DE102006038927B4 - Method for determining the incision in liver tumor resection - Google Patents
Method for determining the incision in liver tumor resection Download PDFInfo
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
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- A61B90/00—Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
- A61B90/36—Image-producing devices or illumination devices not otherwise provided for
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B34/00—Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
- A61B34/10—Computer-aided planning, simulation or modelling of surgical operations
- A61B2034/101—Computer-aided simulation of surgical operations
- A61B2034/105—Modelling of the patient, e.g. for ligaments or bones
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- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B90/00—Instruments, implements or accessories specially adapted for surgery or diagnosis and not covered by any of the groups A61B1/00 - A61B50/00, e.g. for luxation treatment or for protecting wound edges
- A61B90/36—Image-producing devices or illumination devices not otherwise provided for
- A61B2090/364—Correlation of different images or relation of image positions in respect to the body
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- A—HUMAN NECESSITIES
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- A61B90/36—Image-producing devices or illumination devices not otherwise provided for
- A61B90/37—Surgical systems with images on a monitor during operation
- A61B2090/378—Surgical systems with images on a monitor during operation using ultrasound
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B34/00—Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
- A61B34/10—Computer-aided planning, simulation or modelling of surgical operations
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- A—HUMAN NECESSITIES
- A61—MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
- A61B—DIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
- A61B34/00—Computer-aided surgery; Manipulators or robots specially adapted for use in surgery
- A61B34/20—Surgical navigation systems; Devices for tracking or guiding surgical instruments, e.g. for frameless stereotaxis
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Abstract
Verfahren zur Bestimmung der Lebertumorresektionsschnittführung aus einem präoperativ erstellten 3D-Modell des Lebergefäßbaumes (1) und einem intraoperativ erstellten 2D-Ultraschallschnittbild,
gekennzeichnet durch die Schritte
– Ausführen einer Vielzahl virtueller Schnitte (A, B, C) durch das 3D-Modell des Lebergefäßbaums (1) in einer Vielzahl von Schnittebenen (A1, A2) und Schnittwinkeln (W1, W2, W3) und Berechnung des jeweils virtuell verbleibenden Leberrestvolumens,
– Speichern der virtuellen Schnitte (A, B, C) und des für jeden Schnitt berechneten Leberrestvolumens in einer Datenbank,
– Zuordnen des 2D-Ultraschallschnittbilds einer durch das 3D-Modell geführten Ebene und
– Bestimmen desjenigen virtuellen Schnitts im 2D-Ultraschallschnittbild, der bei vollständiger Lebertumorresektion ein Maximum an Leberrestvolumen hat.Method for determining the liver tumor resection cutting guide from a preoperatively created 3D model of the liver vessel tree (1) and an intraoperatively produced 2D ultrasound slice image,
characterized by the steps
Performing a plurality of virtual sections (A, B, C) through the 3D model of the liver vessel tree (1) in a plurality of sectional planes (A1, A2) and intersecting angles (W1, W2, W3) and calculating each remaining virtual residual volume of the liver,
Storing the virtual sections (A, B, C) and the residual liver volume calculated for each section in a database,
Associating the 2D ultrasound slice image with a plane passing through the 3D model and
- Determining that virtual section in the 2D ultrasound section image, which has a maximum residual liver volume in complete liver tumor resection.
Description
Die Erfindung betrifft ein Verfahren zur Bestimmung der Lebertumorresektionsschnittführung aus einem präoperativ erstellten 3-D-Modell des Lebergefäßbaumes und einem intraoperativ erstellten 2-D-Ultraschallschnittbild. Das erfindungsgemäße Verfahren vereint bekannte bildgebende Verfahren aus der Medizin und bekannten Rechenverfahren aus der angewandten Informatik, mit denen das verbleibende Restvolumen einer Leber intraoperativ unmittelbar vor dem operativen Entfernen eines Leberabschnittes bestimmt werden kann.The The invention relates to a method for determining the liver tumor resection cutting guide a preoperative created 3-D model of the hepatic vein tree and one intraoperatively created 2-D ultrasound section image. The inventive method combines well-known imaging techniques from medicine and known Computational methods from applied computer science, with which the remaining Residual volume of a liver intraoperatively immediately before the operative Removal of a liver section can be determined.
