[go: up one dir, main page]

DE102010007707A1 - Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted - Google Patents

Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted Download PDF

Info

Publication number
DE102010007707A1
DE102010007707A1 DE102010007707A DE102010007707A DE102010007707A1 DE 102010007707 A1 DE102010007707 A1 DE 102010007707A1 DE 102010007707 A DE102010007707 A DE 102010007707A DE 102010007707 A DE102010007707 A DE 102010007707A DE 102010007707 A1 DE102010007707 A1 DE 102010007707A1
Authority
DE
Germany
Prior art keywords
implant
fixation
holding section
artificial
holding portion
Prior art date
Legal status (The legal status is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the status listed.)
Withdrawn
Application number
DE102010007707A
Other languages
German (de)
Inventor
Stefan Peter
Current Assignee (The listed assignees may be inaccurate. Google has not performed a legal analysis and makes no representation or warranty as to the accuracy of the list.)
Peter Stefan Dr 82436
Original Assignee
Peter Stefan Dr 82436
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Peter Stefan Dr 82436 filed Critical Peter Stefan Dr 82436
Priority to DE102010007707A priority Critical patent/DE102010007707A1/en
Publication of DE102010007707A1 publication Critical patent/DE102010007707A1/en
Withdrawn legal-status Critical Current

Links

Images

Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/04Hollow or tubular parts of organs, e.g. bladders, tracheae, bronchi or bile ducts
    • A61F2/042Urinary bladders

Landscapes

  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Urology & Nephrology (AREA)
  • Gastroenterology & Hepatology (AREA)
  • Pulmonology (AREA)
  • Cardiology (AREA)
  • Oral & Maxillofacial Surgery (AREA)
  • Transplantation (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Vascular Medicine (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Prostheses (AREA)

Abstract

The device has two fastening sections and a holding section for the implant. The holding section has a receiving area, in which the implant is inserted. The holding section has a net-like or band-like structure. The holding section also has a basket-like structure through which the implant is held. The former fastening section is attached to a base surface which corresponds to the base surface of the implant.

Description

Bei der hier vorliegenden Anwendung geht es um die Befestigung medizinischer und/oder technischer Implantate im Abdominellen- bis hin zum Beckenbodenbereich (z. B. auch Becken und Kleines Becken) des menschlichen Körpers, vorzugsweise um eine Vorrichtung zur Fixation von künstlichen Implantaten.The present application relates to the attachment of medical and / or technical implants in the abdominal region to the pelvic floor area (eg, also pelvis and small pelvis) of the human body, preferably a device for fixing artificial implants.

In diesen Bereichen gibt es z. B. Teile des Darms die geschützt und vor denen geschützt werden muss, die z. T. auch nicht touchiert werden dürfen bzw. sollen.In these areas there are z. B. parts of the intestine to be protected and protected from those who z. T. also should not be touched or should.

Weiterhin befinden sich in diesem Bereich Gefäße (z. B. Beinschlagadern), aber auch das Rektum, welche nicht berührt bzw. die Gewebe nicht gequetscht werden dürfen.Furthermore, there are vessels in this area (eg carotid arteries), but also the rectum, which should not be touched or the tissues should not be squeezed.

Daraus ergibt sich die Notwendigkeit künstliche Implantate zur Vermeidung von Interaktionen, mit anderen Organen und/oder bestimmten Geweben zu hindern.Hence the need to prevent artificial implants to avoid interactions with other organs and / or tissues.

Daraus ergibt sich Wiederum die Notwendigkeit ein Implantat etwa fest zu fixieren oder so flexibel anzubinden, dass keine Schädlichen Berührungen, Interaktionen und Behinderungen entstehen.This, in turn, results in the necessity of firmly fixing an implant or attaching it so flexibly that no harmful touch, interactions and disabilities are created.

Von Natur aus passt sich der Darm den Veränderungen der inneren Organe (z. B. Harnblase und Uterus) an. Der Darm wird sich auch einem künstlich implantierten Organ anpassen. Dennoch muss gewährleistet sein, dass Reaktionen auf den Darm, die sowohl aus schnelleren als auch aus langsameren Bewegungen resultieren, vermieden werden.By nature, the gut adapts to changes in the internal organs (eg bladder and uterus). The intestine will also adapt to an artificially implanted organ. Nevertheless, it must be ensured that reactions to the intestine resulting from both faster and slower movements are avoided.

Abhilfe kann nur eine körper- und organgerechte Fixation des oder der Implantate darstellen, die der Bewegung der natürlichen Innereien am besten entspricht.The remedy can only be a correct fixation of the implant or bodies, which corresponds best to the movement of the natural innards.

