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DE102006029182B3 - Larnyx mask with endotracheal tube comprising mask, shaft with tube-shaped section and guide rail and intubation tube fastened by pushing it through mask and pumping up tube cuff in tube-shaped section - Google Patents

Larnyx mask with endotracheal tube comprising mask, shaft with tube-shaped section and guide rail and intubation tube fastened by pushing it through mask and pumping up tube cuff in tube-shaped section Download PDF

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Publication number
DE102006029182B3
DE102006029182B3 DE200610029182 DE102006029182A DE102006029182B3 DE 102006029182 B3 DE102006029182 B3 DE 102006029182B3 DE 200610029182 DE200610029182 DE 200610029182 DE 102006029182 A DE102006029182 A DE 102006029182A DE 102006029182 B3 DE102006029182 B3 DE 102006029182B3
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Prior art keywords
tube
mask
shaft
intubation
laryngeal mask
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German (de)
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Thomas Dr. med. Römer
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Schleswiger Tauwerkfabrik Oellerking GmbH and Co KG
Universitatsklinikum Schleswig Holstein UKSH
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Schleswiger Tauwerkfabrik Oellerking GmbH and Co KG
Universitatsklinikum Schleswig Holstein UKSH
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Priority to PCT/DE2007/000705 priority patent/WO2008000204A1/en
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    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0402Special features for tracheal tubes not otherwise provided for
    • A61M16/0409Special features for tracheal tubes not otherwise provided for with mean for closing the oesophagus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M16/00Devices for influencing the respiratory system of patients by gas treatment, e.g. ventilators; Tracheal tubes
    • A61M16/04Tracheal tubes
    • A61M16/0488Mouthpieces; Means for guiding, securing or introducing the tubes
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61MDEVICES FOR INTRODUCING MEDIA INTO, OR ONTO, THE BODY; DEVICES FOR TRANSDUCING BODY MEDIA OR FOR TAKING MEDIA FROM THE BODY; DEVICES FOR PRODUCING OR ENDING SLEEP OR STUPOR
    • A61M2210/00Anatomical parts of the body
    • A61M2210/06Head
    • A61M2210/0625Mouth
    • A61M2210/0656Epiglottis

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  • Health & Medical Sciences (AREA)
  • Pulmonology (AREA)
  • Emergency Medicine (AREA)
  • Engineering & Computer Science (AREA)
  • Anesthesiology (AREA)
  • Biomedical Technology (AREA)
  • Heart & Thoracic Surgery (AREA)
  • Hematology (AREA)
  • Life Sciences & Earth Sciences (AREA)
  • Animal Behavior & Ethology (AREA)
  • General Health & Medical Sciences (AREA)
  • Public Health (AREA)
  • Veterinary Medicine (AREA)
  • Otolaryngology (AREA)
  • Endoscopes (AREA)

Abstract

A larynx mask comprises a mask piece (10), shaft (18,22) and intubation tube, where the shaft has a tube-shaped section (18) next to the patient and section (24) attached to it embodied as open guide rail, an intubation tube can be fastened by pushing it through the mask part in a lengthwise direction and through pumping up a tube cuff in the tube-shaped section in the shaft next to the patient, a tube-shaped section has folds (20), grooves or holes near the patient, and its side is divided by a lengthwise slit on the sides when the opening for the section is designated as a guide rail.

Description

Die Erfindung betrifft eine Vorrichtung zur endotrachealen Intubation im Bereich der Anästhesie und Notfallmedizin.The The invention relates to a device for endotracheal intubation in the field of anesthesia and Emergency Medicine.