Verfahren
zum Abgleich präoperativ
gewonnener (Bild-)Daten mit während
einer Operation gewonnenen Daten sind beispielsweise aus der
In der Leberchirurgie ergibt sich eine kritische Situation nach dem Entfernen eines bestimmten Lebervolumens, welches für das Weiterleben des Patienten einen entscheidenden Einfluss ausübt. Eine große Lebervolumenreduktion wird beispielsweise dann nötig, wenn sich ein größerer Tumor in der Leber weit ausgebreitet hat und evt. auch gesundes Gewebe infiltriert wurde. Langfristige medizinische Untersuchungen haben belegt, dass bei einer Entfernung von mehr als 2/3 des gesamten Lebervolumens ein Weiterleben des Patienten sehr problematisch ist und meistens kurz nach der Teilleberentfernung der Exitus eintritt.In liver surgery results in a critical situation after Removing a specific volume of liver, which is for living on the patient has a decisive influence. A big liver volume reduction becomes necessary, for example, if there is a bigger tumor has spread widely in the liver and possibly also healthy tissue was infiltrated. Have long-term medical examinations proves that at a distance of more than 2/3 of the total Liver volume, a patient's survival is very problematic and most often shortly after the removal of the liver particles, the death occurs.
Um dem Chirurgen eine möglichst verlässliche, aber auch sinnvolle Information über das Entfernen eines bestimmten Lebervolumens im Hinblick auf eine erfolgreiche Operation und ein möglichst sicheres Weiterleben des Patienten zu geben, wird die Leber in ihren Volumenausmaßen präoperativ durch eine CT- oder MR-Tomographie erfasst. Aufbauend auf den Leberumrissen wird der sog. Gefäßbaum der Leber konstruiert, indem ein 3-D-Modell dieses Baumes errechnet wird. Unmittelbar vor und auch während der Operation wird mittels eines Ultraschallgerätes ein Ultraschallbild von der Leber erstellt. Als Standardmethode zur Restvolumenabschätzung der Leber wird dieses Ultraschallbild mit den entsprechenden Wertepunkten im CT und den zugehörigen Punkten im Ultraschallbild weitestgehend zur Deckung gebracht. Auf diesen Daten aufbauend wird das Leberrestvolumen aus den Tomographiedaten geschätzt, indem ein virtueller Schnitt durch den Gefäßbaum gelegt wird. Nach der virtuellen Durchtrennung des Gefäßbaumes wird der vom Restbaum überdeckte Volumenanteil ebenfalls geschätzt und bei annähernder Übereinstimmung beider Restvolumen als Ganzes wird der blutige Schnitt, wenn er für das Weiterleben des Patienten medizinisch verantwortbar ist, ausgeführt.Around the surgeon one as possible reliable, but also meaningful information about removing a certain liver volume with regard to a successful operation and one possible To give the patient a safe life, the liver becomes in her volume dimensions preoperatively detected by a CT or MR tomography. Based on the liver outlines becomes the so-called vascular tree of the liver constructed by calculating a 3-D model of this tree. Immediately before and also during The operation is an ultrasound image of created the liver. As a standard method for residual volume estimation of Liver will take this ultrasound image with the corresponding value points in the CT and the associated Scored points in the ultrasound image as far as possible to cover. On Based on this data, the remaining liver volume is taken from the tomography data appreciated by a virtual cut is placed through the vascular tree. After virtual transection of the vascular tree will be covered by the rest tree Volume fraction also estimated and at approximate match both residual volume as a whole becomes the bloody cut when he for the Resume the patient is medically responsible, executed.
