EP1015610A2 - Medicament for treating a manifested lyme disease - Google Patents
Medicament for treating a manifested lyme diseaseInfo
- Publication number
- EP1015610A2 EP1015610A2 EP98946455A EP98946455A EP1015610A2 EP 1015610 A2 EP1015610 A2 EP 1015610A2 EP 98946455 A EP98946455 A EP 98946455A EP 98946455 A EP98946455 A EP 98946455A EP 1015610 A2 EP1015610 A2 EP 1015610A2
- Authority
- EP
- European Patent Office
- Prior art keywords
- ospc
- burgdorferi
- specific
- antibody
- active ingredient
- Prior art date
- Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
- Withdrawn
Links
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Classifications
-
- C—CHEMISTRY; METALLURGY
- C07—ORGANIC CHEMISTRY
- C07K—PEPTIDES
- C07K14/00—Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof
- C07K14/195—Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof from bacteria
- C07K14/20—Peptides having more than 20 amino acids; Gastrins; Somatostatins; Melanotropins; Derivatives thereof from bacteria from Spirochaetales (O), e.g. Treponema, Leptospira
-
- C—CHEMISTRY; METALLURGY
- C07—ORGANIC CHEMISTRY
- C07K—PEPTIDES
- C07K16/00—Immunoglobulins [IGs], e.g. monoclonal or polyclonal antibodies
- C07K16/12—Immunoglobulins [IGs], e.g. monoclonal or polyclonal antibodies against material from bacteria
- C07K16/1203—Immunoglobulins [IGs], e.g. monoclonal or polyclonal antibodies against material from bacteria from Gram-negative bacteria
- C07K16/1207—Immunoglobulins [IGs], e.g. monoclonal or polyclonal antibodies against material from bacteria from Gram-negative bacteria from Spirochaetales (O), e.g. Treponema, Leptospira
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61K—PREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
- A61K38/00—Medicinal preparations containing peptides
-
- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61K—PREPARATIONS FOR MEDICAL, DENTAL OR TOILETRY PURPOSES
- A61K39/00—Medicinal preparations containing antigens or antibodies
-
- C—CHEMISTRY; METALLURGY
- C07—ORGANIC CHEMISTRY
- C07K—PEPTIDES
- C07K2319/00—Fusion polypeptide
-
- Y—GENERAL TAGGING OF NEW TECHNOLOGICAL DEVELOPMENTS; GENERAL TAGGING OF CROSS-SECTIONAL TECHNOLOGIES SPANNING OVER SEVERAL SECTIONS OF THE IPC; TECHNICAL SUBJECTS COVERED BY FORMER USPC CROSS-REFERENCE ART COLLECTIONS [XRACs] AND DIGESTS
- Y02—TECHNOLOGIES OR APPLICATIONS FOR MITIGATION OR ADAPTATION AGAINST CLIMATE CHANGE
- Y02A—TECHNOLOGIES FOR ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE
- Y02A50/00—TECHNOLOGIES FOR ADAPTATION TO CLIMATE CHANGE in human health protection, e.g. against extreme weather
- Y02A50/30—Against vector-borne diseases, e.g. mosquito-borne, fly-borne, tick-borne or waterborne diseases whose impact is exacerbated by climate change
Definitions
- the invention relates to a pharmaceutical composition for the treatment of Lyme disease and a vaccine against Lyme disease, as well as a method for obtaining an active substance for treating Lyme disease and a method for obtaining a vaccine for Lyme disease.
- Lyme disease is a tick-borne infectious disease caused by Spirochete Borrelia burgdorferi.
- the disease is a chronic progressive infection that affects many organs, such as the skin, central and peripheral nervous system, heart, liver, kidney, musculoskeletal system, and joints.
- Various symptoms such as acute arthritis and neuroborreliosis, can disappear spontaneously, but usually recur episodically.
- Spirochetes have been isolated from untreated patients repeatedly, and there are numerous signs of persistent infections even after antibiotic therapy. Since reliable treatment of this disease through therapy with antibiotics is therefore difficult, great efforts are made to research the pathogen itself and the host's immune response to infection with B. burgdorferi.
- a high titer of antibodies against B. burgdorferi is usually found in the course of the infection, but this does not provide any protection against the infection.
- OspA outer surface lipoprotein A
- B. burgdorferi could be an effective vaccine for the prophylaxis of Lyme disease (EP 0 41 8 827).
- Laboratory studies in mice have shown that extensive protection against a disease in infection can be obtained by OspA-specific antibodies (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sci. USA 87 (1 990), 3768-3772) .
- these antibodies are only effective if they are present at the time the pathogen is transmitted.
- One reason for this could be that OspA is mainly expressed on spirochetes in ticks, but is no longer expressed after transmission to a mammalian host.
- OspA-specific antibodies can be used to prevent the transmission of the disease, but are ineffective and therefore unsuitable for therapeutic applications for the treatment of the outbreak.
- Recent studies show that after active immunization with recombinant OspC, mice could be protected against a tick-borne infection (Preac-Mursic et al., Infection 20 (1 992), 342-349; RD Gilmore et al., Infect. Immun. 64 (1,996), 2234-2239).
- the immunization protocol used there does not lead to the elimination of infectious spirochetes from the vector, as has been shown by OspA-specific antibodies.
- the invention was therefore based on the object of providing a medicament for the treatment of Lyme disease.
- a pharmaceutical composition for the treatment of Lyme disease which is characterized in that it comprises as an active ingredient an antibody which is specific for the 24 kDa antigen (OspC) from B. burgdorferi.
- OspC 24 kDa antigen
- the pharmaceutical composition for the treatment of Lyme disease preferably comprises, as an active ingredient, an antibody which is specific for the 24 kDa antigen (OspC) from B. burgdorferi and which is shown in SEQ ID NO. 2 sequence shown.
- FIG. 1 shows a Western blot analysis of NMS and IS, which were used for passive immunization of C. B.-1 7 scid mice.
- Lane 1 shows a standard of mouse mAbs against Hsp70 (70 kDa), Hsp60 (60 kDa), Flagellin (41 kDa), OspB (34 kDa), OspA (31 kDa), OspC (24 kDa), pLA7 (20 kDa) and p7.5 (7.5 kDa).
- Lane 2 NMS collected from naive BALB / c mice.
- Lane 3 Polyclonal immune serum, formed in BALB / c mice, immunized with rLip-OspA in ABM2 adjuvant.
- Lane 4 Polyclonal IS generated in BALB / c mice immunized with rOspC in ABM2 adjuvant as described herein.
- burgdorferi-specific (IgG) and OspC-specific antibodies (IgM and IgG) in sera from individual mice were determined by ELISA using either whole cell lysates (B. burgdorferi strain ZS7) or rOspC (ZS7) Substrates examined.
- the data represent the mean of individual serum samples examined (AKR / N and C57BL / c: 10 mice / group; BALB / c: 7 mice; A).
- Correlation between serum levels of total B. Burgdor feri-specific IgG antibodies, OspC-specific IgG antibodies (day 23 pi) and the ability to recultivate spirochetes from ear tissue (day 90 pi) were analyzed by correlation assay (B).
- FIG. 3 shows the DNA sequence and the protein sequence of the 24 kDa antigen (OspC) from B. burgdorferi (SEQ ID NO. 2)
- FIG. 4 shows the construction of the plasmid pG OspC-ZS, which contains the OspC gene.
- mice were subcutaneously (sc) with 1 ⁇ 10 3 low-passage (two to four in vitro passages) organisms B. burgdorferi of the strain ZS7 (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sci. USA 87 (1 990), 3768-3772) vaccinated in the tail.
