s.u.)
- Die experimentell genutzte Vorrichtung zur Entfernung von Antigenen aus Vollblut besteht aus einem Hollow-Fiber-Plasmaseparator (A), dessen unteres Gehäuse¬ teil durch einen eingefügten Zylinder (B), in dem das Adsorbergel die Hohlfasern umgibt, ersetzt wurde. Das durch den Transmembrandruck freigesetzte Blutplas¬ ma muss den Adsorber passieren und wird dabei von den Zielsubstanzen befreit.- The experimentally used device for the removal of antigens from whole blood consists of a hollow-fiber plasma separator (A), the lower Gehäus¬ part by an inserted cylinder (B), in which the Adsorbergel surrounds the hollow fibers has been replaced. The blood plasma released by the transmembrane pressure must pass through the adsorber and is thereby freed of the target substances.
- Das Plasmaseparationsmodul bestand aus einem 0,4 m2 Hohlfaserfilter (A).The plasma separation module consisted of a 0.4 m 2 hollow fiber filter (A).
- Der Adsorberbehälter enthielt 60 ml Sepharose, an die 5mg IgY (vitelline Antikör¬ per aus den Eiern von Hühnern, die mit IL6 inokuliert wurden) pro ml Sepharose kovalent gebunden waren.The adsorber vessel contained 60 ml Sepharose, to which 5 mg IgY (vitellin antibodies from the eggs of chickens inoculated with IL6) were covalently bound per ml Sepharose.
- Die Bindungskapazität des Adsorbers betrug 72 μg IL6.The binding capacity of the adsorber was 72 μg IL6.
- Die Blutflussrate wurde auf ca. 120 ml/min eingestellt.- The blood flow rate was set to about 120 ml / min.
- Ein Plasmastrom von 20-25 ml/min konnte dabei realisiert werden.- A plasma flow of 20-25 ml / min could be realized.
- Nach einem Plasmadurchsatz von insgesamt 1 ,5 I wurde die Adsorption beendet und die IL6-Konzentration im Blut bestimmt (human-IL6-ELISA, Milenia Biotec).- After a total plasma flow of 1, 5 I, the adsorption was stopped and the IL6 concentration in the blood determined (human IL6 ELISA, Milenia Biotec).
b) Ergebnisse:b) Results:
- Das Modul kann problemlos betrieben werden. - Die behandelte Plasmamenge betrug 1 ,5 I.- The module can be operated easily. The treated amount of plasma was 1, 5 I.
- Hämolyse wurde nicht beobachtet.- Hemolysis was not observed.
- Die IL6-Anfangskonzentration von 500 pg/ml wurde während der 60 min Adsorp¬ tionsdauer auf 200 pg/ml gesenkt. Das entspricht einer Abreicherung von 60% bei einmaligem Durchlauf des Gesamtplasmavolumens durch den Adsorber ent- sprechend der in Abb. 1 dargestellten Vorrichtung. The initial IL6 concentration of 500 pg / ml was lowered to 200 pg / ml during the 60 min adsorption period. This corresponds to a depletion of 60% in a single pass of the total plasma volume through the adsorber according to the device shown in Fig. 1.
Claims
Applications Claiming Priority (2)
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|---|---|---|---|
| DE102004037475A DE102004037475A1 (en) | 2004-07-30 | 2004-07-30 | Filter system for the membrane-separated, adsorptive treatment of particle-containing liquids |
| DE102004037475.9 | 2004-07-30 |
Publications (1)
| Publication Number | Publication Date |
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| WO2006012885A1 true WO2006012885A1 (en) | 2006-02-09 |
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| WO (1) | WO2006012885A1 (en) |
Cited By (7)
| Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
|---|---|---|---|---|
| US8585682B2 (en) | 2008-02-09 | 2013-11-19 | Renephra Limited | Fluid extraction or filtration device, associated materials and methods |
| US9278969B2 (en) | 2005-08-25 | 2016-03-08 | Novartis Ag | Organic compounds |
| EP3600485A4 (en) * | 2017-03-27 | 2021-01-06 | Cytosorbents Corporation | Methods for removal of toxins from blood using an extracorporeal circuit comprised of a hollow-fiber filter module and polymer sorbent in combination |
| WO2022216510A1 (en) * | 2021-04-06 | 2022-10-13 | Exthera Medical Corporation | Filtration media |
| US11844895B2 (en) | 2014-04-24 | 2023-12-19 | Exthera Medical Corporation | Method for removing bacteria from blood using high flow rate |
| US11911551B2 (en) | 2016-03-02 | 2024-02-27 | Exthera Medical Corporation | Method for treating drug intoxication |
| US12090261B2 (en) | 2019-05-16 | 2024-09-17 | Exthera Medical Corporation | Method for modulating endothelial glycocalyx structure |
Families Citing this family (1)
| Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
|---|---|---|---|---|
| DE102016107483A1 (en) | 2016-04-22 | 2017-10-26 | Poromembrane Gmbh | Water treatment device |
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| US6497675B1 (en) * | 2000-04-17 | 2002-12-24 | Renal Tech International Llc | Device for extracorporeal treatment of physiological fluids of organism |
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| EP0139949A1 (en) * | 1983-08-19 | 1985-05-08 | Kanegafuchi Kagaku Kogyo Kabushiki Kaisha | Apparatus for purifying blood |
| WO1993002777A1 (en) * | 1991-07-26 | 1993-02-18 | Research Medical, Inc. | A plasma filter sorbent system for removal of components from blood; improved mass transport system |
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Cited By (11)
| Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
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| US9278969B2 (en) | 2005-08-25 | 2016-03-08 | Novartis Ag | Organic compounds |
| US8585682B2 (en) | 2008-02-09 | 2013-11-19 | Renephra Limited | Fluid extraction or filtration device, associated materials and methods |
| US9808377B2 (en) | 2008-02-09 | 2017-11-07 | Renephra Limited | Fluid extraction or filtration device, associated materials and methods |
| US11844895B2 (en) | 2014-04-24 | 2023-12-19 | Exthera Medical Corporation | Method for removing bacteria from blood using high flow rate |
| US11911551B2 (en) | 2016-03-02 | 2024-02-27 | Exthera Medical Corporation | Method for treating drug intoxication |
| EP3600485A4 (en) * | 2017-03-27 | 2021-01-06 | Cytosorbents Corporation | Methods for removal of toxins from blood using an extracorporeal circuit comprised of a hollow-fiber filter module and polymer sorbent in combination |
| US11202855B2 (en) | 2017-03-27 | 2021-12-21 | Cytosorbents Corporation | Methods for removal of toxins from blood using an extracorporeal circuit comprised of a hollow-fiber filter module and polymer sorbent in combination |
| US12090261B2 (en) | 2019-05-16 | 2024-09-17 | Exthera Medical Corporation | Method for modulating endothelial glycocalyx structure |
| WO2022216510A1 (en) * | 2021-04-06 | 2022-10-13 | Exthera Medical Corporation | Filtration media |
| JP2024514111A (en) * | 2021-04-06 | 2024-03-28 | エクスセラ メディカル コーポレイション | filtration media |
| EP4319901A4 (en) * | 2021-04-06 | 2024-10-23 | ExThera Medical Corporation | Filtration media |
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