Diese Vorgehensweise erfordert eine mehrfache Registrierung von Ultraschalldaten und einen Abgleich mit den Tomographiedaten, die auf Grund unterschiedlicher Entstehungen aufwendige Umrechnungs- und Verrechnungsmethoden erfordern, wofür während der Operation meistens die Zeit nicht zur Verfügung steht. Besonders nachteilig bei dieser Methode ist die zuverlässige Registrierung verformbarer Weichgewebeobjekte durch präoperative Modelldarstellungen. Registrierverfahren hierfür gelten bisher als nicht gelöst. Versuche mit teilmanuellen Ansätzen und mit Benutzerinteraktionen haben sich, soll das Ergebnis mehr Informationen liefern als das Ultraschall-/Tomographieschnittmodell, als sehr zeitaufwändig erwiesen und sind daher intraoperativ nicht nutzbar.These Procedure requires multiple registration of ultrasound data and a comparison with the tomography data, due to different Forms of elaborate conversion and billing methods require, for what during the Operation mostly the time is not available. Particularly disadvantageous With this method, reliable registration is more deformable Soft tissue objects by preoperative Model representations. Registration procedures for this are currently considered unsolved. tries with partial manual approaches and with user interactions, the result should be more Provide information as the ultrasound / tomography slice model, as very time consuming proved and are therefore not usable intraoperatively.
Aufgabe der Erfindung ist es, aus den vorliegenden CT- oder MR- und Ultraschalldaten eine Methode anzugeben, die präoperativ eine topologische Zerlegung der Leber in einen Gefäßbaum errechnet, die mögliche Anzahl der topologisch unterschiedlichen Schnitte/Zerlegungen durch den Gefäßbaum in eine Datenstruktur in endlich viele Einträge komprimiert und abspeichert, um intraoperativ mögliche virtuelle Schnitte durch Abgleich mit den abgespeicher ten Einträgen vorzunehmen, die eine sichere Tumorentfernung bei maximal möglichem Leberrestvolumen ermöglicht.task The invention is from the present CT or MR and ultrasound data to provide a method that is preoperative calculated a topological decomposition of the liver into a vascular tree, the possible Number of topologically different cuts / decompositions the vascular tree in one Compresses and stores data structure in finitely many entries, possible intraoperatively make virtual cuts by comparing with the saved entries, which allows a safe tumor removal at the maximum possible liver residual volume.
Die Aufgabe wird durch das Verfahren nach den Merkmalen des Patentanspruchs 1 gelöst. Vorteilhafte Ausgestaltungen der Erfindung ergeben sich aus den abhängigen Ansprüchen.The The object is achieved by the method according to the features of the claim 1 solved. Advantageous embodiments of the invention will become apparent from the dependent Claims.
Die Erfindung wird im Folgenden unter Bezug auf die beigefügten Zeichnungen erläutert. Dabei zeigen:The The invention will be described below with reference to the accompanying drawings explained. Showing:
Wie
beim Stand der Technik beschrieben, werden präoperativ mittels CT- oder MR-Tomographie die Lebervolumenausmaße erfasst,
aus denen der sogenannte Gefäßbaum
Zur
Bestimmung des TVGs wird folgende Methode angegeben: Der Freiheitsgrad
einer Ebene im Raum beträgt
vier; d. h.: man benötigt
vier Parameter zur Beschreibung der vollständigen Lage einer Ebene im
Raum. Nach Diskretisierung dieser vier Parameter mit hinreichend
feiner Auflösung – z. B.
60 Teilschritte für
jeden Parameter – werden
die entsprechenden Ebenen vollständig
aufgezählt.
Nach diesem Beispiel entstehen 604 Ebenen.
Zu jeder Grundebene werden die charakteristischen Werte für die topologisch
unterschiedlichen Schnittebenen bestimmt. Dieses sind im Allgemeinen
nur sehr wenige, wie die
In einer ersten Erweiterung der Erfindung kann der Gefäßbaum noch präoperativ verformt werden, um die möglichen intraoperativen Verformungen der Leber mitzumodellieren, damit Topologieveränderungen berücksichtigt werden können, die sich durch den Wegschnitt von Teilen der Leber ergeben, da durch die Leberverformung neue, im unverformten Baum noch nicht enthaltene Schnitttopologien möglich sind.In a first extension of the invention, the vascular tree still preoperatively be deformed to the possible mitomumellieren intraoperative deformations of the liver, so topology changes considered can be which result from cutting away parts of the liver, through the liver deformation new, not yet contained in the undeformed tree Cutting topologies possible are.