Im Bereich der Anästhesie und der Notfallmedizin ist bei der Sicherung des Atemweges die Vermeidung einer Hypoxie (Sauerstoffunterversorgung) bzw. das Behandeln einer „can't ventilate"-Situation (einer Situation bei der eine Maskenbeatmung nicht erfolgreich durchgeführt werden kann) das oberste Ziel. Eine Vielzahl der Patienten benötigt neben der Aufrechterhaltung der Sauerstoffversorgung durch die Maskenbeatmung einen Endotrachealtubus. Intubationsschwierigkeiten („can't intubate"-Situationen) treten hierbei in bis zu 10 % der Fälle auf.in the Area of anesthesia and emergency medicine is in the protection of the airway avoidance Hypoxia (oxygen deficiency) or the treatment of a "can not ventilate" situation (a Situation in which mask ventilation is not successfully performed can) the highest goal. A variety of patients needed alongside the maintenance of oxygenation by mask ventilation an endotracheal tube. Intubation difficulties ("can not intubate" situations) occur in up to 10% of cases.

Sowohl im Rahmen der „can't ventilate"- als auch der „can't intubate"-Situation nimmt die Larynxmaske einen hohen Stellenwert ein. Die Standardlarynxmaske, wie z. B. im Wesentlichen in DE 32 46 673 C2 beschrieben, ist daher in nahezu jedem OP-Saal und vielen Rettungsdienstfahrzeugen bevorratet. Nach erfolgreicher Sicherung der Beatmung mittels Larynxmaske gibt es verschiedene Möglichkeiten zusätzlich eine endotracheale Intubation des Patienten durchzuführen.Both in the context of the "can not ventilate" and the "can not intubate" situation, the laryngeal mask plays an important role. The standard laryngeal mask, such as B. essentially in DE 32 46 673 C2 is therefore stored in almost every operating room and many rescue service vehicles. After successfully securing the ventilation by means of a laryngeal mask, there are various possibilities in addition to perform an endotracheal intubation of the patient.

So gibt es die Larynxmaske neben der Ausführung als Standardlarynxmaske auch als Intubationslarynxmaske, wie z. B. beschrieben in EP 0 571 439 B1 , welche im Gegensatz zur Standardlarynxmaske eine erfolgreiche blinde endotracheale Intubation (d. h. ohne optische Hilfsmittel) mit Endotrachealtuben der Größen 6,0 bis 8,0 mm ermöglicht (Langenstein & Möller, 1998, Kundra et al., 2005). Das Verfahren ist für die Klinik und die präklinische Notfallmedizin geeignet. Allerdings existiert für die Intubationslarynxmaske eine Reihe von Nachteilen. So wird z. B. für die Intubationslarynxmaske ein spezieller Tubus benötigt. Dieser kann aufgrund der minimal verfügbaren Tubusgröße von 6 mm Innendurchmesser erst ab einem Alter von ca. 6–8 Jahren bzw. > 30 kg Körpergewicht eingesetzt werden. Weiterhin hat dieser spezielle Tubus keinen die Schleimhaut schonenden „low-pressure"-Cuff. Beide Modelle (Mehrweg- und Einwegmodell) der Intubationslarynxmaske und die speziellen Tuben sind teuer und werden daher in aller Regel nicht für jeden OP-Saal angeschafft, sondern werden zentral gelagert und sind somit im Notfall nur mit zeitlicher Verzögerung verfügbar. Bei zuvor eingelegter Standardlarynxmaske muss für die blinde Intubation auf die Intubationslarynxmaske gewechselt werden. Bei Patienten mit massiv eingeschränkter Kopfreklination kann gelegentlich die korrekte Einlage der Intubationslarynxmaske zur blinden Intubation nicht erreicht werden. Ursächlich hierfür ist der starre Schaft der Intubationslarynxmaske. Ebenso ist u.U. die Anwendung der Intubationslarynxmaske bei Patienten mit geringem thyreomentalen Abstand problematisch. Die Entfernung der Intubationslarynxmaske über den in situ liegenden Tubus wird empfohlen, da es durch den starren Schaft der Larynxmaske zu Druckläsionen kommen kann. Dieses Manöver setzt einige Übung voraus und ist als umständlich zu bezeichnen.So there is the laryngeal mask in addition to the execution as a standard laryngeal mask as intubation laryngeal mask, such. B. described in EP 0 571 439 B1 which, in contrast to the standard laryngeal mask, permits successful blind endotracheal intubation (ie without optical aids) with endotracheal tubes of sizes 6.0 to 8.0 mm (Langenstein & Möller, 1998, Kundra et al., 2005). The procedure is suitable for clinical and preclinical emergency medicine. However, there are a number of disadvantages for the intubation laryngeal mask. So z. For example, a special tube is required for the intubation laryngeal mask. This can only be used from an age of about 6-8 years or> 30 kg body weight due to the minimum available tube size of 6 mm inner diameter. Furthermore, this special tube does not have a "low-pressure" cuff which protects the mucous membrane. Both models (reusable and disposable) of the intubation laryngeal mask and the special tubes are expensive and therefore generally not purchased for every operating room, but become central If the standard laryngeal mask is inserted previously, it is necessary to switch to the intubation laryngeal mask for blind intubation, but in patients with severely impaired head flexion, the correct insertion of the intubation laryngeal mask for blind intubation can occasionally not be achieved Also, the use of the intubation laryngeal mask may be problematic in patients with a short thyroidal distance.The removal of the intubation laryngeal mask via the in situ tube is recommended because it is due to the rigid shaft of the laryngeal mask to Dr can come back. This maneuver requires some practice and can be described as awkward.