- a B. burgdorferi strain ZS7, a glutathione-S-transferase OspC fusion protein (rOspC) was prepared using known techniques (R. Wallich et al., Infect. Immun. 64 (1,995), 3327-3353).
- mice were inoculated with either 10 ⁇ g rLip-OspA or 10 ⁇ g rOspC in 1 00 / vl ABM2 adjuvant (Sebak, Aldenbach, Germany) and injected twice with the same antigen preparation
- the immune serum was collected over a period of approximately 2 months after the last refreshment and contained the following concentrations of OspA or OspC-specific antibodies (Ak), as with an ELISA using rLip-OspA or rOspC as Substrate was determined: Anti-OspA IS, 3.2 mg / ml or Anti-OspC IS, 300 / yg / ml.
- Normal mouse serum (NMS) was collected from naive BALB / c mice. The specificities the immune sera and NMS generated were verified by Western blot analysis.
- Serum antibodies against B. burgdorferi OspA or OspC were quantified by a solid phase ELISA as described in the prior art (Kramer et al., Immunobiol. 1 81 (1 990), 357-366), 1 ⁇ g / ml total cell lysate B. burgdorferi, strain ZS7, rLip-OspA (ZS7) or rOspC (ZS7) were used as substrates.
- Western blot analysis was carried out as described in the prior art (MM Simon et al., J. Infect. Dis. 1 64 (1 991), 1 23-1 32) using a total cell lysate from B. burgdorferi Strain ZS7 performed as an antigen preparation.
- mice 6-8 week old female CB-17 scid mice were injected intraperitoneally (ip) with either an OspA or an OspC-reactive polyclonal immune serum 1 hour before infection. Control mice received 100 // I NMS. For infection, the mice were injected into the tail with 1 ⁇ 10 3 B. burgdorferi ZS7 organisms.
- scid mice were first infected with 1 ⁇ 10 3 ZS7 spirochetes (sc), and then they were repeatedly administered (four times at 3 to 4 day intervals) different amounts of polyclonal immune serum, which was either OspA or Ospc specific (ip), starting on day 1 0, 1 9 or 60 after infection (pi).
- the animals were evaluated for the development of clinical arthritis in the tibiotarsal joints observed.
- the hardness of arthritis in the right and left tibiotarsal joints was assessed as follows: 4- 4-, severe; + moderately difficult; ⁇ , mild swelling; ( ⁇ ), redness; -, no clinical signs.
- mice were examined for the presence of spirochetes by culturing ear tissue samples, following the procedure described in the prior art (Sinsky et al., J. Clin. Microbiol. 27 (1 989), 1 723- 1 727).
- mice were sacrificed at the times indicated after the infection.
- the tibiotarsal joint, the heart, the liver and the muscles adjacent to the tibiotarsal joint were fixed in 10% formaldehyde, embedded in paraffin and stained with hematoxylin and eosin.
- the inflamed lesions were rated as follows: 4- 4- 4-, very severe; 4- 4-, difficult; 4-, moderate; ⁇ , mild; -, no.
- OspC-specific IgM antibodies were first detectable on the 4th day after the infection, peaked on the 1st day after the infection and then decreased to baseline values on the 24th day after the infection. OspC-specific IgG antibodies were first observed on day 1 pi with a peak on day 23 pi (maximum values for AKR / N, C57BL / 6: about 8 // g / ml; BALB / c: about 3 ⁇ g / ml).
- Antibody titers in AKR / N and C57BL / 6 mice decreased over time, but remained at detectable levels (approximately 3 // g / ml) up to 90 days pi.
- BALB / c mice formed lower levels of OspC-specific IgG antibodies in the early phase of infection, but serum titers increased over time after infection.
- mice that received immune serum that either for OspC or OspA (3 ⁇ g specific antibodies / mouse) 1 hour before infection showed no pathological changes in any of the four organs when examined on day 45 pi.
- mice that received an immune serum directed against OspC (10 ⁇ g specific antibodies / mouse) on the 10th or 19th day after the inoculation showed, if at all, only slight inflamed lesions in joints, heart, liver and muscle.
- immune serum directed against OspA (10 ⁇ g specific antibody / mouse) had no effect on the development or progression of inflammation in the affected organs (day 1 9 pi).
- OspC-GST fusion protein Production of OspC-GST fusion protein and purification of rec.
- OspC-GST Cleavage of OspC-GST using thrombin and purification.
- four OspC-GST protein preparations were digested with thrombin protease overnight and OspC from GST via a glutation Seph. 4B column separated.
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- Chemical & Material Sciences (AREA)
- Organic Chemistry (AREA)
- Health & Medical Sciences (AREA)
- General Health & Medical Sciences (AREA)
- Biochemistry (AREA)
- Biophysics (AREA)
- Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
- Genetics & Genomics (AREA)
- Medicinal Chemistry (AREA)
- Molecular Biology (AREA)
- Proteomics, Peptides & Aminoacids (AREA)
- Gastroenterology & Hepatology (AREA)
- Immunology (AREA)
- Peptides Or Proteins (AREA)
- Medicines Containing Antibodies Or Antigens For Use As Internal Diagnostic Agents (AREA)
Abstract
Description
Arzneimittel zur Therapie einer manifesten Lyme-BorrelioseMedicines to treat overt Lyme disease
Beschreibungdescription
Die Erfindung betrifft eine pharmazeutische Zusammensetzung zur Behandlung der Lyme-Krankheit und einen Impfstoff gegen die Lyme- Krankheit sowie ein Verfahren zur Gewinnung eines Wirkstoffes zur Behandlung der Lyme-Krankheit und ein Verfahren zur Gewinnung eines Impfstoffs gegen die Lyme-Krankheit.The invention relates to a pharmaceutical composition for the treatment of Lyme disease and a vaccine against Lyme disease, as well as a method for obtaining an active substance for treating Lyme disease and a method for obtaining a vaccine for Lyme disease.
Die Lyme-Borreliose ist eine von Zecken übertragene Infektionskrankheit, die durch Spirochete Borrelia burgdorferi hervorgerufen wird. Die Krankheit ist eine chronische progressive Infektion, die viele Organe, wie etwa die Haut, das zentrale und periphere Nervensystem, das Herz, die Leber, die Niere, das muskuluskelettale System und Gelenke befällt. Verschie- dene Symptome, wie etwa akute Arthritis und Neuroborreliose, können spontan verschwinden, treten jedoch zumeist episodisch wieder auf. Spirocheten wurden wiederholt aus unbehandelten Patienten isoliert, und es gibt zahlreiche Anzeichen für persistente Infektionen selbst nach einer Therapie mit Antibiotika. Da eine zuverlässige Behandlung dieser Krank- heit durch Therapie mit Antibiotika deshalb schwierig ist, werden große Anstrengungen unternommen, den Erreger selbst und die Immunantwort des Wirts auf Infektion mit B. burgdorferi zu erforschen. Bei den von der Lyme-Krankheit betroffenen Presonen wird zwar zumeist ein hoher Titer an Antikörpern gegen B. burgdorferi im Verlauf der Infektion festgestellt, der aber keinen Schutz gegen die Infektion bewirkt.Lyme disease is a tick-borne infectious disease caused by Spirochete Borrelia burgdorferi. The disease is a chronic progressive infection that affects many organs, such as the skin, central and peripheral nervous system, heart, liver, kidney, musculoskeletal system, and joints. Various symptoms, such as acute arthritis and neuroborreliosis, can disappear spontaneously, but usually recur episodically. Spirochetes have been isolated from untreated patients repeatedly, and there are numerous signs of persistent infections even after antibiotic therapy. Since reliable treatment of this disease through therapy with antibiotics is therefore difficult, great efforts are made to research the pathogen itself and the host's immune response to infection with B. burgdorferi. In the case of the presons affected by Lyme disease, a high titer of antibodies against B. burgdorferi is usually found in the course of the infection, but this does not provide any protection against the infection.