In einer nächsten Erweiterung ist das Ultraschallgerät navigiert – d. h.: seine räumliche Lage relativ zur Leber als Zielstruktur ist näherungsweise bekannt. Hierzu wird mit dem Ultraschallkopf beispielsweise ein optisches Trackingsystem fest verbunden, wodurch die Lage der Leber im Raum durch Abtasten einiger Punkte mit dem navigierenden Zeiger bekannt ist. Durch diese zusätzliche Information kann die Genauigkeit bei der Topologischen Registrie rung erhöht werden. Durch diese Erweiterung ergibt sich ein Verfahren, bestehend aus mehreren Schritten, welches auf einer Näherungsregistrierung durch navigierenden Ultraschall basiert. Die Schritte bestehen aus:
- – der Berechnung des Gefäßbaumes und der TVG (Rekonstruktion, präoperativ),
- – dem Ultraschallbild, das navigiert aufgenommen wird, sodass die räumliche Lage des Bildes durch das Trackingsystem erfasst wird,
- – der räumlichen Lage des Schnittes, die erfindungsgemäß nicht hochgenau bestimmt werden muss, sondern nur unterscheidbar von topologische anderen Schnittebenen sein muss,
- – einem Ultraschallbild in dem Gefäße durch Punkte markiert sind,
- – der Bestimmung des Eintrags im TVG, der diesen Markierungen entspricht und der Berechnung und Ausgabe des verbleibenden Leberrestvolumens.
- - the calculation of the vascular tree and the TVG (reconstruction, preoperative),
- The ultrasound image, which is recorded navigated so that the spatial position of the image is detected by the tracking system,
- The spatial position of the cut, which according to the invention does not have to be determined with high precision, but only has to be distinguishable from topological other cutting planes,
- An ultrasound image in which vessels are marked by dots,
- - the determination of the entry in the TVG corresponding to these markers and the calculation and output of the remaining residual volume of the liver.
Eine weitere Alternative ergibt sich, indem statt eines Ultraschallbildes mehrere nebeneinander liegende Ultraschallbilder aufgenommen werden, evt. auch aus unterschiedlichen Richtungen oder parallel zueinander. Mit Hilfe dieser Ultraschallbilder kann die genaue Relativlage ermittelt werden, die für eine weitere Verbesserung der Topologischen Registrierung mitbenutzt werden kann.A Another alternative arises by taking an ultrasound image instead several adjacent ultrasound images are taken, evt. also from different directions or parallel to each other. With the help of these ultrasound images, the exact relative position can be determined be that for one further improvement of topological registration shared can be.
Neben der Bestimmung des Restvolumens können auch andere Navigationsaufgaben im Weichgewebe mit dem beschriebenen Verfahren gelöst werden. Beispielsweise kann zugesichert werden, dass ein präoperativ geplanter Gewebeschnitt hinsichtlich der Ebene hochgenau mit dem tatsächlich intraoperativ geführten Schnitt übereinstimmt.In addition to the determination of the residual volume, other navigation tasks in soft tissue can be solved with the described method. For example, it can be assured that a preoperatively planned tissue section coincides with the level with high precision with the actually intraoperatively guided cut.
Eine weitere Ausführungsart der Erfindung besteht darin, dass dem Chirurgen zur Erleichterung des Erlernens der beschriebenen Vorgehensweise ein Trainingssystem zur Verfügung gestellt wird, in dem die genannten Schritte in der genannten Reihenfolge ausgeführt werden, und der gesamte OP-Prozess oder nur der Navigationsprozess in der hier beschriebenen Form in der Simulation eingeübt und vorbereitet werden kann. Dies kann sowohl auf den patientenspezifischen Daten, oder auch generischen Daten erfolgen.A further embodiment the invention is that the surgeon to facilitate the Learning the procedure described a training system for disposal in which the said steps in the stated order accomplished and the entire OR process or just the navigation process practiced and prepared in simulation as described here can be. This can be done both on the patient-specific data, or generic data.