Obwohl auch über die Standardlarynxmaske durch ein umständliches Verfahren mittels Bronchoskop ein Endotrachealtubus mit einem maximalen Innendurchmesser von 6,0 mm platziert werden kann (Tonner et al., 1995), ist auch dieses Vorgehen mit einer Reihe von Nachteilen behaftet. Es ist ein sehr störanfälliges und teures Verfahren. Man benötigt ein spezielles Bronchoskop und eine Lichtquelle. Es ermöglicht aufgrund des Innendurchmessers des Larynxmaskenschaftes maximal einen Tubus mit einem Innendurchmesser von 6,0 mm, welcher für erwachsene Patienten zu klein ist. Das Entfernen der Larynxmaske nach Intubation ist mit einer hohen Extubationsgefahr verbunden. Zum Wechsel auf einen größeren Tubus wird ein „tube exchanger" benötigt. Aufgrund des aufwendigen Verfahrens und der hohen Kosten handelt es sich zudem um kein Routineverfahren, das benötigte Material kann nur begrenzt vorgehalten werden und ist im Notfall nur mit zeitlicher Verzögerung verfügbar. Das Verfahren ist für die präklinische Notfallmedizin ungeeignet.Even though also over the standard laryngeal mask by an awkward procedure using Bronchoscope an endotracheal tube with a maximum inside diameter of 6.0 mm (Tonner et al., 1995), too This procedure suffers from a number of disadvantages. It is a very susceptible to interference and expensive procedure. You need a special bronchoscope and a light source. It allows due the inner diameter of the Larynxmaskenschaftes a maximum of one tube with an internal diameter of 6.0 mm, which is too small for adult patients is. Removal of the laryngeal mask after intubation is with a high Extubationsgefahr connected. To change to a larger tube becomes a "tube exchanger "required the complex process and the high costs are moreover, no routine procedure, the required material can only be kept limited be available in an emergency only with a time delay. The Procedure is for the preclinical Emergency medicine unsuitable.