Es wurde festgestellt, dass das äußere Oberflächenlipoprotein A (OspA) von B. burgdorferi ein wirksamer Impfstoff für die Prophylaxe der Lyme- Erkrankung sein könnte (EP 0 41 8 827) . Laboruntersuchungen an Mäu- sen haben gezeigt, dass ein weitgehender Schutz gegen eine Erkrankung in Infektion durch OspA-spezifische Antikörper erhalten werden kann (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sei. USA 87 ( 1 990), 3768-3772) . Diese Antikörper sind jedoch nur wirksam, wenn sie zur Zeit der Übertragung des Erregers vorliegen. Ein Grund hierfür könnte sein, dass OspA hauptsächlich auf Spirocheten in Zecken exprimiert wird, nach ihrer Transmission auf einen Säugerwirt jedoch nicht mehr exprimiert wird. Folglich können OspA-spezifische Antikörper zwar verwendet werden, um die Übertragung der Krankheit zu verhindern, sind aber wirkungslos und somit ungeeignet für therapeutische Anwendungen zur Behandlung der ausgebrochenen Krankheit. Kürzliche Untersuchungen zeigen, dass nach aktiver Immunisierung mit rekombinantem OspC Mäuse gegen eine Zecken-übertragene Infektion geschützt werden konnten (Preac-Mursic et al. , Infection 20 ( 1 992), 342-349; R.D. Gilmore et al., Infect. Immun. 64 ( 1 996) , 2234-2239) . Das dort verwendete Immunisierungsprotokoll führt jedoch nicht zur Eliminierung von infektiösen Spirocheten vom Vektor, wie durch OspA-spezifische Antikörper gezeigt wurde.It was found that the outer surface lipoprotein A (OspA) from B. burgdorferi could be an effective vaccine for the prophylaxis of Lyme disease (EP 0 41 8 827). Laboratory studies in mice have shown that extensive protection against a disease in infection can be obtained by OspA-specific antibodies (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sci. USA 87 (1 990), 3768-3772) . However, these antibodies are only effective if they are present at the time the pathogen is transmitted. One reason for this could be that OspA is mainly expressed on spirochetes in ticks, but is no longer expressed after transmission to a mammalian host. Consequently, OspA-specific antibodies can be used to prevent the transmission of the disease, but are ineffective and therefore unsuitable for therapeutic applications for the treatment of the outbreak. Recent studies show that after active immunization with recombinant OspC, mice could be protected against a tick-borne infection (Preac-Mursic et al., Infection 20 (1 992), 342-349; RD Gilmore et al., Infect. Immun. 64 (1,996), 2234-2239). However, the immunization protocol used there does not lead to the elimination of infectious spirochetes from the vector, as has been shown by OspA-specific antibodies.
Der Erfindung lag deshalb die Aufgabe zugrunde, ein Arzneimittel zur Behandlung der Lyme-Krankheit bereitzustellen.The invention was therefore based on the object of providing a medicament for the treatment of Lyme disease.
Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß gelöst durch eine pharmazeutische Zusammensetzung zur Behandlung der Lyme-Krankheit, welche dadurch gekennzeichnet ist, dass sie als Wirkstoff einen Antikörper umfasst, der spezifisch für das 24 kDa-Antigen (OspC) von B. burgdorferi ist. Überraschenderweise wurde festgestellt, dass eine spontante Auflösung der Erkrankung und/oder Eliminierung von Spirocheten in verschiedenen Mausarten unter Verwendung von hohen Titern an OspC-spezifischen Antikörpern erzielt wurde. Bevorzugt umfasst die pharmazeutische Zusammensetzung zur Behandlung der Lyme-Krankheit als Wirkstoff einen Antikörper, der spezifisch für das 24 kDa-Antigen (OspC) von B. burgdorferi mit der in SEQ ID NO. 2 dargestellten Sequenz ist.This object is achieved according to the invention by a pharmaceutical composition for the treatment of Lyme disease, which is characterized in that it comprises as an active ingredient an antibody which is specific for the 24 kDa antigen (OspC) from B. burgdorferi. Surprisingly, it was found that spontaneous resolution of the disease and / or elimination of spirochetes in various mouse types was achieved using high titers of OspC-specific antibodies. The pharmaceutical composition for the treatment of Lyme disease preferably comprises, as an active ingredient, an antibody which is specific for the 24 kDa antigen (OspC) from B. burgdorferi and which is shown in SEQ ID NO. 2 sequence shown.
Es hat sich überraschenderweise gezeigt, dass der passive Transfer von polyklonalem OspC-reaktivem Immunserum in B. burgdorferi-infizierte scid-Mäuse zu einer vollständigen Auflösung von chronischer Arthritis und Carditis wie zur Eliminierung des Pathogens führt. Für eine wirksame Bekämpfung einer Infektion scheint ein kritischer Grenzwert von OspC- spezifischen Antikörpern wichtig zu sein, der zwischen 3 und 1 0 μg Anti- OspC-Antikörper liegt. Dies bedeutet, dass Spirocheten OspC im Säugerwirt exprimieren und für Schutzantikörper im betroffenen Gewebe während der Infektion empfindlich sind. Deshalb ist ein Angreifen von OspC für eine erfolgreiche therapeutische Behandlung der Lyme-Erkrankung relevant.Surprisingly, it has been shown that the passive transfer of polyclonal OspC-reactive immune serum into B. burgdorferi-infected scid mice lead to complete resolution of chronic arthritis and carditis, such as elimination of the pathogen. A critical limit of OspC-specific antibodies, which is between 3 and 10 μg anti-OspC antibodies, seems to be important for an effective control of an infection. This means that spirochetes express OspC in the mammalian host and are sensitive to protective antibodies in the affected tissue during infection. Therefore, attacking OspC is relevant for successful therapeutic treatment of Lyme disease.
Frühere Untersuchungen haben gezeigt, dass Immunseren aus B. burg- dorferi-infizierten Mäusen einen vollständigen Schutz gegen eine Erkrankung und Infektion nur dann gewährleisteten, wenn sie vor, nicht aber wenn sie nach einer Inokulation mit dem Pathogen verabreicht wurden. In der vorliegenden Erfindung wird gezeigt, dass die spontane Auflösung der Infektion mit Antikörpern gegen OspC möglich ist, wobei die Spirocheten im Wirbeltier inaktiviert werden. Weiterhin wurde festgestellt, dass es möglich ist, mit polyklonalen OspC-spezifischen Immunseren sowohl Arthritis als auch Carditis aufzulösen und bestehende Spirochetin- fektionen in C.B.-1 7 scid-Mäusen zu heilen, unabhängig davon, ob die Antikörper vor dem Auftreten (z.B. 1 0 Tage vor der Infektion) oder alternativ zu einem Zeitpunkt, an dem die Krankheit voll ausgebrochen (am 1 9. Tag nach Infektion) war oder es sich um eine chronische Erkrankung handelte (Tag 60 nach Infektion). Die vollständige Auflösung der Erkrankung und Eliminierung des Pathogens war Dosisabhängig und wurde mit 1 μg bis 1 0 mg Anti-OspC- Antikörper/Maus, bevorzugt 5 μg bis 20 μg Anti OspC-Antikörper/Maus erzielt.Previous studies have shown that immune sera from B. burgdorferi-infected mice only provided complete protection against disease and infection if they were administered before, but not if they had been inoculated with the pathogen. In the present invention it is shown that the spontaneous resolution of the infection with antibodies against OspC is possible, the spirochetes being inactivated in the vertebrate. Furthermore, it was found that it is possible to dissolve both arthritis and carditis using polyclonal OspC-specific immune sera and to cure existing spirochetin infections in CB-17 scid mice, regardless of whether the antibodies were present before the onset (e.g. 1 0 Days before infection) or, alternatively, at a time when the disease broke out completely (on the ninth day after infection) or it was a chronic illness (day 60 after infection). The complete resolution of the disease and elimination of the pathogen was dose-dependent and was achieved with 1 μg to 10 mg anti-OspC antibody / mouse, preferably 5 μg to 20 μg anti OspC antibody / mouse.