Am Beispiel der künstlichen Harnblase sei beschrieben, wie eine Fixation ausgelegt sein muss, damit sie den Anforderungen der umgebenden Organe, den Gefäßen, den Fixationsstellen und denen des Gewebes entspricht.The example of the artificial bladder describes how a fixation must be designed to meet the requirements of the surrounding organs, the vessels, the fixation sites and those of the tissue.

Die Auswahl geeigneter Fixationsstellen/Befestigungsstellen im Abdomen und Becken ist in erster Linie von den Abmessungen und dem genauen Situs der künstlichen Harnblase im implanierten Zustand abhängig. Des Weiteren ist die operationsergonomische Eignung der körpereigenen Befestigungsstellen zu berücksichtigen.The selection of suitable fixation sites / attachment sites in the abdomen and pelvis depends primarily on the dimensions and exact site of the artificial bladder in the implanted state. Furthermore, the ergonomic ergonomic suitability of the body's attachment points must be considered.

Zugleich ist für die Festlegung der Stellen nach diesen Kriterien die Begutachtung der medizinischen Machbarkeit notwendig. Im vorlegenden Fall wurde dies durch den Vergleich mit bereits gängigen Methoden der Fixation erreicht. Letztendlich führte dieses Vorgehen zur Festlegung von zwei Fixationsstellen, die im Folgenden explizit erläutert werden:

  • – Fixationsstelle 1: Bereich Promontorium ossis sacri (erster Befestigungsabschnitt)
  • – Fixationsstelle 2: Bereich Symphysis pubica (zweiter Befestigungsabschnitt)
At the same time, it is necessary to assess medical feasibility in order to determine the positions according to these criteria. In the present case, this was achieved by comparison with already common methods of fixation. Ultimately, this procedure led to the definition of two fixation sites, which are explained explicitly below:
  • - fixation site 1: area Promontorium ossis sacri (first attachment section)
  • - fixation site 2: area symphysis pubica (second attachment section)

Promontorium ossis sacriPromontorium ossis sacri

Erste Untersuchungen in Zusammenarbeit mit Anatomie- und Pathologie-Abteilungen zeigten, dass das Promontorium ossis sacri bzw. ventral an der Fläche der gesamten Wirbelsäule entlang laufendes Längsband Ligamentum longitudianale anterius als Fixation geeignet ist. Dieses Ergebnis wurde in der Patentanmeldung WO2000/056246 rechtlich geschützt.Initial studies in collaboration with anatomy and pathology departments showed that the Promontorium ossis sacri or ventral longitudinal ligament Ligamentum longitudianale anterius along the entire spine is suitable as a fixation. This result was in the patent application WO2000 / 056246 legally protected.

Das Promontorium ossis sacri ist die am weitesten in den Beckeneingang vorspringende Kante des lumbosakralen Überganges der Wirbelsäule. Bei dem davor liegenden Ligamentum longitudinale anterius handelt es sich um ein kräftiges Längsband, welches die Wirbelkörper verbindet, jedoch die Zwischenwirbelscheiben überspannt ohne sich mit diesem fester zu verbinden.The Promontorium ossis sacri is the edge of the lumbosacral junction of the spine farthest into the pelvic entrance. The longitudinal anterior ligament, located in front of it, is a strong longitudinal ligament that connects the vertebral bodies, but spans the intervertebral discs without becoming more tightly connected.

Eine bekannte operative Technik bei der das Promontorium ossis sacri und das davor liebende Band als Fixationsstelle dient, ist die Kolposakropexie. Dies ist die in der Urologie am häufigsten zur Anwendung kommende Operationstechnik für die Korrektur des Prolapses eines oder mehrerer Komponenten des Beckenbodens. Die Kolposakropexie mit Polyesterfadennetz (Mesh) hat sich als operatives Standardverfahren etabliert und stellt den Goldstandart der Prolapschirurgie dar. Hierzu werden zwei Polyesterfadennetze in den Retroperitonealraum eingebracht, um die normalen anatomischen Verhältnisse zwischen Rektum und Vagina sowie Gebärmutter wiederherzustellen. Die Netze werden am freipräparierten Promontorium und am vorderen Längsband mit Klammern festgeheftet oder alternativ mit einer nichtreseorbierbaren Naht fixiert.A well-known surgical technique in which the Promontorium ossis sacri and the previously loving ligament serves as a fixation site is colposacropexy. This is the surgical technique most frequently used in urology for the correction of the prolapse of one or more components of the pelvic floor. Colposacropexy with polyester mesh has become established as the standard surgical procedure and represents the gold standard in prolapse surgery. Two polyester mesh nets are inserted into the retroperitoneal space to restore the normal anatomical relationships between the rectum and vagina and uterus. The nets are stapled to the free-prepared promontory and the anterior longitudinal ligament with staples or alternatively fixed with a non-resorbable suture.