Eine praktikablere Methode zur Intubation des Patienten über eine Standardlarynxmaske stellt die Verwendung des „Aintree"-Intubationskatheters der Firma COOK in Verbindung mit einem speziellen Bronchoskop dar. Dabei wird der „Aintree"-Intubationskatheter über das Bronchoskop gezogen und bronchoskopisch durch die Larynxmaske hinweg in der Trachea platziert. Nach Entfernen von Bronchoskop und Larynxmaske wird der Tubus über den „Aintree"-Intubationskatheter, welcher als Leitschiene dient, in die Trachea vorgeschoben. Wesentliche Nachteile dieses Verfahrens sind jedoch die hohen Anschaffungskosten für das Bronchoskop und die Gefahr der Beschädigung der Bronchoskopglasfasern durch Abknicken im Bereich des Überganges zum Bronchoskophandgriff, eine Prädilektionsstelle für Glasfaserschäden beim Einsatz des „Aintree"-Intubationskatheters. Eine blinde Intubation (ohne Fiberoptik) mit dem „Aintree" ist nicht möglich. Aufgrund der Länge des „Aintree"-Katheters (56 oder 83 cm) wird ein Bronchoskop mit überdurchschnittlicher Länge (mindestens 60 cm) benötigt, da ansonsten die Steuerbarkeit des Bronchoskopes nicht gegeben ist. Ebenso muss es sich aufgrund des „Aintree"-Innenlumens um ein sehr dünnes Bronchoskop mit einem Außendurchmesser unter 4,7 mm handeln. Aufgrund der hohen Kosten wird eine zentrale Lagerung die Folge sein und im Notfall steht das Material nur mit zeitlicher Verzögerung zur Verfügung. Der hohe Preis des speziellen Bronchoskopes hält zum Teil von der Neuanschaffung ab. Das Verfahren ist ebenfalls für die präklinische Notfallmedizin ungeeignet.A more practicable method of intubating the patient through a standard laryngeal mask is to use the COOK "Aintree" Intubation Catheter in conjunction with a special bronchoscope. The "Aintree" Intubation Catheter is pulled over the bronchoscope and passed bronchoscopically through the laryngeal mask Trachea placed. After removal of the bronchoscope and laryngeal mask, the tube is advanced into the trachea via the "Aintree" Intubation Catheter, which serves as a guide bar However, significant disadvantages of this method are the high acquisition costs for the bronchoscope and the risk of damage to the bronchoscope glass fibers due to kinking in the area Transition to the bronchoscope handle, a site of predilection for fiberglass damage when using the Aintree Intubation Catheter. A blind intubation (without fiber optics) with the "aintree" is not possible Due to the length of the "Aintree" catheter (56 or 83 cm), a bronchoscope with above average length (at least 60 cm) is needed, otherwise the controllability of the bronchoscope is not given. Likewise, due to the "Aintree" inner lumen, it must be a very thin bronchoscope with an outside diameter of less than 4.7 mm due to the high cost, central storage will result and in case of emergency, the material will be available only after a delay. The height Price of special bronchoscope partially withstood from new acquisition. The method is also unsuitable for preclinical emergency medicine.

Alle zuvor genannten Verfahren zur endotrachealen Intubation über eine Larynxmaske benötigen einen kostenintensiven Gerätepark (Intubationslarynxmaske, spezielle Bronchoskope und Lichtquellen, spezielle Tuben, „tube exchanger", etc.), sind nicht für die präklinische Notfallmedizin geeignet oder können nicht bei Patienten mit eingeschränkter Kopfreklination oder Kindern mit einem Körpergewicht von unter 30 kg eingesetzt werden. Die Aufgabe der Erfindung ist es daher, eine Vorrichtung zu entwickeln, die diese Nachteile beseitigt.All aforementioned method of endotracheal intubation via a Laryngeal mask need one costly equipment park (Intubation laryngeal mask, special bronchoscopes and light sources, special tubes, "tube exchanger ", etc.), are not for the preclinical Emergency medicine suitable or can not in patients with impaired head reclamation or Children with a body weight of less than 30 kg. The object of the invention is It is therefore to develop a device which overcomes these disadvantages.

Die Aufgabe wird gelöst durch eine Larynxmaske mit einem Maskenteil, einem Schaft und einem Intubationstubus, wobei der Schaft einen patientennahen röhrenförmigen Abschnitt und einen sich daran anschließenden als offene Führungsschiene ausgebildeten Abschnitt aufweist, und der Intubationstubus durch den Schaft und durch das Maskenteil in Längsrichtung verschieblich und durch Aufpumpen eines Tubus-Cuffs im patientennahen röhrenförmigen Abschnitt des Schafts fixierbar ist.The Task is solved through a laryngeal mask with a mask part, a shaft and a Intubation tube, the shaft having a near-patient tubular section and an adjoining one trained as an open guide rail Section, and the intubation tube through the shaft and through the mask part in the longitudinal direction slidable and by pumping a tube cuff in the patient tubular section of the shaft is fixable.