Entzündliche Läsionen an Gelenken oder im Herzen von B. burgdorferi- inokulierten scid-Mäusen wurden durch polyklonale Immunseren gegenInflammatory lesions on joints or in the heart of B. burgdorferi-inoculated scid mice were counteracted by polyclonal immune sera
OspC vollständig aufgelöst, selbst wenn sie zu einem Zeitpunkt verab- reicht wurden, zu dem eine chronische Erkrankung vorlag, d.h. am 60. Tag p.i.Fully dissolved OspC, even if administered at a time. were sufficient for which there was a chronic illness, ie on the 60th day pi
Nachstehend wird die Erfindung anhand der Figuren der Zeichnung und der Beispiele erläutert.The invention is explained below with reference to the figures in the drawing and the examples.
Figurenbeschreibung:Figure description:
Figur 1 zeigt eine Western Blot-Analyse von NMS und IS, welche für passive Immunisierung von C. B.-1 7 scid-Mäusen verwendet wurden. Spur 1 zeigt einen Standard von Maus mAks gegen Hsp70 (70 kDa), Hsp60 (60 kDa), Flagellin (41 kDa), OspB (34 kDa), OspA (31 kDa), OspC (24 kDa), pLA7 (20 kDa) und p7, 5 (7,5 kDa) . Spur 2: NMS, gesammelt von naiven BALB/c-Mäusen. Spur 3: Polyklonales Immunse- rum, gebildet in BALB/c-Mäusen, immunisiert mit rLip-OspA in ABM2- Adjuvans. Spur 4: Polyklonales IS, gebildet in BALB/c-Mäusen, immunisiert mit rOspC in ABM2-Adjuvans, wie hierin beschrieben.FIG. 1 shows a Western blot analysis of NMS and IS, which were used for passive immunization of C. B.-1 7 scid mice. Lane 1 shows a standard of mouse mAbs against Hsp70 (70 kDa), Hsp60 (60 kDa), Flagellin (41 kDa), OspB (34 kDa), OspA (31 kDa), OspC (24 kDa), pLA7 (20 kDa) and p7.5 (7.5 kDa). Lane 2: NMS collected from naive BALB / c mice. Lane 3: Polyclonal immune serum, formed in BALB / c mice, immunized with rLip-OspA in ABM2 adjuvant. Lane 4: Polyclonal IS generated in BALB / c mice immunized with rOspC in ABM2 adjuvant as described herein.
Figur 2 Kinetik des Auftretens von B. burgdorferi-spezifischen (IgG) oder OspC- spezifischen (IgM/IgG) Antikörpern (A) und Korrelationsanalyse von Serumgehalten von entweder Gesamt-B. burgdorferi-spezifischen oder OspC-spezifischen Antikörpern (IgG) und Elimination von Spirocheten von infizierten Mäusen (B) . AKR/N, C57BL/6 und BALB/c-Mäuse (6 bis 8 Wochen alt) wurden durch Spritzeninjektion mit 1 03 Spirocheten in den Schwanz (s.c.) infiziert. Die Mengen an B. burgdorferi-spezifischen (IgG) und OspC-spezifischen Antikörpern (IgM und IgG) in Seren von einzelnen Mäusen wurden mit ELISA unter Verwendung von entweder Gesamtzell- lysaten (B. burgdorferi-Stamm ZS7) oder rOspC (ZS7) als Substrate untersucht. Die Daten stellen das Mittel von einzelnen untersuchten Serumproben dar (AKR/N und C57BL/c: 1 0 Mäuse/Gruppe; BALB/c: 7 Mäuse; A) . Korrelation zwischen Serumgehalten von Gesamt-B. burgdor- feri-spezifischen IgG-Antikörpern, OspC-spezifischen IgG-Antikörpern (Tag 23 p.i.) und die Möglichkeit, Spirocheten aus Ohrgewebe zu rekultivieren (Tag 90 p.i.) wurde durch Korrelationsassay (B) analysiert.Figure 2 Kinetics of the occurrence of B. burgdorferi-specific (IgG) or OspC-specific (IgM / IgG) antibodies (A) and correlation analysis of serum contents of either total B. burgdorferi-specific or OspC-specific antibodies (IgG) and elimination of spirochetes from infected mice (B). AKR / N, C57BL / 6 and BALB / c mice (6 to 8 weeks old) were infected by syringe injection with 10 3 spirochetes in the tail (sc). The levels of B. burgdorferi-specific (IgG) and OspC-specific antibodies (IgM and IgG) in sera from individual mice were determined by ELISA using either whole cell lysates (B. burgdorferi strain ZS7) or rOspC (ZS7) Substrates examined. The data represent the mean of individual serum samples examined (AKR / N and C57BL / c: 10 mice / group; BALB / c: 7 mice; A). Correlation between serum levels of total B. Burgdor feri-specific IgG antibodies, OspC-specific IgG antibodies (day 23 pi) and the ability to recultivate spirochetes from ear tissue (day 90 pi) were analyzed by correlation assay (B).
Figur 3 zeigt die DNA-Sequenz und die Proteinsequenz des 24 kDa- Antigens (OspC) von B. burgdorferi (SEQ ID NO. 2)FIG. 3 shows the DNA sequence and the protein sequence of the 24 kDa antigen (OspC) from B. burgdorferi (SEQ ID NO. 2)
Figur 4 zeigt die Konstruktion des Plasmids pG OspC-ZS, welches das OspC-Gen enthält. FIG. 4 shows the construction of the plasmid pG OspC-ZS, which contains the OspC gene.