Lazarou et al. Untersuchten 2004 anhand von 15 Leichen unter anderem die Ausreißfestigkeit, gemessen anhand der Bruchkraft, von Fixationen am Ligamentum longitudinale anterius in Höhe des Promontorium ossis sacri und der Segmente S1 bis S3 des sakralen Teils der Wirbelsäule (Vertebrae sacrales). Hierzu wurde jeweils am Mittelpunkt über jeder sakralen Fixationsstelle ein Haken mit einem nichtresorbierbaren Faden vernäht, um diesen anschließend auf Zug senkrecht zur Frontalebene des Körpers zu belasten. Der Kraftverlauf wurde bis zum Ausreißen der Fixation von einer Kraftmessdose gemessen (am Promontorium ca. 145 N, an S1 ca. 100 N, an S2 ca. 45 N, an S3 ca. 120 N). Lazarou et al. Examined in 2004 among other things the tear strength, measured on the basis of the breaking force, of fixations on the ligament longitudinal anterius at the level of the promontorium ossis sacri and the segments S1 to S3 of the sacral part of the spine (vertebrae sacrales). For this purpose, a hook with a non-resorbable thread was sutured at each midpoint above each sacral fixation site, in order subsequently to stress it on the traction perpendicular to the frontal plane of the body. The force curve was until the rupture of the fixation of a load cell measured at Promontorium about 145 N, at S1 about 100 N, at S2 about 45 N, at S3 about 120 N).

Aus den Werten geht hervor, dass die Fixation am Ligamentum longitudinale enterius in Höhe des Promontorium ossis sacri die höchste Bruchkraft mit einem Wert von ca. 145 N besitzt. Dieses Ergebnis bekräftigt die Wahl der ersten Fixationsstelle.The values show that the fixation at the ligament longitudinal enterius at the promontorium ossis sacri has the highest breaking strength of about 145 N. This result confirms the choice of the first fixation site.

Zu Gunsten eines größeren Fassungsvolumens der künstlichen Harnblase wäre es vorteilhaft unter anderem die erste Fixationsstelle in Richtung cranial entlang dem Längsband der Wirbelsäule zu verschieben. Jedoch ist die Verschiebung in diese Richtung aufgrund eines Raumkonflikts mit anatomischen Strukturen nicht bzw. nur begrenzt möglich. In Höhe des 4. Lendenwirbelkörpers verzweigt sich an der Vorderseite die untere Hohlvene Vena cava inferior in die linke und rechte Darmbeinvene Vena iliaca communis sowie die Bauchaorta Pars abdominalis aortae in die linke und rechte Darmbeinarterie Arteria iliaca communis. Des Weiteren könnte bei einer Verschiebung der Fixationsstelle in Richtung cranial ein Raumkonflikt mit den Mesenterien des Krummdarms (Mesoileum) sowie des Leerdarms (Mesojejunum), welche in Höhe des 2. Lendenwirbels an der hinteren Bauchwand fixiert sind. Mesenterien enthalten neben Arterien und Venen auch freie Nervenendigungen, was zu einer Schmerzempfindlichkeit in hohem Maße dieser bindegewebigen Platten führt. Deshalb ist jeglicher Raumkonflikt zu vermeiden.In favor of a larger volume of the artificial bladder volume, it would be advantageous inter alia to move the first fixation site in the direction of cranial along the longitudinal ligament of the spine. However, the shift in this direction due to a spatial conflict with anatomical structures is not possible or only limited. At the level of the fourth lumbar vertebrae, the inferior vena cava vein branches into the left and right iliac vein of the right iliac vein and the abdominal aortic abdominal aorta into the left and right iliac artery of the common iliac artery. Furthermore, a displacement of the fixation site in the direction of the cranial could cause a spatial conflict with the mesenteries of the ileum (mesoileum) and the jejunum (mesojejunum), which are fixed at the level of the second lumbar vertebra on the posterior abdominal wall. In addition to arteries and veins, mesenteries also contain free nerve endings, leading to a high sensitivity of these connective tissue plates. Therefore, any space conflict should be avoided.

Aus den genannten Gründen der Ausreißfestigkeit und der anatomischen Gegenbenheit im Abdomen bzw. Becken stellt das Ligamentum longitudinale anterius in Höhe des Promontorium ossis sacri oder des 5. Lendenwirbels eine erste Fixationsstelle für das künstliche Harnableitende System dar.For the reasons mentioned, the pull-out strength and the anatomical oppositeness in the abdomen or pelvis, the ligament longitudinal anterius at the level of the promontory ossis sacri or the 5th lumbar vertebra constitutes a first fixation site for the artificial urinary drainage system.