Die erfindungsgemäße Vorrichtung ermöglicht über die Larynxmaskenfunktion die erste Sicherung des Atemweges, sowie, bei Bedarf, die schnelle, einfache und kostengünstige endotracheale Intubation, indem ein Standard-Intubationstubus einen funktionellen Bestandteil der Larynxmaske darstellt. Diese besitzt ohne den Intubationstubus keinen für die Beatmung nutzbaren Schaft. Vielmehr wird der Intubationstubus vor dem Einführen der Vorrichtung in den Kehlkopfbereich des Patienten in den Schaft der Larynxmaske eingesetzt und durch Aufblasen des Tubus-Cuffs in einem patientennahen röhrenförmigen Bereich des Schaftes fixiert. Dieser Abschnitt weist auf der dem Zungengrund zugewandten Seite vorzugsweise Mittel auf, die ein Herausrutschen des aufgepumpten Tubus-Cuffs aus dem Schaft verhindern, z. B. quer verlaufende Falten oder Rillen oder Öffnungen in die hinein sich dieser ausdehnen kann. Der so in dem Schaft fixierte Intubationstubus dichtet dabei gleichzeitig den Maskenteil nach außen ab. Nach dem Einführen der Vorrichtung in den Kehlkopfbereich des Patienten kann dieser über ein an den Tubuskonnektor angeschlossenes Beatmungssystem wie gewohnt mit Sauerstoff versorgt werden. Der Intubationstubus übernimmt somit komplett die Funktion des normalen Larynxmaskenschaftes. Bei Bedarf, z. B. wenn die Gefahr besteht, dass Blut oder Mageninhalt in die Lungen gerät, kann ein normales Standard-Bronchoskop oder ein für die „blinde" endotracheale Intubation geeigneter Intubationskatheter, wie z. B. in der deutschen Patentanmeldung 10 2006 023 273.9 beschrieben, durch den Intubationstubus hindurch in der Luftröhre des Patienten platziert werden. Anschließend wird der Tubus-Cuff entblockt und der Intubationstubus über das nun als Führung dienende Bronchoskop oder den Intubationskatheter bis in die Luftröhre des Patienten vorgeschoben und dort durch ein erneutes Aufblasen des Tubus-Cuffs fixiert. Nach der Entfernung des Bronchoskops bzw. des Intubationskatheters kann der Patient bei Bedarf zunächst beatmet werden, bevor der Rest der Larynxmaske, d. h. Maskenteil und Schaft, entfernt wird. Um das Extubationsrisiko beim Entfernen der nun nicht mehr benötigten Teile der Larynxmaske zu verringern, ist der patientenferne röhrenförmige Bereich des Schaftes vorzugsweise auf der dem Unterkiefer zugewandten Seite mit einem längs verlaufenden Schlitz versehen. Dadurch kann der patientenferne röhrenförmige Bereich des Schaftes bereits von dem Intubationstubus getrennt werden, während dieser noch über den Konnektor mit dem Beatmungssystem verbunden bleibt. Hierdurch wird am Intubationstubus wertvoller Platz gewonnen und somit ein sicheres Fixieren des Intubationstubus mit der Hand ermöglicht. Dies ist wichtig für das sichere Entfernen der restlichen Larynxmaske über das zu diesem Zweck nur kurzfristig vom Konnektor getrennte patientenferne Ende des Intubationstubus.The inventive device allows over the Laryngeal mask function the first airway, as well as, at Need, the fast, easy and inexpensive endotracheal intubation, by making a standard intubation tube a functional component represents the laryngeal mask. This one has without the intubation tube none for the ventilation usable shaft. Rather, the intubation tube before insertion of the device into the larynx region of the patient in the shaft the laryngeal mask used and by inflating the tube cuff in a near-patient tubular area fixed the shaft. This section points to the tongue base facing side preferably means, which slipping out prevent the inflated tube cuff from the shaft, z. B. across extending wrinkles or grooves or openings in the inside this can stretch. The intubation tube thus fixed in the shaft at the same time seals the mask part to the outside. To the insertion the device in the larynx region of the patient can this over a connected to the tube connector ventilation system as usual be supplied with oxygen. The intubation tube takes over thus completely the function of the normal Larynxmaskenschaftes. at Need, e.g. If there is a risk of blood or stomach contents into the lungs, may be a normal standard bronchoscope or one for the "blind" endotracheal intubation suitable intubation catheter, such. B. in the German patent application 10 2006 023 273.9, through the intubation tube in the trachea placed by the patient. Then the tube cuff is unblocked and the intubation tube over now as a guide serving bronchoscope or the intubation catheter into the trachea of the Patients advanced and there by re-inflating the Fixed tube cuffs. After removal of the bronchoscope or the Intubationskatheters the patient can first ventilate if needed before the rest of the laryngeal mask, i. H. Mask part and shaft, Will get removed. To avoid the risk of extubation while removing it anymore required Reducing parts of the laryngeal mask is the off-patient tubular area of the laryngeal mask Shank preferably on the side facing the lower jaw with a longitudinal running slot provided. This allows the patient-distant tubular area of the shaft are already separated from the intubation tube, while this still on the Connector remains connected to the respiratory system. This will gained valuable space at the intubation tube and thus a safe Fixation of the intubation tube by hand allows. This is important for the safe Remove the remaining laryngeal mask beyond that for this purpose only Patient end of the intubation tube that is disconnected from the connector at short notice.