Tabelle 1Table 1
Unterschiedliche therapeutische Wirkungen von Immunseren gegen OspA und OspC an etablierten B. burgdorferi-Different therapeutic effects of immune sera against OspA and OspC on established B. burgdorferi-
Infektionen von C.B.-17 scid-MäusenInfections of C.B.-17 scid mice
Tabelle 2 Table 2
Therapeutische Wirkung eines Immunserums gegen OspC 60 Tage nach der Infektion von C.B.-17 scid-Mäusen mitTherapeutic effects of an immune serum against OspC 60 days after infection of C.B.-17 scid mice with
103 B. burgdorferi-ZS710 3 B. burgdorferi-ZS7
Tabelle 3Table 3
Histopathologische Untersuchung von betroffenen Organen aus einzelnen infizierten scid-Mäusen nach einer therapeutischen Behandlung mit ImmunserenHistopathological examination of affected organs from individual infected scid mice after therapeutic treatment with immune sera
nicht getestet not tested
Beispiel 1example 1
Materialien und MethodenMaterials and methods
a) Mäuse und Infektion mit B. burgdorferi. Ausgewachsene Mäuse der Stämme AKR/N (H-2k), C57BL/6 (H-2b),a) Mice and infection with B. burgdorferi. Adult mice of the AKR / N (H-2 k ), C57BL / 6 (H-2 b ) strains,
BALB/c (H-2d) und C.B.-1 7 seid (H-2d) wurden unter spezifischen patho- genfreien Bedingungen gezüchtet. Zwischen 6 und 8 Wochen alte weibliche Tiere wurden für die Experimente verwendet. Die Mäuse wurden subkutan (s.c.) mit 1 x 1 03 niedrigpassagierten (zwei bis vier in vitro Passagen) Organismen B. burgdorferi des Stammes ZS7 (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sei. USA 87 ( 1 990), 3768-3772) in den Schwanz geimpft.BALB / c (H-2 d ) and CB-1 7 se (H-2 d ) were grown under specific pathogen-free conditions. Female animals between 6 and 8 weeks old were used for the experiments. The mice were subcutaneously (sc) with 1 × 10 3 low-passage (two to four in vitro passages) organisms B. burgdorferi of the strain ZS7 (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sci. USA 87 (1 990), 3768-3772) vaccinated in the tail.
b) Rekombinante Antigene. Ein vollständiges rekombinantes lipidiertes OspA (rLip-OspA) von B. burgdorferi, Stamm ZS7, wurde wie beschrieben (Gern et al., Immunol. Lett. 39 ( 1 994) , 249-258) hergestellt. Ein Glutathion-S-Transferase OspC Fusionsprotein (rOspC) von B. burgdorferi, Stamm ZS7, wurde unter Verwendung bekannter Techniken (R. Wallich et al., Infect. Immun. 64 ( 1 995), 3327-3353) hergestellt.b) Recombinant antigens. A complete recombinant lipidated OspA (rLip-OspA) from B. burgdorferi, strain ZS7, was prepared as described (Gern et al., Immunol. Lett. 39 (1 994), 249-258). A B. burgdorferi strain ZS7, a glutathione-S-transferase OspC fusion protein (rOspC), was prepared using known techniques (R. Wallich et al., Infect. Immun. 64 (1,995), 3327-3353).
c) Polyklonales Immunserum.c) Polyclonal immune serum.
BALB/c-Mäuse wurden mit entweder 10 μg rLip-OspA oder 10 μg rOspC in 1 00 /vl ABM2 Adjuvans (Sebak, Aldenbach, Deutschland) in den Schwanz geimpft und zweimal mit der gleichen Antigenpräparation inBALB / c mice were inoculated with either 10 μg rLip-OspA or 10 μg rOspC in 1 00 / vl ABM2 adjuvant (Sebak, Aldenbach, Germany) and injected twice with the same antigen preparation
Abständen von 10 Tagen aufgefrischt. Das Immunserum (IS) wurde über einen Zeitraum von rund 2 Monaten nach der letzten Auffrischung gesammelt und enthielt die folgenden Konzentrationen von OspA- oder OspC-spezifischen Antikörpern (Ak), wie mit einem ELISA unter Verwen- düng von rLip-OspA oder rOspC als Substrat bestimmt wurde: Anti-OspA IS, 3, 2 mg/ml bzw. Anti-OspC IS, 300 /yg/ml. Normales Mausserum (NMS) wurde von naiven BALB/c-Mäusen gesammelt. Die Spezifitäten der erzeugten Immunseren und NMS wurden durch Western Blot-Analyse verifiziert. Wie in Figur 1 gezeigt (Spur 3, 4) reagierte ein polyklonales Immunserum von entweder OspA- oder OspC-immunisierten Mäusen selektiv mit Proteinen mit 31 kDa (OspA) bzw. 24 kDa (OspC) aus einem Gesamtzelllysat von ZS7 Spirocheten. Es wurde keine Reaktivität mit NMS gefunden (Figur 1 , Spur 2) .Refreshed every 10 days. The immune serum (IS) was collected over a period of approximately 2 months after the last refreshment and contained the following concentrations of OspA or OspC-specific antibodies (Ak), as with an ELISA using rLip-OspA or rOspC as Substrate was determined: Anti-OspA IS, 3.2 mg / ml or Anti-OspC IS, 300 / yg / ml. Normal mouse serum (NMS) was collected from naive BALB / c mice. The specificities the immune sera and NMS generated were verified by Western blot analysis. As shown in Figure 1 (lanes 3, 4), a polyclonal immune serum from either OspA or OspC-immunized mice reacted selectively with proteins with 31 kDa (OspA) or 24 kDa (OspC) from a total cell lysate of ZS7 spirochetes. No reactivity with NMS was found (Figure 1, lane 2).
d) Analyse von Serumantikörpern durch ELISA und Western Blot.d) Analysis of serum antibodies by ELISA and Western blot.
Serumantikörper gegen B. burgdorferi OspA bzw. OspC wurden durch einen Festphasen-ELISA, wie im Stand der Technik beschrieben (Kramer et al., Immunobiol. 1 81 ( 1 990), 357-366), quantifiziert, wobei 1 μg/ml Gesamtzelllysat von B. burgdorferi, Stamm ZS7, rLip-OspA (ZS7) bzw. rOspC (ZS7) als Substrate verwendet wurden. Die Western Blot-Analyse wurde, wie im Stand der Technik beschrieben (M.M. Simon et al., J. Infect. Dis. 1 64 (1 991 ), 1 23-1 32), unter Verwendung eines Gesamtzell- lysats des B. burgdorferi-Stammes ZS7 als Antigenpräparation durchgeführt.Serum antibodies against B. burgdorferi OspA or OspC were quantified by a solid phase ELISA as described in the prior art (Kramer et al., Immunobiol. 1 81 (1 990), 357-366), 1 μg / ml total cell lysate B. burgdorferi, strain ZS7, rLip-OspA (ZS7) or rOspC (ZS7) were used as substrates. Western blot analysis was carried out as described in the prior art (MM Simon et al., J. Infect. Dis. 1 64 (1 991), 1 23-1 32) using a total cell lysate from B. burgdorferi Strain ZS7 performed as an antigen preparation.
e) Passiver Transfer von Immunserum zum Schutz vor und zur Be- handlung einer Infektion.e) Passive transfer of immune serum to protect against and treat an infection.