Symphysis PubicaSymphysis pubic

Aus medizinischer Sicht ist es erforderlich, einen zweiten Verankerungspunkt bzw. Befestigungsabschnitt für die künstliche Harnblase in Nähe der Anastomose von Harnröhre und Implantat zu bestimmen. Die Harnröhre bietet aufgrund der geringen verbleibenden Länge nach einer radikalen Zystektomie keinen Spielraum für Bewegungen, von allem in Richtung cranial, weshalb diese durch die Festlegung eines geeigneten Fixationspunktes im nötigen Maße einzuschränken bzw. im Idealfall zu unterbinden sind. Vergleichbar ist dies mit dem Einsatz einer Neoblase nach der radikalen Zystektomie, bei der die Anastomosenstelle zwischen der aus Darmteilen rekonstruierten Ersatzblase und der verbeleibenden Harnröhre spannungsfrei zu halten ist, d. h. Kein Zug-/Torsinns-/ oder Scherbelastung an der Verbindung auftreten darf.From a medical point of view, it is necessary to determine a second artificial bladder attachment site near the anastomosis of the urethra and implant. The urethra offers due to the small remaining length after a radical cystectomy no scope for movement, of everything in the direction of cranial, which are limited by the definition of a suitable fixation point to the extent necessary or to prevent it in the ideal case. This is comparable to the use of a neobladder after radical cystectomy, in which the anastomotic site between the replacement bladder reconstructed from intestinal parts and the remaining urethra must be kept tension-free, d. H. No pull / torsion / or shear stress may occur at the connection.

Um diese Schutzmaßnahme zu gewährleisten und den Anforderungen eines geeigneten Sutus gerecht zu werden, wurde als zweite Fixationsstelle als zweiten Befestigungsabschnitt die Schambeinfuge Symphysis pubica bzw. genauer die links und rechts davon befindlichen knöchernen Strukturen des Schambeins (Os pubis) sowie das auf dem Schambeinkann (Pecten ossis pubis) verlaufende Band Ligamentum pectineale ausgewählt.In order to ensure this protective measure and to meet the requirements of a suitable suture, the second fixation site was the pubic symphysis pubis or, to be more precise, the bony structures of the pubis on the left and right as well as the pubic bone (Pecten ossis pubis) ligament pectineal ligament selected.

Einen bezüglich der Fixation am Schambein vergleichbaren Eingriff stellt die Cerclagendrahttechnik im Falle einer Symphysenruptur dar. Bei diesem Eingriff wird beidseitig lateral von der Schambeinfuge eine Schraube in den Schambeinknochen gedreht und in sagittaler Richtung ein Loch gebohrt. An der Schraube bzw. dem Loch wird ein Cerclagendraht eingezogen und durch diese Zuggurtung wird die Stabilität des Beckenrings wiederhergestellt. Allerdings ist diese Technik veraltet und den gegenwärtigen Standeingriff stellt die Stabilisierung mit der Symphysenplatte dar, bestehend aus einer Metallplatte zur Überbrückung der zerstörten Schambeinfuge und der Verankerung mit jeweils zwei Schrauben im linken und rechten Schambein.In the case of a symphysal rupture, the cerclage wire technique is similar to a fixation on the pubic bone. In this procedure, a screw is screwed into the pubic bone laterally from the pubic symphysis and a hole is drilled in the sagittal direction. A cerclag wire is pulled in at the screw or the hole and this tension belt restores the stability of the pelvic ring. However, this technique is outdated and the present stand-in represents the stabilization with the symphyseal plate, consisting of a metal plate for bridging the destroyed pubic symphysis and the anchoring with two screws in the left and right pubic bone.

Eine weitere Stelle zur Fixation der künstlichen Harnblase in der Umgebung der Schambeinfuge stellt das Ligamentum pectineale, auch Ligamentum cooperi dar. Diese Befestigungsstelle wird gegenwärtig zur operativen Behandlung von Harninkontinenz bei Frauen genutzt. Daher wird ähnlich zur Kolposakropexie ein Polyesterfadennetz um die Harnröhre gelegt und unter anderem am Ligamentum pectineale durch eine Naht mit nichtresorbierbarem Faden fixiert. Auch bei der Kolposusoension nach Burch werden nichtresorbierbare Fäden druch die Scheinfaszie gezogen und am Ligamentum cooperi fixiert.Another site for fixation of the artificial bladder in the vicinity of the pubic symphysis is the ligament pectineale, also ligament cooperi. This attachment site is currently used for the surgical treatment of urinary incontinence in women. Therefore, similar to colposacropexy, a network of polyester threads is placed around the urethra and fixed to, among other things, the pectineal ligament through a suture with nonresorbable suture. Also in the colposusoension according to Burch, non-resorbable threads are pulled through the mock fascia and fixed to the ligament cooperi.

Diese beiden Standard-Operationstechniken zur Behandlung einer Symphysenruptur bzw. von Harninkontinenz beweisen die Möglichkeit einer zweiten Fixationstelle in der Umgebung der Schambeinfuge für das Künstliche Harnableitende System.These two standard surgical techniques for the treatment of symphyseal rupture or urinary incontinence prove the possibility of a second fixation site in the vicinity of the pubic symphysis for the artificial urinary diversion system.