Claims (3)
Priority Applications (1)
| Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
|---|---|---|---|
| DE102006038927A DE102006038927B4 (en) | 2006-08-18 | 2006-08-18 | Method for determining the incision in liver tumor resection |
Applications Claiming Priority (1)
| Application Number | Priority Date | Filing Date | Title |
|---|---|---|---|
| DE102006038927A DE102006038927B4 (en) | 2006-08-18 | 2006-08-18 | Method for determining the incision in liver tumor resection |
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| Publication Number | Publication Date |
|---|---|
| DE102006038927A1 DE102006038927A1 (en) | 2008-02-28 |
| DE102006038927B4 true DE102006038927B4 (en) | 2010-03-25 |
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Families Citing this family (6)
| Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
|---|---|---|---|---|
| RU2442540C2 (en) * | 2009-04-01 | 2012-02-20 | Федеральное Государственное Учреждение "Институт хирургии им.А.В.Вишневского Федерального агентства по высокотехнологичной медицинской помощи" | The means of anotomic resection of the v liver segment |
| RU2442541C2 (en) * | 2009-04-01 | 2012-02-20 | Федеральное Государственное Учреждение "Институт хирургии им. А.В. Вишневского Федерального агентства по высокотехнологичной медицинской помощи" | Means of anotomic resection of the iv liver segment |
| RU2442539C2 (en) * | 2009-04-01 | 2012-02-20 | Федеральное Государственное Учреждение "Институт хирургии им. А.В. Вишневского Федерального агентства по высокотехнологичной медицинской помощи" | The means of anotomic resection of the viii liver segment |
| RU2444311C2 (en) * | 2009-04-01 | 2012-03-10 | Федеральное Государственное Учреждение "Институт хирургии им. А.В. Вишневского Федерального агентства по высокотехнологичной медицинской помощи" | Method of anatomical resection of iv, v and viii liver segments |
| RU2416368C2 (en) * | 2009-04-01 | 2011-04-20 | Федеральное Государственное Учреждение "Институт хирургии им. А.В. Вишневского Федерального агентства по высокотехнологичной медицинской помощи" | Method of left-side hemihepatectomy |
| RU2653637C1 (en) * | 2017-12-05 | 2018-05-11 | Федеральное государственное бюджетное учреждение "Институт хирургии имени А.В. Вишневского" Министерства здравоохранения Российской Федерации | Method of parenchyma-preserving right-sided expanded hemihepatectomy |
Citations (2)
| Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
|---|---|---|---|---|
| WO2002034153A1 (en) * | 2000-10-23 | 2002-05-02 | Deutsches Krebsforschungszentrum Stiffung D. Öffentl. Rechts | Method and device for navigation during medical interventions or for localising a non-osseous structure |
| US20040092815A1 (en) * | 2002-11-12 | 2004-05-13 | Achim Schweikard | Method and apparatus for tracking an internal target region without an implanted fiducial |
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2006
- 2006-08-18 DE DE102006038927A patent/DE102006038927B4/en not_active Expired - Fee Related
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| Publication number | Priority date | Publication date | Assignee | Title |
|---|---|---|---|---|
| WO2002034153A1 (en) * | 2000-10-23 | 2002-05-02 | Deutsches Krebsforschungszentrum Stiffung D. Öffentl. Rechts | Method and device for navigation during medical interventions or for localising a non-osseous structure |
| US20040092815A1 (en) * | 2002-11-12 | 2004-05-13 | Achim Schweikard | Method and apparatus for tracking an internal target region without an implanted fiducial |
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| DE102006038927A1 (en) | 2008-02-28 |
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