Für passiven Schutz wurden 6 bis 8 Wochen alte weibliche C.B.-1 7 scid- Mäuse intraperitoneal (i.p.) entweder mit einem OspA- oder einem OspC- reaktiven polyklonalen Immunserum 1 Stunde vor der Infektion injiziert. Kontrollmäuse erhielten 100 //I NMS. Zur Infektion wurden die Mäuse s.c. mit 1 x 103 B. burgdorferi ZS7 Organismen in den Schwanz injiziert. Alternativ wurden für die passive Behandlung einer bestehenden Infektion scid-Mäuse zunächst mit 1 x 1 03 ZS7 Spirocheten (s.c.) infiziert, und es wurden ihnen anschließend wiederholt (vier mal in Abständen von 3 bis 4 Tagen) verschiedene Mengen von polyklonalem Immunserum verabreicht, das entweder für OspA oder Ospc spezifisch war (i.p.), wobei am Tag 1 0, 1 9 oder 60 nach der Infektion (p.i.) begonnen wurde. Die Tiere wurden hinsichtlich der Entwicklung von klinischer Arthritis in den tibiotarsalen Gelenken beobachtet. Die Härte der Arthritis wurde in dem rechten und linken tibiotarsalen Gelenk wie folgt beurteilt: 4- 4- , schwer; + mäßig schwer; ± , milde Schwellung; ( ± ) , Rötung; -, keine klinischen Zeichen.For passive protection, 6-8 week old female CB-17 scid mice were injected intraperitoneally (ip) with either an OspA or an OspC-reactive polyclonal immune serum 1 hour before infection. Control mice received 100 // I NMS. For infection, the mice were injected into the tail with 1 × 10 3 B. burgdorferi ZS7 organisms. Alternatively, for the passive treatment of an existing infection, scid mice were first infected with 1 × 10 3 ZS7 spirochetes (sc), and then they were repeatedly administered (four times at 3 to 4 day intervals) different amounts of polyclonal immune serum, which was either OspA or Ospc specific (ip), starting on day 1 0, 1 9 or 60 after infection (pi). The animals were evaluated for the development of clinical arthritis in the tibiotarsal joints observed. The hardness of arthritis in the right and left tibiotarsal joints was assessed as follows: 4- 4-, severe; + moderately difficult; ±, mild swelling; (±), redness; -, no clinical signs.
Zu den angegebenen Zeiten wurden die Mäuse hinsichtlich der Anwesenheiten von Spirocheten durch Kultivierung von Ohrgewebeproben untersucht, wobei, wie im Stand der Technik beschrieben, vorgegangen wurde (Sinsky et al., J. Clin. Microbiol . 27 (1 989), 1 723-1 727) .At the indicated times, the mice were examined for the presence of spirochetes by culturing ear tissue samples, following the procedure described in the prior art (Sinsky et al., J. Clin. Microbiol. 27 (1 989), 1 723- 1 727).
Für histopathologische Untersuchungen wurden die Mäuse zu den angegebenen Zeiten nach der Infektion getötet. Das tibiotarsale Gelenk, das Herz, die Leber und die dem tibiotarsalen Gelenk benachbarten Muskeln wurden in 10 %igem Formaldehyd fixiert, in Paraffin eingebettet und mit Hämatoxylin und Eosin angefärbt. Die entzündeten Läsionen wurden wie folgt beurteilt: 4- 4- 4- , sehr schwer; 4- 4- , schwer; 4- , mäßig; ± , mild; -, keine.For histopathological examinations, the mice were sacrificed at the times indicated after the infection. The tibiotarsal joint, the heart, the liver and the muscles adjacent to the tibiotarsal joint were fixed in 10% formaldehyde, embedded in paraffin and stained with hematoxylin and eosin. The inflamed lesions were rated as follows: 4- 4- 4-, very severe; 4- 4-, difficult; 4-, moderate; ±, mild; -, no.
Beispiel 2 Ergebnisse:Example 2 Results:
Drei Inzucht-Maus-Stämme, AKR/N, BALB/c und C57BL/6 mit unterschiedlicher Empfindlichkeit gegenüber einer B. burgdorferi-induzierten Erkrankung (U.E. Schaible et al., Eur. J. Immunol. 21 (1 991 ), 2397- 2405) wurden mit 1 03 Spirocheten infiziert. Die Kinetik der spezifischen Antikörperantworten, der Entwicklung von Arthritis sowie der Beständigkeit von Spirocheten wurden bis zu 90 Tage nach der Infektion beobachtet. Alle mit B. burgdorferi geimpften Tiere waren infiziert, wie durch Serokonversion gezeigt (Figur 2A) . Alle Tiere bildeten ähnliche Mengen von B. burgdorferi-spezifischen IgG-Antikörpern, welche zuerst am 1 4. Tag nach der Infektion nachweisbar waren und während dem gesamten Beobachtungszeitraum ständig anstiegen. Darüberhinaus entwickelten alle Mäuse beträchtliche, aber variable Mengen von OspC-spezifischen IgM- und IgG-Antikörpern (Figur 2A) . OspC-spezifische IgM-Antikörper waren zuerst am 4. Tag nach der Infektion nachweisbar, erreichten einen Höhepunkt am 1 4. Tag nach der Infektion und fielen danach auf Grund- linienwerte am 24. Tag nach der Infektion ab. OspC-spezifische IgG- Antikörper wurden zunächst am 1 4. Tag p.i. beobachtet mit einem Höhepunkt am 23. Tag p.i. (Höchstwerte für AKR/N, C57BL/6: etwa 8 //g/ml; BALB/c: etwa 3 μg/ml) . Die Antikörpertiter in AKR/N- und C57BL/6-Mäusen nahmen im Laufe der Zeit ab, aber blieben bei detek- tierbaren Gehalten (etwa 3 //g/ml) bis zu 90 Tagen p.i. Im Gegensatz dazu bildeten BALB/c-Mäuse geringere Mengen von OspC-spezifischen IgG-Antikörpern in der frühen Phase der Infektion, aber die Serumtiter nahmen im Verlauf der Zeit nach der Infektion zu. Wie von früheren Studien zu erwarten (Schaible et al., Immunol. Lett. 36 ( 1 993), 21 9-226; L. Gern et al., J. Infect. Dis. 1 67 ( 1 993), 971 -975) wurden in keinem der Seren von infizierten Mäusen während des gesamten Beobachtungszeitraums von 90 Tagen Antikörper gegen OspA nachweisbar, weder durch ELISA- noch durch Western Blot-Analyse unter Verwendung eines spirochetalen Lysats oder rekombinantem OspA.Three inbred mouse strains, AKR / N, BALB / c and C57BL / 6 with different sensitivity to a B. burgdorferi-induced disease (UE Schaible et al., Eur. J. Immunol. 21 (1 991), 2397- 2405) were infected with 1 0 3 spirochetes. The kinetics of the specific antibody responses, the development of arthritis and the resistance of spirochetes were observed up to 90 days after infection. All animals vaccinated with B. burgdorferi were infected as shown by seroconversion (Figure 2A). All animals produced similar amounts of B. burgdorferi-specific IgG antibodies, which were first detectable on the 1st day after the infection and rose continuously during the entire observation period. Furthermore developed all mice have significant but variable amounts of OspC-specific IgM and IgG antibodies (Figure 2A). OspC-specific IgM antibodies were first detectable on the 4th day after the infection, peaked on the 1st day after the infection and then decreased to baseline values on the 24th day after the infection. OspC-specific IgG antibodies were first observed on day 1 pi with a peak on day 23 pi (maximum values for AKR / N, C57BL / 6: about 8 // g / ml; BALB / c: about 3 μg / ml). Antibody titers in AKR / N and C57BL / 6 mice decreased over time, but remained at detectable levels (approximately 3 // g / ml) up to 90 days pi. In contrast, BALB / c mice formed lower levels of OspC-specific IgG antibodies in the early phase of infection, but serum titers increased over time after infection. As expected from previous studies (Schaible et al., Immunol. Lett. 36 (1,993), 21 9-226; L. Gern et al., J. Infect. Dis. 1 67 (1 993), 971-975 ) antibodies to OspA were not detected in any of the sera from infected mice during the entire 90-day observation period, neither by ELISA nor by Western blot analysis using spirochetal lysate or recombinant OspA.