Wie im vorhergehenden Text beschrieben, werden die Befestigungsstellen am Promontorium und an der Symphyse bereits für die eine oder andere OP-Technik verwendet, aber dies ausschließlich um natürliche Organe im Abdomen bzw. Beckenbereich zu stützen bzw. anzuheben. Bisher gibt es aber keine Anwendung zur Fixierung künstlicher gewichtiger Implantate.As described in the previous text, the attachment sites on the promontory and the symphysis are already used for one or the other surgical technique, but this exclusively to support or lift natural organs in the abdomen or pelvic area. So far there is no application for the fixation of artificial weighted implants.

Die Befestigungsstellen im Bereich des Promontoriums als ersten Befestigungsabschnitt und der Symphyse als zweiten Befestigungsabschnitt haben den Vorteil, dass diese Punkte zueinander keine Relativbewegungen ausführen können und somit als fixe Punkte angenommen werden können.The attachment points in the area of the promontory as the first attachment portion and the symphysis as the second attachment portion have the advantage that these points can perform relative movements to each other and thus can be assumed as fixed points.

Weitere Befestigungs-/Fixationspunkte für künstliche Implatate im Abdomen und Beckenbereich: Other attachment / fixation points for artificial implants in the abdomen and pelvic area:

Eine weitere Möglichkeit zur Befestigung stellt das Band Ligamentum umbilicale medianum dar, das die natürliche Blase in ihrer Position hält. Bei den heute gebräuchlichen Harnblasenersatzverfahren wird dieses Band durchtrennt und nicht weiter benutzt um die aus körpereigenem Gewebe neu geschaffenen Harnspeichern zu fixieren. Wobei eine zusätzliche Fixation von körpereigenen Geweben meist auch nicht notwendig sind, da nach einer Zeit sowieso Verwachsungen mit den umliegenden Geweben auftreten.Another possibility for attachment is the ligament ligament umbilicale medianum, which holds the natural bladder in position. In today's conventional urinary bladder replacement procedures, this band is severed and no longer used to fix the newly created from the body's own tissue urine storage. Whereby an additional fixation of endogenous tissues is usually not necessary, because after a while anyway adhesions with the surrounding tissues occur.

Bei sorgsamer Vorgehensweise der Zystektomie der Harnblase (Entfernung) kann dieses Band aber weitgehend erhalten werden und als natürlicher Befestigungspunkt verwendet werden, was den Vorteil mit sich bringt, keine neue bzw. künstliche Fixation im Körper schaffen zu müssen.However, with careful management of cystectomy of the bladder (removal), this ligament can be largely preserved and used as a natural attachment point, with the advantage of not having to create a new or artificial fixation in the body.

Ein vierter Bereich ist das Peritoneum. Dieser bindegewebeartige Gewebesack umhüllt die Organe in diesem Bereich und muss daher meist durchtrennt werden, um an die Organe im Abdomen zu gelangen. Dieses Gewebe kann keine Lasten im kg-Bereich tragen, bietet sich aber in besonderem Maße zur Lagestabilisierung an.A fourth area is the peritoneum. This connective tissue-like tissue bag wraps around the organs in this area and must therefore usually be severed to reach the organs in the abdomen. This fabric can not carry loads in the kg range, but is particularly suitable for stabilizing the position.

Weitere Beschreibungen zur Ausführung der Befestigung/Fixation:Further descriptions for the execution of the attachment / fixation:

Die Anbindung zwischen den genannten Fixationspunkten und einem künstlichen Implantat geschieht über nichtresorbierbare aber biokompatible Kunsstoffnetze Netze (z. B. Polyester, Polyplopylen) variabler Maschengröße mit mindestens einem Faden bis hin zur Ausgestalltung als Band (Strang) oder sogar bis hin zu einer Folie. Die Verbindung wird an mindestens einem Punkt (oder mehreren zur Lastverteilung) am Implantat ausgeführt. Am Promontorium wird das Netz an mindestens einem Punkt (siehe Ligamentum longitudinale) befestigt (z. B. durch Nähen oder Klammern). Bei einer Befestigung an mehr als an einem Punkt am Promontorium werden die angreifenden Kräfte besser verteilt und das Gewebe geschont. Für die anderen genannten Punkte wird genauso verfahren.The connection between the mentioned fixation points and an artificial implant is done via non-resorbable but biocompatible plastic meshes (eg polyester, polyplopylene) of variable mesh size with at least one thread up to the design as a ribbon (strand) or even up to a film. The connection is made on at least one point (or more for load distribution) on the implant. At the promontory, the mesh is attached to at least one point (see Ligamentum longitudinal) (eg by sewing or stapling). When attached to more than one point on the promontory, the attacking forces are better distributed and the tissue is spared. The same applies to the other points mentioned.