Ein entscheidender Vorteil der erfindungsgemäßen Larynxmaske ist die Möglichkeit des Einsatzes an kleinen Kindern ab einem Körpergewicht von ca. 8 kg. Die bisher verwendeten Intubationslarynxmasken können erst bei Kindern ab einem Körpergewicht von ca. 30 kg eingesetzt werden. Ferner wird kein spezielles teures und bruchgefährdetes Bronchoskop wie z. B. beim „Aintree"-Verfahren benötigt. Die erfindungsgemäße Larynxmaske ist in der präklinischen Notfallmedizin (z. B. Rettungswagen) einsetzbar. Ein weiterer Vorteil der erfindungsgemäßen Larynxmaske ist der Ersatz des für die Beatmung funktionellen röhrenförmigen Larynxmaskenschaftes durch einen handelsüblichen kostengünstigen und flächendeckend bevorrateten Endotrachealtubus. Im Vergleich zu den derzeit existierenden entsprechenden Verfahren, die z. T. komplexe Handlungsabläufe umfassen, ermöglicht die Verwendung der erfindungsgemäßen Larynxmaske eine schnellere und sicherere endotracheale Intubation. Iatrogene Fehler im Rahmen der Intubation können somit vermieden und Material- und Personalkosten reduziert werden.One The decisive advantage of the laryngeal mask according to the invention is the possibility the use of small children from a body weight of about 8 kg. The previously used intubation laryngeal masks can only be seen in children from one body weight be used by about 30 kg. Further, no special expensive and at risk of breakage Bronchoscope such. B. in the "aintree" method required Laryngeal mask according to the invention is in preclinical Emergency medicine (eg ambulance) can be used. Another advantage the laryngeal mask according to the invention is the replacement of the for the ventilation of functional tubular laryngeal mask shaft a commercial one inexpensive and nationwide stockpiled endotracheal tube. Compared to the currently existing ones corresponding methods, the z. T. complex action sequences include allows the use of the laryngeal mask according to the invention a faster and safer endotracheal intubation. iatrogenic Errors during intubation can thus be avoided and material and staff costs are reduced.