Eine enge Korrelation zwischen Serumtitern von Anti-OspC-Antikörpern und spontaner Auflösung der Infektion konnte gefunden werden. Wie in Figur 2B gezeigt war die Menge an OspC-spezifischen IgG-Antikörpern in den 8 Mäusen, aus denen keine Spirocheten rekultiviert werden konnten, beträchtlich höher als in solchen, von denen positive Kulturen erhalten wurden ( 1 0 ± 5 //g/ml gegenüber 4,8 ± 2,8 /g/ml) . Auf der anderen Seite wurde keine Korrelation zwischen dem Gesamtgehalt an B. burgdorferi-spezifischen IgG-Antikörpern und Eliminierung von Spirocheten gefunden. Dies zeigt, dass OspC-spezifische Antikörper in der Lage sind, Spirocheten in Wirbeltieren zu inaktivieren und eine Infektion zu bekämpfen. Beispiel 3A close correlation between serum titers of anti-OspC antibodies and spontaneous resolution of the infection was found. As shown in Figure 2B, the amount of OspC-specific IgG antibodies in the 8 mice from which spirochetes could not be recultivated was considerably higher than in those from which positive cultures were obtained (10 ± 5 // g / ml versus 4.8 ± 2.8 / g / ml). On the other hand, no correlation was found between the total content of B. burgdorferi-specific IgG antibodies and the elimination of spirochetes. This shows that OspC-specific antibodies are able to inactivate spirochetes in vertebrates and fight infection. Example 3
Es wurden Passivtransferexperimente durchgeführt, um zu untersuchen, ob es mit polyklonalem IS, das spezifisch für rOspC ist, möglich ist, eine nachgewiesene B. burgdorferi-lnfektion in scid-Mäusen zu heilen. Ein für rLip-OspA-spezifisches polyklonales Immunserum diente als Kontrolle. Es wurde herausgefunden, dass unterschiedliche Dosismengen von OspC- spezifischen Antikörpern für die Prävention bzw. Behandlung der Infektion nötig waren. Ein passiver Transfer von 3 μg OspC-spezifischen Antikörpern in scid-Mäuse 1 Stunde vor der Infektion führte zu einem vollständigen Schutz gegen die Erkrankung und Infektion in allen untersuchten Mäusen (Tabelle 1 ). Wie zuvor gezeigt, wurde ein vollständiger Schutz auch mit 3 μg OspA-spezifischen Antikörpern, nicht aber mit Normal-Maus-Serum unter ähnlichen Bedingungen beobachtet (Tabelle 1 und M.M. Simon et al., J. Infect. Dis. 1 64 ( 1 991 ), 1 23-1 32). Im Gegensatz dazu verhinderte eine wiederholte Verabreichung von 3 //g/Maus OspC-spezifischen Antikörpern (4 x in Zeitabständen von 3 bis 4 Tagen), wobei am 1 0. Tag nach der Infektion begonnen wurde, einem Zeitpunkt, an dem sich Spirocheten verbreitet haben und die Entzündung von Gelenken und Herz anfängt, nur teilweise die Entwicklung von klinischer Arthritis. Spirocheten konnten in dieser Menge nicht inaktiviert werden.Passive transfer experiments were performed to investigate whether it is possible to cure a proven B. burgdorferi infection in scid mice with polyclonal IS, which is specific for rOspC. A polyclonal immune serum specific for rLip-OspA served as a control. It was found that different dose amounts of OspC-specific antibodies were necessary for the prevention or treatment of the infection. Passive transfer of 3 μg OspC-specific antibodies in scid mice 1 hour before infection resulted in complete protection against the disease and infection in all examined mice (Table 1). As shown previously, complete protection was also observed with 3 μg OspA-specific antibodies, but not with normal mouse serum under similar conditions (Table 1 and MM Simon et al., J. Infect. Dis. 1 64 (1 991 ), 1 23-1 32). In contrast, repeated administration of 3 // g / mouse prevented OspC-specific antibodies (4 × at 3 to 4 day intervals), starting on the 10th day after the infection, a point in time when spirochetes spread and the inflammation of the joints and heart begins, only partially the development of clinical arthritis. Spirochetes could not be inactivated in this amount.
Für die Passivtransferexperimente wurden deshalb Immunseren verwendet, die 1 0 μg Anti-OspC-Antikörper enthielten. Wie in Tabelle 1 gezeigt, verhinderte ein solches wiederholt verabreichtes Immunserum ( 1 0 μg, 4 x in Abständen von 3 bis 4 Tagen), wobei entweder am 10. oder 1 9. Tag nach der Infektion begonnen wurde, vollständig das Auftreten von und heilte aufgetretene klinische Arthritis in allen infizierten scid-Mäusen. Spirocheten konnten aus den Ohrgewebeproben nicht rekultiviert wer- den. Im Gegensatz dazu und wie aus früheren Untersuchungen erwartet (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sei. USA 87 ( 1 990), 3768-3772) hatte ein wiederholter passiver Transfer von ähnlichen Mengen von anti-OspA- spezifischen Antikörpern am 10. oder 1 9. Tag keine Wirkung auf klinische Arthritis und Infektion. Höchst bemerkenswert und überraschend ist es, dass anti-OspC-spezifische Antikörper in der Lage waren, eine chronische Erkrankung und Infektion in Mäusen aufzulösen. Dies wird durch die Tatsache verdeutlicht, dass der passive Transfer des jeweiligen Immunserums, angefangen am 60. Tag p.i. zu einer beträchtlichen Verringerung von klinischer Arthritis innerhalb 1 0 Tagen nach der Behandlung und zu einer praktisch vollständigen Auflösung in den folgenden 30 Tagen führte (Tabelle 2) . Während das Pathogen aus dem Ohrge- webe von allen infizierten scid-Mäusen vor der Behandlung (am Tag 38 p.i.) rekultiviert werden konnte, enthielt keine der Proben, die von den gleichen Tieren am 20. Tag nach dem Antikörpertransfer (Tag 80 p.i.) genommen wurden, detektierbare Mengen an Spirocheten. Kein Rückfall von klinischer Arthritis wurde bis zu 40 Tage nach der Behandlung beobachtet, unabhängig davon, ob das Immunserum ( 1 0 //g/Maus anti- OspC-spezifische Antikörper) am 1 0., 1 9. oder 60. Tag p.i. transferiert wurde.Therefore, immune sera containing 10 μg anti-OspC antibodies were used for the passive transfer experiments. As shown in Table 1, such repeatedly administered immune serum (10 µg, 4 times at 3 to 4 day intervals), starting on either the 10th or the 9th day after infection, completely prevented and healed Clinical arthritis occurred in all infected scid mice. Spirochetes could not be recultivated from the ear tissue samples. In contrast, and as expected from previous studies (Schaible et al., Proc. Natl. Acad. Sci. USA 87 (1 990), 3768-3772) had repeated passive transfer of similar amounts of anti-OspA- specific antibodies on day 10 or day 9 no effect on clinical arthritis and infection. It is highly remarkable and surprising that anti-OspC-specific antibodies were able to resolve a chronic illness and infection in mice. This is illustrated by the fact that the passive transfer of the respective immune serum, starting on day 60 pi, led to a considerable reduction in clinical arthritis within 10 days after treatment and to a practically complete dissolution in the following 30 days (Table 2 ). While the pathogen from the ear tissues of all infected scid mice could be recultivated prior to treatment (on day 38 pi), none of the samples contained the same animals taken on day 20 after antibody transfer (day 80 pi) detectable amounts of spirochetes. No relapse of clinical arthritis was observed up to 40 days after treatment, regardless of whether the immune serum (1 0 // g / mouse anti-OspC-specific antibody) transferred pi on the 1 0th, 1 9th or 60th day has been.