Vorteil der Fixierung von Implantaten mittels Netzen und Bändern:Advantage of fixation of implants by means of nets and bands:

Das Implantat (auch mehrere Implantate möglich) wird in einer bestimmten/gewünschten Region fixiert, ist aber dennoch in der Lage Bewegungen der umgebenden Gefäße und Gewebe in bestimmtem Maße flexibel auszuweichen bzw. nachzukommen. Z. b. bei Organverschiebungen beim Bücken nach vorne. Das Resultat ist eine möglichst geringe störende Interaktion des Implantats mit den Gefäßen, dem Darm, dem Rektum und den sonstigen Geweben.The implant (also several implants possible) is fixed in a certain / desired region, but is still able to evade movements of the surrounding vessels and tissue to a certain extent flexible or comply. Z. b. in the case of organ displacement when stooping forward. The result is the least possible disruptive interaction of the implant with the vessels, the intestine, the rectum and other tissues.

Befestigung zwischen Implantat und Netz (Band, Folie):Attachment between implant and net (tape, foil):

Die anmeldungsgemäße Vorrichtung zur Fixation eines Implantats vorzugsweise als ein Befestigungsnetz, welches an den genannten Stellen im Körper befestigt wurde, wird ähnlich einer Tasche ausgebildet, in welche das Implantat eingesteckt/gelegt wird. Damit können die Befestigungsstellen ohne Behinderung zuerst im Körper eingerichtet werden. Anschließend wird das Implantat eingesteckt.The device according to the application for the fixation of an implant, preferably as a fastening net, which has been fastened to said places in the body, is formed similarly to a pocket into which the implant is inserted / laid. Thus, the attachment points can be set up without obstruction first in the body. Then the implant is inserted.

Die als Halteabschnitt ausgebildete Netztasche ist so ausgeführt, dass diese mindestens einen flexiblen Ringes Oder Noppens (Lage grundsätzlich beliebig, hauptsächlich horizontal oder vertikal, jedenfalls quer zur Einsteckrichtung des Implantats) beinhaltet, der Wiederum in mindestens eine umlaufende oder teilweise umlaufende Nut um das Implantat einrasten/klemmen kann. Die Netztasche selbst kann auch flexibel ausgeführt sein. Die Nut kann als Rechtecknut (auch Vielecknut) oder als Halbrundnut ausgeführt werden. Die Rechtecknut hat den Vorteil eines sichereren Einrasten des Ringes oder Noppens.The mesh pocket formed as a holding portion is designed such that it contains at least one flexible ring or pimple (position basically arbitrary, mainly horizontal or vertical, at least transversely to the insertion direction of the implant), which in turn engage in at least one circumferential or partially circumferential groove around the implant / can pinch. The mesh bag itself can also be made flexible. The groove can be designed as a rectangular groove (also polygonal groove) or as a semicircular groove. The rectangular groove has the advantage of a safer engagement of the ring or nubs.

Die Orientierung der Netztaschenöffnung, in welche das Implantat eingesteckt wird, ist aus Sicht der Implantation von vorne, oben oder unten vorgesehen, aber auch ein Einschieben von der Seite (links wie rechts) machbar.The orientation of the mesh pocket opening, in which the implant is inserted, is provided from the perspective of implantation from the front, top or bottom, but also an insertion from the side (left and right) feasible.

Mit diesem Vorgehen kann letztendlich eine übermäßige Beanspruchung für das Gewebe an den Fixationsstellen im Körper bei der Implantation vermieden werden.With this procedure, ultimately excessive stress on the tissue at the fixation sites in the body during implantation can be avoided.

Eine Verstärkung bzw. Verfeinerung der Netzbereiche an der jeweiligen Fixationsstelle im Körper ist vorgesehen.A reinforcement or refinement of the mesh areas at the respective fixation site in the body is provided.

Eine Gestaltungsvariante ist, anstatt der Netztasche einen Netzstreifen, ein Netz oder eine Folie bzw. ein Band zu verwenden, welche am Ende der Seite die zum Implantat zeigt mit einem Hacken oder einer Öse ausgestattet sind, welche Wiederum in eine entsprechende Gegenstelle (Ausnehmung, Öse bzw. Hacken) am Implantat eingehängt, angeschraubt oder gerastet werden kann.A design variant is to use instead of the net bag a net strip, a net or a foil or a tape which is equipped at the end of the side facing the implant with a hoe or an eyelet, which in turn into a corresponding counterpart (recess, eyelet or hacking) can be hung on the implant, screwed or snapped.