Die erfindungsgemäße Larynxmaske wird im Folgenden anhand von Zeichnungen näher erläutert. Es zeigen:The Laryngeal mask according to the invention is explained in more detail below with reference to drawings. Show it:

1 eine Seitenansicht der Maske und des Schaftes der Larynxmaske, 1 a side view of the mask and the shaft of the laryngeal mask,

2 eine Seitenansicht der vollständigen und einsatzbereiten Larynxmaske, 2 a side view of the complete and ready-to-use laryngeal mask,

3 eine Aufsicht auf den patientenfernen röhrenförmigen Abschnitt des Schaftes. 3 a supervision on the patient away tubular section of the shaft.

Der Maskenteil und der Schaft der Larynxmaske werden in 1 in der Seitenansicht dargestellt. Der Maskenteil 10 weist einen über die Zuleitung 14 aufblasbaren Cuff 12 auf. Am patientenfernen Ende sind ein Kontrollballon 16 und ein Konnektor zum Anschluß von z. B. einer dem Aufblasen des Maskencuffs dienenden Spritze angeordnet. An den Maskenteil schließt sich ein patientennaher röhrenförmiger Abschnitt 18 des Schaftes an, der auf der dem Zungengrund des Patienten zugewandten Seite quer zum Schaft verlaufende Falten 20 aufweist. Beabstandet durch einen offenen rinnenförmigen Bereich 22 befindet sich am patientenfernen Ende des Schaftes ein zweiter röhrenförmiger Abschnitt 24. In 2 ist die vollständige und einsatzbereite Larynxmaske dargestellt, bei der der Intubationstubus 26 in den Schaft eingeführt und in dem patientennahen röhrenförmigen Bereich durch den geblockten Tubus-Cuff 28 fixiert ist. Das Blocken des Cuffs erfolgt über die Zuleitung 30. Der Konnektor 32 des Intubationstubus dient dem Anschluß des Beatmungsgerätes. Wie aus 3 zu ersehen ist, befindet sich an dem patientenfernen Bereich des Schaftes auf der dem Unterkiefer des Patienten zugewandten Seite ein durchgehender Schlitz 34, der das Einlegen und das Entfernen des Intubationstubus erleichtert.The mask part and the shaft of the laryngeal mask are in 1 shown in the side view. The mask part 10 has one over the supply line 14 inflatable cuff 12 on. At the far end of the patient are a control balloon 16 and a connector for connecting z. B. a syringe serving the inflation of the mask cuff. The mask part is followed by a patient-near tubular section 18 of the shaft, which extends on the side of the tongue of the patient facing side transverse to the shaft extending wrinkles 20 having. Spaced through an open channel-shaped area 22 There is a second tubular section at the distal end of the shaft 24 , In 2 The complete and ready-to-use laryngeal mask is shown, in which the intubation tube 26 introduced into the shaft and in the near-patient tubular portion through the blocked tube cuff 28 is fixed. The blocking of the cuff takes place via the supply line 30 , The connector 32 The intubation tube is used to connect the ventilator. How out 3 can be seen, is located at the patient-remote area of the shaft on the side facing the lower jaw of the patient a continuous slot 34 which facilitates the insertion and removal of the intubation tube.

LITERATURLITERATURE

  • Langenstein H, Möller F (1998) Erste Erfahrungen mit der Intubationslarynxmaske. Anaesthesist 47, 311–319.Langenstein H, Moller F (1998) First experience with the intubation laryngeal mask. Anesthetist 47, 311-319.
  • Kundra P, Sujata N, Ravishankar M (2005) Conventional tracheal tubes for intubation through the intubating laryngeal mask airway. Anesth Analg 100 (1), 284–288.Kundra P, Sujata N, Ravishankar M (2005) Conventional tracheal tubes intubating through the intubating laryngeal mask airway. Anesth Analg 100 (1), 284-288.
  • Tonner PH, Scholz J, Pothmann W (1995) Die unerwartete schwierige Intubation: Fiberoptische endotracheale Intubation uber die Kehlkopfmaske. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 30 (3), 192–195.Tonner PH, Scholz J, Pothmann W (1995) The unexpected difficult one Intubation: Fiberoptic endotracheal intubation via the laryngeal mask. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 30 (3), 192-195.