Beispiel 4Example 4
Die therapeutische Wirkung eines polyklonalen Immunserums, das gegen OspC gerichtet ist, auf eine vorhandene Erkrankung und Infektion von scid-Mäusen wurde weiter durch histopathologische Untersuchungen der betroffenen Organe bestätigt. Wie in Tabelle 3 gezeigt, wurden signifi- kante histopathologische Veränderungen in den Gelenken, im Herz, in der Leber und im Muskel von infizierten, aber ansonsten unbehandelten scid- Mäusen oder solchen, die lediglich NMS erhielten, festgestellt. Wie bereits früher gezeigt wurde (U.E. Schaible et al., Am. J. Pathol. 1 37 ( 1 990) , 81 1 -820) wurden chronische progressive Entzündungsverände- rungen am meisten in tibiotarsalen Gelenken, im Herz und in der Leber festgestellt und bestanden während des gesamten Beobachtungszeitraums (45 Tage p.i.) . Mäuse, die ein Immunserum erhalten hatten, das entweder für OspC oder OspA (3 μg spezifische Antikörper/Maus) 1 Stunde vor der Infektion erhalten hatten, zeigten keine pathologischen Veränderungen an einem der vier Organe, wenn am 45. Tag p.i. untersucht. Darüberhinaus zeigten Mäuse, die ein gegen OspC gerichtetes Immunserum (1 0 μg spezifische Antikörper/Maus) am 10. oder 1 9. Tag nach der Inokulation erhalten hatten, wenn überhaupt nur geringfügige entzündete Läsionen in Gelenken, Herz, Leber und Muskel. Im Gegensatz dazu hatte gegen OspA gerichtetes Immunserum ( 10 μg spezifische Antikörper/Maus) keine Wirkung auf die Entwicklung oder Progression der Entzündung in den betroffenen Organen (Tag 1 9 p.i.) .The therapeutic effect of a polyclonal immune serum directed against OspC on an existing disease and infection of scid mice was further confirmed by histopathological examinations of the organs affected. As shown in Table 3, significant histopathological changes were found in the joints, heart, liver and muscle of infected but otherwise untreated scid mice or those that received only NMS. As previously shown (UE Schaible et al., Am. J. Pathol. 1 37 (1 990), 81 1 -820), chronic progressive inflammatory changes were most commonly found in tibiotarsal joints, in the heart and in the liver and passed throughout the observation period (45 days pi). Mice that received immune serum that either for OspC or OspA (3 μg specific antibodies / mouse) 1 hour before infection showed no pathological changes in any of the four organs when examined on day 45 pi. In addition, mice that received an immune serum directed against OspC (10 μg specific antibodies / mouse) on the 10th or 19th day after the inoculation showed, if at all, only slight inflamed lesions in joints, heart, liver and muscle. In contrast, immune serum directed against OspA (10 μg specific antibody / mouse) had no effect on the development or progression of inflammation in the affected organs (day 1 9 pi).
Beispiel 5Example 5
Herstellung von OspC-GST Fusionsprotein und Reinigung von rek. OspCProduction of OspC-GST fusion protein and purification of rec. OspC
Die Klonierung von OspC in den Expressionsvektor pGEX-2T wurde wie folgt durchgeführt:The cloning of OspC into the expression vector pGEX-2T was carried out as follows:
1 ) Amplifikation des OspC-Gens von Aminosäure 20 - 21 1 mittels PCR1) Amplification of the OspC gene from amino acid 20-21 1 using PCR
(Primer: ATGGATCCAATAATTCAGGAAAAGATGGG und ATGAATTCCTAAGGTTTTTTTGGACTTTCTACC)(Primer: ATGGATCCAATAATTCAGGAAAAGATGGG and ATGAATTCCTAAGGTTTTTTTGGACTTTCTACC)
2) Klonierung des PCR-Fragments in pGEX-2T nach BamHI/EcoRI- Verdau2) Cloning of the PCR fragment in pGEX-2T after BamHI / EcoRI digestion
3) Transformation von E.coii DH5a3) Transformation of E.coii DH5a
4) Expression rek. OspC-GST entsprechend der Vorschrift des Her- stellers (Pharmacia Biotech)4) Expression rec. OspC-GST according to the manufacturer's instructions (Pharmacia Biotech)
5) Anreicherung von OspC-GST über Gluthatione Seph. 4B-Säulen5) Enrichment of OspC-GST via Gluthatione Seph. 4B columns
6) Spaltung von OspC-GST mittels Thrombin und Reinigung. Hierzu wurden vier OspC-GST Protein-Präparationen über Nacht mit Thrombin Protease verdaut und OspC von GST über eine Glutation Seph. 4B-Säule getrennt. 6) Cleavage of OspC-GST using thrombin and purification. For this purpose, four OspC-GST protein preparations were digested with thrombin protease overnight and OspC from GST via a glutation Seph. 4B column separated.
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| Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
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| DE19740735A DE19740735A1 (en) | 1997-09-16 | 1997-09-16 | Antibodies specific for Borrelia burgdorferi 24 kD antigen OspC |
| DE19740735 | 1997-09-16 | ||
| PCT/EP1998/005852 WO1999014345A2 (en) | 1997-09-16 | 1998-09-15 | Medicament for treating a manifested lyme disease |
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| EP (1) | EP1015610A2 (en) |
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| US7008625B2 (en) | 1993-11-01 | 2006-03-07 | Research Foundation Of The State University Of New York | Recombinant constructs of Borrelia burgdorferi |
| AU5751000A (en) | 1999-06-18 | 2001-01-09 | Brook Biotechnologies, Inc. | Groups of borrelia burgdorferi and borrelia afzelii that cause lyme disease in humans |
| DK1311540T3 (en) | 2000-08-18 | 2008-04-28 | Brookhaven Sciences Ass Llc | Amended OspA by Borrelia Burgdorferi |
| WO2008057396A2 (en) * | 2006-11-03 | 2008-05-15 | Schering-Plough Ltd. | Canine lyme disease vaccine |
| EP2155782A2 (en) | 2007-03-26 | 2010-02-24 | Dako Denmark A/S | Mhc peptide complexes and uses thereof in infectious diseases |
| WO2009003493A2 (en) | 2007-07-03 | 2009-01-08 | Dako Denmark A/S | Mhc multimers, methods for their generation, labeling and use |
| EP2197908A2 (en) | 2007-09-27 | 2010-06-23 | Dako Denmark A/S | Mhc multimers in tuberculosis diagnostics, vaccine and therapeutics |
| US10968269B1 (en) | 2008-02-28 | 2021-04-06 | Agilent Technologies, Inc. | MHC multimers in borrelia diagnostics and disease |
| WO2010009735A2 (en) | 2008-07-23 | 2010-01-28 | Dako Denmark A/S | Combinatorial analysis and repair |
| GB0817244D0 (en) | 2008-09-20 | 2008-10-29 | Univ Cardiff | Use of a protein kinase inhibitor to detect immune cells, such as T cells |
| US11992518B2 (en) | 2008-10-02 | 2024-05-28 | Agilent Technologies, Inc. | Molecular vaccines for infectious disease |
| WO2010037402A1 (en) | 2008-10-02 | 2010-04-08 | Dako Denmark A/S | Molecular vaccines for infectious disease |
| US12402802B2 (en) | 2011-08-31 | 2025-09-02 | Insightec Ltd. | Avoiding MRI-interference with co-existing systems |
| WO2020127222A2 (en) | 2018-12-17 | 2020-06-25 | Immudex Aps | Panel comprising borrelia mhc multimers |
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