Vorteilhafte Ausgestaltungen sind Gegenstand der nachfolgenden Zeichnungen, insbesondere 1 bis 14.Advantageous embodiments are the subject of the following drawings, in particular 1 to 14 ,

ZITATE ENTHALTEN IN DER BESCHREIBUNG QUOTES INCLUDE IN THE DESCRIPTION

Diese Liste der vom Anmelder aufgeführten Dokumente wurde automatisiert erzeugt und ist ausschließlich zur besseren Information des Lesers aufgenommen. Die Liste ist nicht Bestandteil der deutschen Patent- bzw. Gebrauchsmusteranmeldung. Das DPMA übernimmt keinerlei Haftung für etwaige Fehler oder Auslassungen.This list of the documents listed by the applicant has been generated automatically and is included solely for the better information of the reader. The list is not part of the German patent or utility model application. The DPMA assumes no liability for any errors or omissions.

Zitierte PatentliteraturCited patent literature

  • WO 2000/056246 [0011] WO 2000/056246 [0011]

Zitierte Nicht-PatentliteraturCited non-patent literature

  • Lazarou et al. Untersuchten 2004 [0014] Lazarou et al. Investigated 2004 [0014]

Claims (15)

Vorrichtung zur Fixation von künstlichen Implantaten bestehend aus mindestens einem ersten Befestigungsabschnitt, mindestens einem zweiten Befestigungsabschnitt und einem Halteabschnitt für das Implantat.Device for the fixation of artificial implants consisting of at least a first attachment portion, at least one second attachment portion and a holding portion for the implant. Vorrichtung nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass der Halteabschnitt einen Aufnahmebereich aufweist, in das das Implantat eingesetzt wird.Apparatus according to claim 1, characterized in that the holding portion has a receiving area, in which the implant is used. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass der Haltabschnitt eine netzartige und/oder bandartige Struktur aufweist.Device according to one of claims 1 or 2, characterized in that the holding portion has a reticulated and / or ribbon-like structure. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass der Halteabschnitt eine korbähnliche Struktur aufweist, durch die das Implantat gehalten wird.Device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the holding portion has a basket-like structure by which the implant is held. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass der erste Befestigungsabschnitt an einer Grundfläche angebracht wird, die der Grundfläche des Implantats entspricht und vorzugsweise an dem Implantat an geeigneten Stellen Hacken oder Ösen vorgesehen sind, die das Implantat zusätzlich halten.Device according to one of claims 1 to 4, characterized in that the first attachment portion is attached to a base surface which corresponds to the base of the implant and preferably provided on the implant at appropriate locations hooks or eyes, which hold the implant additionally. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, dass der erste Befestigungsabschnitt sich an der gegenüberliegenden Fläche des zweiten Befestigungsabschnitts befindet.Device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the first attachment portion is located on the opposite surface of the second attachment portion. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass der Halteabschnitt elastisch ausgebildet ist.Device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the holding portion is formed elastically. Vorrichtung nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, dass der Halteabschnitt zumindest einen Randbereich, vorzugsweise Einfassungsrand, aufweist, um das Implantat zu fixieren.Apparatus according to claim 7, characterized in that the holding portion has at least one edge region, preferably edging edge, to fix the implant. Vorrichtung nach Anspruch 8, dadurch gekennzeichnet, dass der Randbereich so gestaltet ist, dass über eine Ausnehmung, vorzugsweise umlaufenden Nut, das Implantat gehalten wird.Apparatus according to claim 8, characterized in that the edge region is designed so that via a recess, preferably circumferential groove, the implant is held. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass der erste Befestigungsabschnitt mindestens zwei Haltepunkte aufweist.Device according to one of claims 1 to 9, characterized in that the first fastening portion has at least two breakpoints. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass der zweite Befestigungsabschnitt einen Verstärkungsbereich aufweist.Device according to one of claims 1 to 10, characterized in that the second fastening portion has a reinforcing region. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 11, dadurch gekennzeichnet, dass der Haltabschnitt einen Einschnürungsbereich aufweist, vorzugsweise entsprechend der Kontur des Implantats.Device according to one of claims 1 to 11, characterized in that the holding portion has a constriction, preferably according to the contour of the implant. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 12, dadurch gekennzeichnet, dass der erste Befestigungsabschnitt als einfache Schnur ausgestaltet ist, die abschnittsweise zur Fixation des Implantats eingehängt wird.Device according to one of claims 1 to 12, characterized in that the first attachment portion is designed as a simple cord, which is suspended in sections for the fixation of the implant. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 13, dadurch gekennzeichnet, dass als Implantat ein künstliches Harnableitungssystem verwendet wird.Device according to one of claims 1 to 13, characterized in that an artificial urinary drainage system is used as implant. Vorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 14, dadurch gekennzeichnet, dass vier Befestigungsabschnitte vorgesehen sind.Device according to one of claims 1 to 14, characterized in that four fastening sections are provided.
DE102010007707A 2010-02-11 2010-02-11 Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted Withdrawn DE102010007707A1 (en)