Claims (4)

Larynxmaske mit einem Maskenteil (10), einem Schaft (18, 22) und einem Intubationstubus (26), dadurch gekennzeichnet, dass der Schaft (18, 22) einen patientennahen röhrenförmigen Abschnitt (18) und einen sich daran anschließenden als offene Führungsschiene ausgebildeten Abschnitt (22) aufweist, wobei der Intubationstubus (26) durch den Schaft (18, 22) und durch das Maskenteil (10) in Längsrichtung verschieblich und durch Aufpumpen eines Tubus-Cuffs (28) im patientennahen röhrenförmigen Abschnitt (18) des Schafts (18, 22) fixierbar ist.Laryngeal mask with a mask part ( 10 ), a shaft ( 18 . 22 ) and an intubation tube ( 26 ), Characterized in that the shaft ( 18 . 22 ) a near-patient tubular portion ( 18 ) and an adjoining section formed as an open guide rail ( 22 ), wherein the intubation tube ( 26 ) through the shaft ( 18 . 22 ) and through the mask part ( 10 ) displaceable in the longitudinal direction and by inflating a tube cuff ( 28 ) in the near-patient tubular portion ( 18 ) of the shaft ( 18 . 22 ) is fixable. Larynxmaske nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, dass der Schaft (18, 22) im patientennahen röhrenförmigen (18) Bereich Falten (20), Rillen oder Öffnungen aufweist.Laryngeal mask according to claim 1, characterized in that the shaft ( 18 . 22 ) in the near-patient tubular ( 18 ) Area wrinkles ( 20 ), Grooves or openings. Larynxmaske nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass der Schaft (18, 22) einen sich an den als offene Führungsschiene ausgebildeten Abschnitt (22) anschließenden patientenfernen röhrenförmigen Abschnitt (24) aufweist.Laryngeal mask according to one of the preceding claims, characterized in that the shaft ( 18 . 22 ) a formed on the open guide rail section ( 22 ) subsequent patient-remote tubular section ( 24 ) having. Larynxmaske nach einem der vorangehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, dass die Wandung des patientenfernen röhrenförmigen Abschnitts (24) auf der Seite der Öffnung des als Führungsschiene ausgebildeten Abschnitts (22) durch einen Längsschlitz (30) geteilt ist.Laryngeal mask according to one of the preceding claims, characterized in that the wall of the patient-distal tubular portion ( 24 ) on the side of the opening of the portion formed as a guide rail ( 22 ) through a longitudinal slot ( 30 ) is shared.
DE200610029182 2006-06-24 2006-06-24 Larnyx mask with endotracheal tube comprising mask, shaft with tube-shaped section and guide rail and intubation tube fastened by pushing it through mask and pumping up tube cuff in tube-shaped section Expired - Fee Related DE102006029182B3 (en)

Priority Applications (2)

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DE200610029182 DE102006029182B3 (en) 2006-06-24 2006-06-24 Larnyx mask with endotracheal tube comprising mask, shaft with tube-shaped section and guide rail and intubation tube fastened by pushing it through mask and pumping up tube cuff in tube-shaped section
PCT/DE2007/000705 WO2008000204A1 (en) 2006-06-24 2007-04-21 Larynx mask with integrated endotracheal tube

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DE200610029182 DE102006029182B3 (en) 2006-06-24 2006-06-24 Larnyx mask with endotracheal tube comprising mask, shaft with tube-shaped section and guide rail and intubation tube fastened by pushing it through mask and pumping up tube cuff in tube-shaped section

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CN108478912A (en) * 2018-04-25 2018-09-04 广州医科大学附属第医院 A kind of novel double-ball capsule zipper form trachea cannula conduit
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