Priority Applications (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102010007707A DE102010007707A1 (en) 2010-02-11 2010-02-11 Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted

Applications Claiming Priority (1)

Application Number Priority Date Filing Date Title
DE102010007707A DE102010007707A1 (en) 2010-02-11 2010-02-11 Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted

Publications (1)

Publication Number Publication Date
DE102010007707A1 true DE102010007707A1 (en) 2011-08-11

Family

ID=44316705

Family Applications (1)

Application Number Title Priority Date Filing Date
DE102010007707A Withdrawn DE102010007707A1 (en) 2010-02-11 2010-02-11 Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted

Country Status (1)

Country Link
DE (1) DE102010007707A1 (en)

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE102017201666A1 (en) 2017-02-02 2018-08-02 Waldemar Link Gmbh & Co. Kg Joint implant component with a soft tissue fixation structure

Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2000056246A1 (en) 1999-03-18 2000-09-28 Helmut Wassermann Artificial urinary diversion system

Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
WO2000056246A1 (en) 1999-03-18 2000-09-28 Helmut Wassermann Artificial urinary diversion system

Non-Patent Citations (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Title
Lazarou et al. Untersuchten 2004

Cited By (1)

* Cited by examiner, † Cited by third party
Publication number Priority date Publication date Assignee Title
DE102017201666A1 (en) 2017-02-02 2018-08-02 Waldemar Link Gmbh & Co. Kg Joint implant component with a soft tissue fixation structure

Similar Documents

Publication Publication Date Title
DE60007730T2 (en) TREATMENT DEVICE FOR PROLAPSUS BY SUPPORTING VAGINA
DE69626604T2 (en) Urinary bladder implant for women incontinence
DE60214206T2 (en) EXPANDABLE SURGICAL IMPLANTS
EP3528748B1 (en) Intraluminal vessel prosthesis for implantation into the heart or cardiac vessels of a patient
DE69825781T2 (en) DEVICE FOR INTRODUCING A PROSTHESIS FOR TREATING A BREAKTHROUGH IN A CELIOSCOPY
DE60123053T2 (en) IMPLANTABLE DEVICE FOR REMEDYING HARNESS INCONTINENCE
DE60022590T2 (en) Fastening device and method for a transplant
DE60311022T2 (en) Surgical instrument and tape for the treatment of stress incontinence in women
DE10056169C2 (en) Implant for holding the female bladder
DE102008016607B4 (en) Device for implantation in a bone and a system for stressing a reconstructed anterior cruciate ligament during the healing phase, comprising the device
DE60028566T2 (en) CLAMP OF FORM MEMORY ALLOY
DE69921817T2 (en) MULTIPLE SIDES EXISTING INTRLUMINAL MEDICAL DEVICE
DE60226269T2 (en) SURGICAL FASTENER WITH ANCHOR AND CLIP
DE60212096T2 (en) SURGICAL IMPLANT
DE60037249T2 (en) VISUALLY CONTROLLED INSTRUMENT FOR THE TREATMENT OF HARNINE INCONTINENCE IN WOMEN
US20110011407A1 (en) Apparatus and method for pelvic floor repair in the human female
JP6980085B2 (en) Implants and methods for the treatment of pelvic disorders
US9675440B2 (en) Band-like structure for the augmentation of a ligament
DE102016201022A1 (en) HERNIA REPAIR DEVICE, SYSTEM AND METHOD
WO2007118260A1 (en) Implantable mesh for surgical reconstruction in the area of the pelvic floor
US9161829B2 (en) Implantable medical device and methods of delivering the implantable medical device
DE112009002177T5 (en) Blood vessel-protection device
DE102010007707A1 (en) Device for fixation of artificial implants, particularly artificial urine discharge system, has two fastening sections and holding section for implant, where holding section has receiving area, in which implant is inserted
WO2008101690A2 (en) Implant for the treatment of hernias
DE202022101628U1 (en) Medical instrument, set of medical instruments, prepared tendon tissue and tendon assembly

Legal Events

Date Code Title Description
R082 Change of representative

Representative=s name: DR. KUNZ & DR. HABENICHT, 80636 MUENCHEN, DE

Representative=s name: DR. KUNZ & DR. HABENICHT, DE

Representative=s name: DR. KUNZ & KOLLEGEN PATENTANWALTSKANZLEI, DE

Representative=s name: KUNZ, HERBERT, DIPL.-PHYS. DR.RER.NAT., DE

R082 Change of representative

Representative=s name: KUNZ, HERBERT, DIPL.-PHYS. DR.RER.NAT., DE

R082 Change of representative

Representative=s name: KUNZ, HERBERT, DIPL.-PHYS. DR.RER.NAT., DE

R005 Application deemed withdrawn due to failure to request examination